۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷
اما و اگرهای جنبش برقی‌سازی خودروها در ایران

اما و اگرهای جنبش برقی‌سازی خودروها در ایران

کارشناس صنعت خودرو گفت: معیارهای اساسی و موثر بر انتخاب قوای محرکه خودرو، خودروساز، زیرساخت، بازار و مدیریت کلان مهمترین عواملی هستند که باید در مورد برقی شدن خودروها در نظر گرفت.

به گزارش بازار، مصطفی پهلوانی، در مورد اهمیت توسعه خودروهای برقی در ایران افزود: امروزه پیشرفت چشمگیر خودروسازان مطرح جهان در زمینه توسعه محصولات الکتریکی کاملاً مشهود است؛ معیارهای اساسی و موثر بر انتخاب قوای محرکه خودرو، خودروساز و وضعیت موجود صنعت خودرو ایران، زیرساخت، بازار و مدیریت کلان، مهمترین عواملی هستند که باید در مورد آن‌ها مطالعات جامعی صورت پذیرد تا بتوان به جمع‌بندی اساسی در مورد ورود این محصولات به بازار کشور رسید.

این کارشناس صنعت خودرو در مورد معیارهای اساسی و موثر بر انتخاب قوای محرکه اضافه کرد: سه معیار بنیادی، یعنی معیار بازدهی تولید انرژی، معیار ردپای کربن و معیار اقتصادی به طور مستقیم بر انتخاب نوع قوای محرکه خودروها تاثیر گذار است. با بررسی کامل و دقیق معیارهای ذکر شده در مورد خودروهای الکتریکی برتری قابل توجهی به خودروهای بنزینی مشاهده نمی‌شود و حتی در برخی مطالعات بیان شده است که این بازده در کشور ما برای خودروی الکتریکی کمتر از خودروهای سوخت فسیلی است. در مورد معیار رد پای کربن نیز باید ذکر شود که خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای سوخت فسیلی برتری دارند.

پهلوانی گفت: در مورد معیار اقتصادی خودروهای برقی باید در نظر داشت که هزینه اولیه خرید خودروی الکتریکی به مراتب بالاتر از خودروی بنزینی است‌, همچنین هزینه تعمیر و نگهداری آن، با توجه به اینکه طول عمر باتری این محصولات محدود است تفاوت خاصی با خودروهای سوخت فسیلی ندارد.

وی گفت: هزینه زیرساخت برای خودروهای الکتریکی به دو بخش زیرساخت شارژ خودرو و هزینه‌های ساخت نیروگاه برای افزایش مصرف ایجاد شده در شبکه قابل تقسیم است؛ محاسبه هزینه‌های مورد نیاز برای زیرساخت شارژ خودرو بسیار پیچیده است، اما به طور کلی بر اساس مطالعه در کشورهای اروپایی و آمریکایی پیش بینی می‌شود که حدود ۵/۷ میلیارد دلار برای ایستگاه‌های عمومی شارژ باتری خودروی برقی و حدود ۵/۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، برای زیرساخت‌های تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز با ۲۰ میلیون دستگاه خودرو (در شرایطی که تا ۳۰ سال آینده به طور کامل به سمت برقی سازی خودروها گام برداشته شود)، مطلوب خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: تا اینجا ممکن است برداشت شود که خودروی الکتریکی مزیتی نسبت به خودروهای سوخت فسیل ندارد؛ باید ذکر شود که علاوه بر خصوصیات حرکتی، پایداری و عملکردی بهتر، قطعا مهمترین مزیت استفاده از خودروهای برقی مباحث زیست محیطی و همچنین محدودیت منابع سوخت فسیلی است.

پهلوانی با اشاره به شرایط خودروساز و وضعیت موجود صنعت خودروی ایران در خصوص برقی سازی خودرو، گفت: دغدغه اساسی خودروسازان کشور هم اکنون تولید خودروی اقتصادی و با کیفیت است؛ در این شرایط که برخی محصولات متعلق به حدود نیم قرن پیش است به طور کل صحبت از فناوری روز دنیا ممکن است بیهوده باشد. به هر حال با توجه به اینکه جنبش برقی‌سازی خودروها یک جنبش جهانی است بررسی شرایط فعلی برای ایجاد نقشه راه می‌تواند اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه توسعه محصول جدید همواره در هر صنعتی چالش‌هایی به همراه خواهد داشت، افزود: از جمله این چالش‌ها مبحث مهم زنجیره تامین است. در مورد قوای محرکه احتراق داخلی، هم اکنون مشکلاتی بر سر راه خودروسازان است به طوری‌که برخی از محصولات با قوای محرکه کاملاً از رده خارج همچنان تولید می‌شوند. از طرفی مشکلات مربوط به تحریم‌ها یکی از مسایلی است که تامین این سیستم مهم از محصولات خودرویی را تحت الشعاع قرار می‌دهد، از طرف دیگر میزان تولید پایین محصولات الکتریکی موجب می‌شود که سرمایه‌گذاری در حوزه مذکور از طرف سرمایه‌گذاران و صنعتگران داخل کشور دارای جذابیت کافی نباشد.

به گفته پهلوانی، هم اکنون شاهد آن هستیم برخی از شرکت‌ها در زمینه توسعه محصول الکتریکی و سیستم‌های قوای محرکه آن در حال فعالیت هستند؛ و در نهایت این خودروساز است که باید زمینه پیشرفت در توسعه محصول نهایی را فراهم کرده و در کنار تامین کنندگان و مراکز نوآوری قرار گیرد تا بتوانند مسیر توسعه را طی کنند. با توجه به شرایط حاضر در صنایع خودروسازی، متاسفانه نیروی محرک کافی برای طی این مسیر ایجاد نمی‌شود.

کد خبر: ۱۹۸٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha