۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
دولت از گرانی ارز متضرر می‌شود نه منتفع
وزارت امور اقتصاد و دارایی:

دولت از گرانی ارز متضرر می‌شود نه منتفع

دولت تبادلات ارزی خود را در بازار رسمی انجام می‌دهد و از نوسانات بازار غیررسمی منتفع نمی‌شود، بلکه از گرانی آن متضرر می‌شود.

به گزارش بازار، مرکز روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه دولت خود عامل گرانی ارز در بازار است به نقل از حسین راغفر در فضای مجازی و سایر رسانه‌ها در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۲۷ تاکید کرد: دولت تبادلات ارزی خود را در بازار رسمی انجام می‌دهد نه بازار غیررسمی و کانال‌های دلار فردایی، بنابراین هیچ سودی از سوداگری آن‌ها در بازار ارز نمی‌برد و این فرضیه به لحاظ اقتصادی مردود است.

عمده مبادلات و تامین ارز برای واردات کالا از مبادی رسمی کشور از طریق سامانه نیما و بازار رسمی انجام می‌شود، اما در بازار غیر رسمی یعنی واردات قاچاق و کانال‌های دلار فردایی، با حجم معاملات کم در بازار نرخ تعیین می‌شود و البته ارزی که دولت از آن تامین مالی می‌کند، در بازار نیماست و دولت به هیچ وجه از فروش ارز در بازار غیررسمی و قاچاق تامین مالی نمی‌کند. در واقع دولت خود بزرگترین مصرف‌کننده ارز در واردات و تعاملات ارزی با بازار بین الملل است که قاعدتا بیش از سایرین از نوسانات نرخ ارز متضرر می‌شود.

از سوی دیگر حفظ ارزش پول ملی، حفظ توان تولید، صیانت از منابع ارزی و بهره‌گیری حداکثری از آن با بهترین شرایط، موضوع مهمی برای دولت است و ادعای اینکه دولت منابع در اختیارش را برای تأمین کسری بودجه با نرخ‌های بالا و پایین در بازار غیر رسمی بفروشد کاملا غیر کارشناسی است.

کد خبر: ۱۹۸٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha