۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
اثر روانی اخبار منفی بر بازار آهن

اثر روانی اخبار منفی بر بازار آهن

نخستین روز هفته با ثبات قیمت آهن آلات در اغلب مبادی فروش آغاز شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نخستین روز هفته با ثبات قیمت آهن آلات در اغلب مبادی فروش آغاز شد اما در برخی از حوزه‌ها افزایش محدودی نیز مشاهده شد به طوریکه برخی قیمت‌ها را با تأیید اعلام کردند، شمار زیادی از کارخانه‌ها نیز محصولات خود را بدون تعییر قیمت عرضه کردند.

بازار ارز نیز از ابتدای روز با افزایش همراه بود و تا پایان روز حدود هزار تومان رشد مثبت داشت، به این صورت که قیمت هر دلار در بازار آزاد حدود ۴۱ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید که تحت تأثیر اخبار منفی مانند تحریم‌های جدید آمریکا و احتمال صدور قطعنامه در اسفندماه و چند عامل دیگر بود.

بررسی نوسانات بازار آهن و فولاد
بازار میلگرد روز شنبه نوسانات متعددی را تجربه کرد به این صورت که در برخی از شرکت‌ها کاهش ۵۰ الی ۴۰۰ تومانی داشت در شماری از مبادی فروش ثابت بود و در چند کارخانه از جمله میلگرد آناهیتا گیلان و آذرفولاد امین حدود ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

به طوری که طبق آمار قیمت میلگرد از کانال ۱۹ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و به کانال ۱۸ هزار تومان وارد شد. قیمت میلگرد استاندارد در عمده مبادی فروش حدود ۱۸ هزار الی ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان برآورد شد.

انواع ورق‌ها نیز با نوسانات بازار همسو شدند، به این صورت که قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و ورق روغنی با افزایش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، قیمت روز ورق آهن فولاد مبارکه و اکسین کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشت؛ در سایر مبادی فروش نیز بدون تغییر قیمت بود.

بازار پروفیل همچنان در مسیر اصلاح قرار داشت به طوری که روز شنبه حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش داشت و در چند کارخانه نیز ثابت بود، به این ترتیب قیمت قوطی آهن ۲ میلیمتر بین ۲۶ هزار و ۵۰۰ الی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد؛ قیمت لوله مبلی، گازی، داربستی و سایر لوله‌ها هم حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت روز نبشی در عمده مبادی فروش کاهش ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی داشت اما نبشی جاوید بناب بدون تغییر قیمت اعلام شد. قیمت روز تیراهن نیز حدود ۲۰ الی ۱۰۰ هزار تومان کاهش داشت و در مابقی مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود.

همانطور که از روند نوسانات قیمت آهن آلات برمی‌آید روز گذشته بازار آهن روند نسبتا معکوسی با بازار ارز در پیش داشت و اتفاقات اخیر به احتیاط بیشتر فروشندگان و افت چشمگیر تقاضا منجر شد. از آنجایی که احتمال دارد به دنبال واکنش اتحادیه اروپا تحریم جدیدی علیه کشور وضع شود که به‌طبع تبعات سیاسی آن بر بازار ارز اثر روانی خواهد داشت، به عبارتی دیگر احتمالا در هفته جاری نوساناتی در قیمت دلار مشاهده خواهیم کرد.

به دنبال تغییر رئیس بانک مرکزی که وعده داده بود نرخ دلار پایین بیاید، اما در یک هفته گذشته قیمت دلار نزدیک به هزار و ۵۰۰ تومان رشد کرده است. قابل ذکر است قیمت دلار درابتدای سال حدود ۲۶ هزار تومان بود اما در اوایل ماه جاری به مرز ۴۵ هزار تومان رسید.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که از کل حجم عرضه شده محصولات فولادی حدود ۴/۴ درصد معامله شدند که معادل ۹۴ هزار و ۷۱۵ تن برآورد شد. از این میزان حدود ۳۵ هزار و ۹۰۰ تن به شمش بلوم اختصاص داشت که ۴ هزار تن از آن معامله شد. گفتنی است نرخ میانگین شمش بلوم ۱۸ هزار و ۸۶۵ تومان اعلام شد که بیانگر افزایش ۲/۵ درصدی نرخ آن به نسبت نرخ پایه است.

کد خبر: ۱۹۸٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha