۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
تغییر ساعت فعالیت دستگاه‌های اجرایی قم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی
با ابلاغ استانداری انجام شد؛

تغییر ساعت فعالیت دستگاه‌های اجرایی قم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی

قم- ساعات کاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی قم با هدف مدیریت بهینه مصرف گاز تغییر کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، با توجه به افزایش بار مصرف انرژی به‌ویژه گاز طبیعی در ادارات و دستگاه‌های دولتی طبق ابلاغیه‌ای که از سوی هئیت وزیران صادر شده همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و ادارات دولتی تا پایان سال موظف به رعایت کامل مواردی همچون رعایت دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد در فضاهای داخلی و بسته و دمای ۱۸ درجه سانتیگراد در راهروها و فضاهای عمومی سرپوشیده و روشن کردن وسایل گرمایشی خود یک ساعت قبل از فعالیت اداری هستند.

همچنین خاموش کردن آن یک ساعت قبل از پایان وقت اداری، نظارت دقیق بر نحوه کار موتورخانه‌ها از سوی شرکت‌های مورد تأیید از سوی سازمان استاندارد و بر طبق قانون هوای پاک و همچنین تعمیر دوره‌ای تجهیزات گاز سوز خود با بهره‌گیری از متخصصان مجاز و نصب سامانه پایش هوشمند موتورخانه برای افزایش ضریب ایمنی و بازدهی وسایل گازسوز از دیگر موارد مهمی است که در این ابلاغیه به آن توجه شده است.

شرکت ملی گاز ایران نیز شرکت‌های گاز استانی را مکلف به پیگیری اجرای دقیق این بخشنامه در دستگاه‌های اجرایی کرده است و در صورت عدم رعایت مفاد بخشنامه در هر مورد، شرکت گاز استانی مربوطه، پس از یک بار اخطار کتبی، ضمن ارسال مراتب به استانداری ذی‌ربط در صورت تخطی مجدد، مطابق مقررات مربوط با دستگاه اجرایی ذی‌ربط رفتار می‌کنند.

این موارد مهم‌ترین مواردی است که در این بخشنامه ذکر شده است و علاوه بر آن ساعات فعالیت ادارات و دستگاه‌های اجرایی نیز تغییر کرده و طبق آن از ۱۷ تا پایان دی‌ماه فعالیت ادارات از ۹ شروع می‌شود ولی باید پرسید این تغییر ساعات کاری و هم چنین بخشنامه و موارد مورد تأکید آن برای مدیریت مصرف گاز طبیعی در ادارات کشور به ویژه در استان قم آیا به درستی اجرا می‌شود؟ یا این که در این میان با توجه به این که ادارات و دستگاه‌های اجرایی بیشترین بار مصرفی انرژی به ویژه مصرف گاز طبیعی را دارند چه ضمانتی وجود دارد که دستگاه‌های اجرایی مصرف انرژی را کنترل و نحوه عملکرد آنها نظارت دقیقی باشد؟

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم که مکلف به ابلاغ بخشنامه هیئت دولت به ادارات و دستگاه‌های دولتی است در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: طی ابلاغیه‌ای ساعت آغاز بکار دستگاه‌های اجرایی از ساعت ۹ صبح اعلام و این بخشنامه به تصویب نامه هیئت وزیران رسیده و طبق آن با توجه به ضرورت مدیریت مصرف گاز طبیعی و مصوبه کارگروه سوخت استان و موافقت استاندار قم رسیده است.

سید مهدی قریشی افزود: طبق این ابلاغیه که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری از تاریخ ۱۷ دی‌ماه لغایت ۳۰ دی‌ماه ساعات کاری ادارات ۹ صبح تعیین و ابلاغ می‌گردد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تمهیداتی برای این منظور که ممکن است تغییر ساعات فعالیت دستگاه‌های دولتی به کسری کار منجر شود، گفت: این مصوبه برای مدیریت مصرف گاز تصویب هیئت وزیران شده و با تأیید و موافقت استانداران ساعت کاری ادارات می‌تواند تغییر کند به هر صورت با توجه به مصرف گاز و مدیریت آن باید این تغییرات اعمال شود.

معاون استاندار قم عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌شده تا کسری کار ناشی از کاهش ساعت کاری موضوع ماده فوق‌الذکر از طریق دورکاری جبران شود.

در پایان ابلاغیه مدیران دستگاه‌های اجرایی ملزم به کاهش مصرف گاز در زمان اداری و خاموش نمودن سیستم‌های گرمایشی پس از وقت اداری و روزهای تعطیل شده‌اند.

کد خبر: ۱۹۸٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha