ساخت خودرویی که با باتری جریانی کار می‌کند

ساخت خودرویی که با باتری جریانی کار می‌کند

شرکت نانوفلوسل نمونه اولیه خودرویی را تولید کرد که با باتری جریانی کار می‌کند. این خودرو در ۲٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و بُردی معادل ۱۲۰۰ مایل دارد.

به گزارش بازار، شرکت نانوفلوسل (nanoFlowcell) یک شرکت اروپایی بوده که دفتر مرکزی آن در لندن است و روی فناوری باتری جریانی (flow battery) تمرکز دارد.
باتری‌های جریانی یک مفهوم جذاب هستند. برخلاف باتری‌های لیتیومی یا سلول‌های سوختی، الکتریسیته را در دو محفظه مایع که توسط یک غشاء از هم جدا شده‌اند، ذخیره می‌کنند. آن‌ها پتانسیل بسیار زیادی برای ذخیره کم هزینه انرژی و سازگار با محیط زیست دارند، زیرا مواد اولیه آن‌ها ارزان و فراوان هستند.

در حالی که این مزیت‌ها باعث می‌شود باتری‌های جریانی برای ذخیره انرژی ایده‌آل باشند، اما اندازه و وزن آن‌ها، این باتری‌ها رابرای استفاده در وسایل نقلیه به چالشی بزرگ تبدیل می‌کند. این امر باعث نشده است که شرکت نانوفلوسل از طراحی تعدادی از خودروهای مفهومی و نمونه اولیه در ۱۰ سال گذشته و معرفی آن‌ها به عموم در نمایشگاه خودروی ژنو منصرف شود. آخرین کانسپت این شرکت یک کروپت کوچک به نام Quantino ۲۵ است.

چیزی که باعث می‌شود اکوسیستم نانوفلوسل کار کند، یک سیال با بار الکتریکی به نام Bi-ION است که از آب دریا یا فاضلاب بازیافت شده، به دست می‌آید. این ماده مانند هیدروژن در پیل سوختی عمل می‌کند.

دو مخزن ۳۳ گالنی وجود دارد که در قسمت پایینی شاسی نصب شده‌اند، به همان صورتی که یک بسته باتری لیتیوم یونی در یک ماشین الکتریکی معمولی قرار می‌گیرد. این مخازن را با Bi-ION پر کنید، خودرویی خواهید داشت که به لطف موتور الکتریکی با ۸۰ اسب بخار قدرت، در ۲٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این شرکت می‌گوید با مخزن پر، Quantino ۲۵ بردی معادل ۱۲۰۰ مایل دارد.

وزن آب حدود ۸ پوند در هر گالن است، بنابراین سوخت برای سفر ۱۲۰۰ مایل، تقریباً ۵۲۸ پوند وزن دارد. یک بسته باتری لیتیوم یون معمولی با دستگاه خنک‌کننده همراه خود که می‌تواند چنین مسافتی را طی کند حداقل ۳ برابر وزن دارد. البته Quantino ۲۵ یک خودروی قابل عرضه به بازار نیست و نمونه کانسپتی است که افراد بسیار کمی تا به حال با آن رانندگی کرده‌اند، اما این نتایج بسیار امیدوارکننده است.

یکی از مشکلات برای تجاری‌سازی این خودرو این است که هنوز زیرساختی برای سوخت‌گیری Bi-ION وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که در آینده چنین جایگاه‌های سوختی نمی‌تواند وجود داشت. تسلا در ابتدای راه‌اندازی هیچ شبکه سوپرشارژر نداشت و همه چیز برای ماسک و شرکت او خوب پیش رفت.

شرکت نانوفلوسل اعلام کرد که یک بخش جدید مستقر در نیویورک ایجاد کرده است تا فناوری باتری جریانی خود را به آمریکا بیاورد. ماموریت این بخش جدید، تطبیق فرآیند نانوفلوسل با کاربردهای خاص آمریکا و توسعه کاربردهای نانوفلوسل در آمریکا است. اولویت اول شروع تولید سری وسایل نقلیه باتری جریانی و همچنین ساخت یک مرکز تولید در مقیاس بزرگ است که انرژی تجدیدپذیر قابل حمل و نقل را برای کاربردهای نانوفلوسل فراهم می‌کند.

الکترولیت Bi-ION یک حامل انرژی با چگالی بالا است که انرژی‌های تجدیدپذیر را در مقادیر زیاد قابل ذخیره و انتقال می‌کند. این شرکت می‌گوید که حامل انرژی Bi-ION را از ۱۰۰ درصد انرژی‌های تجدیدپذیر تولید خواهد کرد. این شرکت می‌گوید فناوری انرژی سلول جریانی راه‌حل مهمی برای کاهش قابل ملاحظه انتشار گازهای گلخانه‌ای است. از مزایای فراوان آن می‌توان به منبع انرژی ایمن و پاک برای بسیاری از فرآیندهای انرژی بر و خدمات حمل و نقل اشاره کرد.

کد خبر: ۱۹۸٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha