۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
ویبره ارزی در بازار موبایل!
روزهای پرنوسان نرخ دلار در بازارتلفن همراه

ویبره ارزی در بازار موبایل!

نوسانات جدید نرخ دلار قیمت انواع گوشی تلفن همراه را طی یک هفته اخیر بیش از ۱۵ درصد افزایش داد تا همزمان بازار راکد تلفن همراه بی مشتری تر از گذشته شود.

ملیحه خورده پا؛ بازار: بالا گرفتن تب مصرف گرایی در ایران و وجود امکان قدرت خرید موجب شده بود تا آنهایی که در این گروه مصرف کنندگان قرار داشتند بتوانند مشتری جدیدترین مدل گوشی در بازار باشند.

پس از آن در ذهن بخش عمده ای از مصرف کنندگان موبایل داشتن گوشی یکی از برندهای خاص، جزو نشانه های تمول مالی قلمداد شود و همین امر باعث شد با توجه به قیمت های خاص و سرسام آور گوشی های اپل، عده ای با دریافت تسهیلات خرد و ... مشتری این نوع از تلفن های همراه شوند و تب تند تقاضا صف های طولانی و شبانه روزی را برای خرید این نوع از گوشی تلفن همراه ایجاد کرد.

مشتریان ثابت و به روزرسانی شده گوشی تلفن همراه موجب شد تا بازار ایران به یکی از جذابترین و پرفروشترین بازار برای شرکت های تولیدکننده موبایل قلمداد شود.البته همین بازار پرتقاضا عده  زیادی را به واردکننده گوشی تلفن همراه به صورت قانونی و غیرقانونی تبدیل کرد تا بتوانند سهمی از این بازار پرسود داشته باشند.

اما این روزها که نوسانات نرخ دلار بسیار افزایش یافته و درآمد مردم با توجه به نرخ رشد تورم و تحمیل هزینه های جدید رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با کرونا به مخارج خانوار اضافه شده است بدون تردید سهم بازار موبایل را از سبد درآمد خانوار خارج کرده و یا به حداقل رسانده است که این امر می تواند منجر به ایجاد رکود در این بازار خاص شود.

بیشتر تماشاچی هستند نه مشتری

یکی از فروشندگان پاساژ چهارسو از رکودی که بر بازار موبایل حاکم شده است به شدت گلایه مند است اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه این رکود را طبیعی می داند.

«مسعودی» در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: بیش از ۱۱ سال است که فروشنده موبایل هستم و شاید به جرات بتوان گفت که این روزها بازار ما خالی از خریدار شده است.

وی می افزاید: در حال حاضر هزینه های زندگی به شدت افزایش یافته و مردم فقط به دنبال پر کردن شکم خود و خانواده هستند.البته با توجه به شرایط جامعه و نوع ارتباطاتی که بر همه ابعاد زندگی بشر حاکم شده موبایل را به یکی از اقلام نسبتا اساسی زندگی تبدیل کرده است اما همچنان تامین نان شب اولویت نخست مردم است.

این فروشنده موبایل ادامه می دهد: از زمانی که نوسان نرخ دلار آغاز شده شاید بازار موبایل کمی به لحاظ حضور مردم شلوغ تر شده باشد اما نکته مهم این است که آنها فقط قیمت می کنند و توان مالی کافی برای خرید گوشی جدید را ندارند و یا اینکه موبایل در لیسست خریدهای اولویت دار آنها نیست.

خرید موبایل برای حفظ قدرت خرید

اما یکی دیگر از فروشندگان پاساژ چهارسو براین باور است که نوسانات نرخ دلار موجب می شود تا تقاضا در بازار تحریک شود و بسیاری از کسانی که قصد نداشتند در حال حاضر گوشی خود را تعویض کنند از ترس گران شدن ناچار به خرید گوشی تلفن همراه جدید می کند.

جوانی که خود را «آرش» معرفی می کند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: قیمت موبایل در یک هفته اخیر بیش از ۱۵ درصد گرانتر شده است اما با این حال همچنان خریدار دارد.

وی ادامه می دهد: به عنوان مثال گوشی تلفن همراه شیائومی مدل ۹T هفته گذشته براساس رنگبندی بین پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسید اما امروز قیمت آن به شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

این فروشنده تصریح می کند: تجربه ثابت کرده است که همواره در نوسانات نرخ دلار قیمت ها افزایش پیدا میکند اما با کاهش نرخ دلار قیمت  هیچ کالایی مثل سابق نمی شود به همین دلیل بسیاری از کسانی که قصد خرید برای ماههای آتی یا سال بعد را دارند زمان خرید را جلوتر آورده و گوشی تلفن همراه را خریداری می کنند تا بتوانند با سرمایه ای که در دست دارند تلفن همراه با کیفیت بهتری را خریداری کنند.

وی درباره نوسانات لحظه ای قیمت گوشی تلفن همراه می گوید: نرخ گذاری در این بازار معنایی ندارد و ما براساس قیمت روز کالای خود را فروش  می رسانیم زیرا اگر رفتار اقتصادی ما غیر از این باشد بدون تردید ورشکست می شویم وسرمایه اولیه خود را ظرف مدت کوتاهی از دست می دهیم.

آرش از ایجاد انحصار در بازار واردات و ریجستری موبایل به عنوان یکی از عوامل افزایش بی رویه قیمت این کالا یاد کرده و  می گوید: به اسم مبارزه با قاچاق کالا طرح ریجستری اجرا شد اما آنچه که در واقعیت رخ داد ایجاد انحصار برای عده ای از واردکنندگان بود تا بدین ترتیب بتوانند کنترل بازار را در  اختیار بگیرند.

وی از عملکرد رئیس صنف اتحادیه فروشندگان موبایل بسیار گلایه دارد زیرا براساس باور او تمام نامه نگاری ها با این رئیس برای شکسن انحصار در واردات موبایل بی نتیجه بوده است.

رئیسی که پاسخگو نیست

طی روزهای اخیر مکررا با «ابراهیم درستی» رئیس اتحادیه صنف فروشندگان موبایل تماس گرفتیم تا پاسخ سوالاتی که درباره شرایط نابسامان بازار موبایل به اذهان عمومی متبادر می شود را از وی بشنویم اما شاید به دلیل تغییرات مدیریتی در وزارت صمت  دغدغه های مهمتری از  به هم ریختن بازار موبایل  دارند.

عدم پاسخگویی از سوی رئیس صنف فروشندگان موبایل موجب شد تا همچنان این سوالات برای ما بی جواب بماند که چرا نرخ موبایل ثانیه ای تعیین می شود مگر فروشندگان در لحظه می خرند که به نرخ ثانیه ای دلار نوسان گیری می کنند؟ فروشندگان برای عرضه موبایل با نرخ ثانیه ای دلار دلایل خاص خود را دارند از جمله حفظ سرمایه اولیه اما آیا باید تبعات این امر بر دوش مصرف کنندگان تحمیل شود؟ اتحادیه به عنوان حافظ منافع اعضا و مصرف کنندگان در این میان چه نقشی را ایفاء می کند؟آیا تعیین قیمت موبایل براساس رنگ کاری قانونی است؟

در بازار موبایل فروشان که گشتی می زنید نرخ یک کالا با مشخصات ثابت در واحدهای صنفی متفاوت است دلیل این امر چیست و نظارت بر عدم تخلف اعضای اتحادیه به چه نحوی صورت می گیرد؟

شاید رسیدن به پاسخ این سوالات در روزهایی که رئیس صنف فروشندگان موبایل نماینده وزیر سابق صمت در اتاق اصناف بوده و این روزها مشغول رایزنی با سرپرست جدید است کمی سخت باشد اما ما در خبرگزاری بازار همچنان آمادگی شنیدن جوابهای ایشان را داریم.

کد خبر: ۱۹٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha