۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۱
طرح مالیات ستانی از سوداگری ضرورت غیرقابل اجتناب
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد

طرح مالیات ستانی از سوداگری ضرورت غیرقابل اجتناب

نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در صورت نهایی شدن طرح مالیات ستانی از سوداگری، فعالیت های اقتصادی به سمت تولیدی که سودهای متعارف و بهتری دارد حرکت خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، بهروز محبی نجم آبادی، با اشاره به طرح مالیات بر سفته بازی و سوداگری در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی نقدینگی بالایی در کشور وجود دارد و این نقدینگی، نقدینگی قابل توجه ای است، بسیاری از افرادی که صاحب این منابع هستند و مکنتی دارند، هر جا در اقتصاد فاصله ای بین عرضه و تقاضا بیشتر شود، منابع خود را به آن بخش سوق می دهند.

وی با بیان اینکه سوداگران با افزایش عرضه و تقاضا نیازهای کاذب را تحریک می کنند، بیان کرد: وقتی نیازهای کاذب در مسیر اهداف سوداگران قرار گرفت، دوباره فاصله عرضه و تقاضا بیشتر خواهد شد و ناگهان افرادی که وارد میدان برخی فرآیندهای اقتصادی می شوند از این مسئله خسارات می بینند چراکه به یک آن جهشی در خدمات و برخی امور ایجاد می شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اقدامات سوداگران اثرات تورمی دارد، بیان کرد: این رفتار ضربات خود را بر اقتصاد وارد می سازد لذا یکی از راه هایی که در این شرایط در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، اخد مالیات بر عایدی سرمایه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: کسانی که وارد اینگونه سرمایه گذاری می شوند به هوای اخذ سود نامتعارف است، چراکه این سود درصد بالایی دارد و اگر این مالیات این گونه فعالیت ها را مورد رصد قرار دهد و آنها بدانند مقدار زیادی از سودی که برایشان ایجاد می شود را باید به عنوان مالیات از کف بدهند، دیگر انگیزه سوداگری کم خواهد شد و در واقع فعالیت های اقتصادی به سمت تولیدی که سودهای متعارف و بهتری دارد حرکت خواهد کرد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: از طریق مالیات ستانی از سفته بازی و سوداگری کشور به ثبات اقتصادی بهتری می رسد لذا دنیا از این فرآیند استفاده می کند و جای تاسف دارد که چرا ما با تاخیر به سمت این موضوع حرکت کردیم.

وی با بیان اینکه در راستای تصویب این طرح مقاومت هایی وجود دارد بیان کرد:اشکالات گرفته شده به این طرح به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شده است و با این حال کمیسیون اقتصادی مصمم است که این طرح با مواظبت هایی که می شود، مجدد به صحن بازگردد.

وی بیان کرد: اگر در زمینه این طرح قانون مقداری دچار مشکل شود شاید حتی نتیجه عکس بگیریم؛ شاید کسانی که خیلی توان مالی قوی ندارند، زیر حساب این طرح قرار گیرند و ما با این افراد درگیر شویم و باز هم سوداگران از این چنبره ای که زده اند، جهشی پیدا کنند و دوباره به نتیجه مطلوب نرسیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه قانون گذاری در بخش مالیات ستانی از سوداگران مهم است، بیان کرد: حتما قانون نویسی در این بخش و همچنین اجرای آن مهم است لذا ما نباید آدرسی غلط در این بخش بدهیم؛ مجلس و دولت باید دقت کنند که این طرح و قانون مشمول کسانی شود که سودهای کلانی به دست می آورند و ما برای آن سود مالیات ببندیم.

کد خبر: ۱۹۷٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha