صدور برخط و آنی گواهی موضوع ماده ۱۸۶ از مرز ۳۰ هزار عدد گذشت
معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی خبر داد

صدور برخط و آنی گواهی موضوع ماده ۱۸۶ از مرز ۳۰ هزار عدد گذشت

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: تاکنون بیش از ۳۰ هزار گواهی موضوع ماده ۱۸۶ به صورت برخط و آنی از طریق این سامانه صادر شده است.

به گزارش بازار، افشین خدامرادی، معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود هزار و ۸۰۰ مرجع به سامانه صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات ‌های مستقیم متصل گردیده و بیش از ۳۹ هزار درخواست صدور گواهی در این سامانه ثبت شده است، اظهار داشت: برای بیش از ۷۵ درصد از این درخواست‌ها به صورت برخط و آنی گواهی موضوع ماده ۱۸۶ صادر گردیده و مابقی درخواست‌ها در انتظار پرداخت بدهی توسط مؤدی و یا تعیین تکلیف آن‌ها در ادارات مالیاتی هستند.

خدامرادی با بیان اینکه در اجرای دستورالعمل مربوطه، ترتیبات اجرایی صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم از تاریخ اول آذرماه ۱۴۰۱ عملیاتی گردیده است، اظهار داشت: بر این اساس در راستای تکریم و رضایت مؤدیان محترم و با هدف تسریع و تسهیل خدمت‌رسانی به ایشان، امکان صدور گواهی برخط، ویژه مؤدیانی که بدهی قطعی مالیاتی نداشته باشند، فراهم گردیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین جهت سرعت بخشی و سهولت در انجام فرآیندهای صدور گواهی علاوه بر امکان اتصال واسط‌های نرم‌افزاری، امکان ثبت درخواست، صدور و دریافت گواهی مذکور به صورت اینترنتی برای مراجع دارای صلاحیت نیز در پنجره واحد خدمات مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir میسر شده است.

گفتنی است طبق ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم، صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت‌دار منوط به ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذی‌ربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی‌شده می‌باشد و در صورت عدم رعایت این حکم مسئولان امر نسبت به پرداخت مالیات‌های مزبور با مؤدی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

گفتنی است سامانه قدیم صدورگواهی موضوع ماده ۱۸۶ تا نیمه دی‌ماه سال جاری فعال بوده و پس از آن تمامی مراجع ملزم به اتصال به سامانه جدید و بهره‌برداری از آن می‌باشند. همچنین، موضوع تبصره یک ماده ۱۸۶ ق. م. م. درخصوص لزوم اخذ گواهی‌های پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده و گواهی اداره امور مالیاتی مربوط مبنی بر وصول نسخه‌ای از صورت‌های مالی ارائه شده به بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری جهت اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل از طرف بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری همچنان در سامانه قدیم برقرار خواهد بود.

کد خبر: ۱۹۷٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha