۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱
احوال ناخوش  استان اردبیل
یادداشت؛

احوال ناخوش استان اردبیل

اردبیل- «نرخ بیکاری در گروه سنی ۱۵تا۲۴ سال اردبیل ۲۴/۵درصد است، درصورتی که در کشور این میانگین ۲۲/۱ درصد است» این بخشی از یادداشت حبیب شهبازی عضو هیات علمی دانشگاه محقق برای بازار است.

حبیب شهبازی شیران؛ بازار: استان اردبیل بودجه سرانه کمتر از ۲۰۰ هزار تومان برای سال آینده دارد، در حالی که سرانه بودجه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد به اندازه ۲۰۱ تا ۵۰۰ هزار تومان، و سرانه بودجه استان بوشهر بیش از یک میلیون تومان است.

نرخ بیکاری در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال استان اردبیل در حدود ۲۴/۵ درصد است، در صورتی که در کشور این میانگین ۲۲/۱ درصد است. سهم اشتغال استان نیز در بخش صنعت ۲۶/۲ درصد، و در کشور ۳۳/۲ درصد است.

سرانه درآمدی مردم اردبیل ۶۷ درصد سرانه درآمدی میانگین کشوری است و درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بهای استان اردبیل در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل (تابستان ۱۳۹۹) ۳۴/۵ درصد بوده که این رقم ۹/۸ درصد افزون تر از تورم ۲۴/۷ درصدی کل کشور است.

موعد تعیین شده برای افتتاح راه آهن اردبیل به منتها و فرجام رسیده و مونیتور روزشمار گشایش آن نیز بی نور و بی فروغ و ساکت و صامت شده است.

شاخص سلامت در اردبیل پایین تر از میانگین کشوری است و سازمان متولی استان در نظام پایش شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، رتبه بیست و پنجم را به خود اختصاص داده است.

تعداد ولادت ثبت شده سنه ماضیه استان ۱۷۲۴۸ نفر بوده که نسبت به سال گذشته آن ۱۰ درصد کاهش داشته است، تعداد متوفیان در همان سال نیز ۹۴۸۶ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال پارینه ۳۴/۸ درصد افزایش داشته؛ تعداد طلاق هم به ۳۵۲۹ مورد رسیده که ۱۰/۹ درصد پیش روی و رویش را نشان می‌دهد.

در بین جمعیت مردان ایران، در سرطان معده استان اردبیل دارای رتبه اول است، در سرطان خون نیز اصفهان و یزد و اردبیل پیشتاز می باشند. هفتاد هزار نفر از جمعیت بالای ۲۵ سال استان اردبیل دچار بیماری دیابتند، و بر اساس نتایج یک پژوهش دانشگاهی، بالاترین میزان بروز استاندارد شده مرگ و میر بیمارستانی سکته قلبی در ۱۰۰/۰۰۰ نفر جمعیت مربوط به این استان می باشد. ‌

درآمد سرانه استان اردبیل کمتر از یک چهارم درآمد سرانه کوچک‌ترین استان کشور (کهگیلویه و بویراحمد) است. سرانه زمین های قابل کشت استان نیز حدود ۲/۵ برابر سرانه اراضی زراعی کشور است، ولی سهم تولید ناخالص داخلی استان از گردایش تولید ناخالص داخلی کشور در خوش بینانه ترین حالت ممکن ۰/۹ درصد است.

طی سال ۱۳۹۷ استان ما با سهمی کمتر از یک دهم درصد، کمترین سهم را در واردات کالایی کشور داشته است؛ بررسی داده‌های آماری نیز نشان می‌دهد که بین استان‌های کشور، اردبیل و چند استان دیگر حایز کم‌ترین سهم از صادرات کشور بوده‌اند.

۲۴۰ واحد تولیدی استان تعطیل شده و از چرخه بارآوری خارج هستند. پروژه تاسیس مجتمع پتروشیمی اردبیل از سال‌ها قبل کلید خورد، اما هرگز به فرجام و آخر کار نرسید. چرخ کارخانه‌ ذوب آهن اردبیل نمی‌چرخد، کارخانجات "تسنیم نوش اردبیل، "روغن نباتی اردبیل"، "چرم مغان:، تولید لبنیات نمین و تنها کارخانه بزرگ شهرستان خلخال، و کارخانه ریسندگی شاهد پارس‌آباد یا تعطیل شده و یا از چرخه تولید خارج شده‌اند؛ مضافا این که ‌کارخانه‌های "تولید نشاسته و آرد بیله سوار" و "نساجی اردبیل" حال و روز خوشی ندارند.

مناطق جنوب استان از همه پارامترهای‌های توسعه عقب مانده، شارستان گرمی به عنوان یکی از ۱۰ شهرستان محروم ‌کشور انتخاب گردیده، نفوس یکصد هزار نفری پارینه شهرستان کوثر به ۲۲ هزار نفر تقلیل یافته، ۶۰ درصد مردم خلخال مهاجرت کرده‌اند، ۱۵۰ روستا در خطه اردبیل بر اثر مهاجرت خالی از نفوس شده، و بیش از ۱۴۱ هزار نفر از کل جمعیت استان نیز در مناطق حاشیه ای شهرهای بزرگ استان اردبیل سکونت دارند.

میزان ازدواج در استان اردبیل ۱۰ درصد کاهش یافته و این استان از بابت نرخ رشد طلاق جزو رتبه های نخست کشور است. ‌ حق آبه استان در دشت زرخیز مغان طی یک دهه اخیر از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب به کم تر از ۹۸۰ میلیون متر مکعب رسیده، و از نزدیک به ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب تولیدی در منطقه خلخال، که سالانه به حوزه قزل اوزن ریخته می‌شود، تنها ۵۰ میلیون متر مکعب حق آبه برای استان اردبیل تخصیص یافته است.

سفره‌های زیرزمینی‌ دشت اردبیل ۱۲ متر افت کرده، و ۸۰۰ روستای استان اردبیل چالش آب آشامیدنی دارند. ۱۰ تالاب اردبیل حال و روز خوشی ندارد، اختتام مگاپروژه‌های استان عمر نوح و صبر ایوب را می‌طلبد، پای ورزش استان می‌لنگد، و جاده‌های شمال اردبیل مرگ می زایند.

کد خبر: ۱۹۶٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پدرمهندس بیکار IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
      11 0
      آلان در اربیل جوانان که دانشگاه را تمام کردن ولی بیکار هستن به جای آنها کسانی در شهرداری اردبیل با پارتی کار میکنند که فقط با پول مدرک مهندسی عمران خرید کردن و به دانشگاه هم نرفتن اینه عدالت ما
    • IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
      2 0
      سرطان معده و خون مربوط به مردم دشت مغان بوده و مسببش آب رود ترس میباشد .چون زباله های اتمی ارمنستان و پساب کارخانه آلومنیوم سازی اش کیلومترها با آب جوشان ارس ترکیب نمیشود.تگر شاخص اشتغال در تابستان بیشتر نشان میدهد انهم مربوط به کارگران فصلی در دشت مغان است
    • علی IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      0 0
      همه اینها نشان از ناتوانی مسئولین اردبیل چه در مجلس وچه در استان میباشد