۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
صرفه جویی نهاده های کشاورزی با اجرای الگوی کشت

صرفه جویی نهاده های کشاورزی با اجرای الگوی کشت

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) گفت: اجرای الگوی کشت در صرفه جویی نهاده‌های کشاورزی بسیار تأثیرگذار است.

به گزارش بازار، سید مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تات با اشاره به اینکه بیش از نیم قرن طرح اصلاح الگوی کشت در کشور شکل گرفته است بر توجه ویژه به افزایش بهره‌وری در مصرف آب در برنامه ملی الگوی کشت تاکید کرد و افزود: بهره‌وری در بخش‌های مختلف کشاورزی در انجام الگوی کشت و کشت قراردادی نقش اساسی دارد

خیام نکویی با بیان اینکه ریل گذاری جدید در وزارت جهاد کشاورزی در راستای تغییر از کشاورزی سنتی به کشاورزی اقتصادی و تولید غذای ارزان است، افزود: ارزان سازی غذا و خوراک با کاهش هزینه‌های تولید امکان‌پذیر می‌شود.

نکویی تاکید کرد: بحث خرده‌مالکی زمین‌های کشاورزی یکی از مواردی است که به الگوی کشت ضربه وارد می‌کند و باید از بحث خرده مالکی به سمت عمده مالکی گام برداشت.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین در دیدار با استاندار سمنان با اشاره به اینکه این استان ویژگی پایلوت شدن برای طرح اصلاح الگوی کشت را در کشور دارد، تاکید کرد: ظرف مدت ۲ الی سه سال با همت و جدیت می‌توان شاهد اصلاح الگوی کشت به صورت کامل در سطح استان سمنان بود.

سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز در این دیدار با اشاره به آمار ۶هزار میلیارد فروش پسته استان سمنان و تولید ۹ درصد زردآلو و ۵ درصد انگور کشور تاکید کرد: در راستای اصلاح الگوی کشت ضرورت دارد تا توسعه مجتمع‌های گلخانه ای، آبیاری نوین و محصولات کم‌آب‌بر در دستور کار باشد.

سیدمحمدرضا هاشمی با تاکید بر این موضوع که در مباحث مزارع نو آوری، امروزه تات می‌تواند اثرگذار باشد ضمن اشاره به اینکه افزایش بهره وری از دیگر مواردی است که باید به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد، افزود: در استان سمنان از استقرار صنایع آب‌بر و کشت محصولات پرآب‌بر خودداری می‌شود.

کد خبر: ۱۹۶٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha