۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
پردازشگر ایرانی سپر حفاظتی شبکه برق را به‌دست می‌گیرد

پردازشگر ایرانی سپر حفاظتی شبکه برق را به‌دست می‌گیرد

دو دستاورد HI-TECH در عرصه سیستم‌های حفاظتی و کنترلی شبکه‌های برق تحت عنوان آزمونگر جامع تجهیزات حفاظتی و نخستین رله حفاظتی (دیفرانسیل و دیستانس) شبکه سراسری رونمایی شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، نمایشگاه جانبی جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو امسال مهمان دو دستاورد HI-TECH در عرصه سیستم‌های حفاظتی و کنترلی شبکه‌های برق تحت عنوان آزمونگر جامع ادوات حفاظتی و رونمایی از نخستین رله حفاظتی (دیفرانسیل و دیستانس) شبکه سراسری بود تا کشورمان را قادر سازد با پشت سر گذاشتن رقبای امریکایی و اروپایی، کدهای دسترسی این تجهیز راهبردی را خارج از دسترس بیگانگان تولید و امنیت سیستم‌های حساس حفاظتی و کنترلی مراکز حیاتی را در برابر حملات سایبری نظیر استاکس نت، تضمین کند.

رله حفاظتی مولتی فانکشن تولید داخل برای حفاظت از شبکه فوق توزیع و انتقال با پشتیبانی شرکت توانیر به ساخت صنعتی رسیده و به تدریج در حال نصب در شبکه برق کشور است. این رله از پردازشگر دیجیتالی استفاده می‌کند و از قابلیت ارتقا برخوردار است.

شرکت دانش بنیان وبکو امیرکبیر که طراحی و ساخت این دستگاه را بر عهده داشته در سال ۹۳ و با هدف ساخت دستگاه تست رله ملی زیر نظر دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاسیس شد و این محصول صنعتی را اواسط سال بعد وارد بازار کرد.

همزمان با ارتقای دستگاه تست رله ملی، رله ملی مولتی فانکشن این شرکت با ساختار سخت افزاری و نرم افزاری ماژولار در سال جاری وارد بازار شد. ساختار ماژولار به این دستگاه امکان ارتقای سخت افزاری در محل را به هر تعداد ماژول آنالوگ و دیجیتال داده است.

عسکریان ابیانه مدیر پروژه‌های طراحی و ساخت دستگاه تست تجهیزات حفاظتی و نخستین رله ملی شبکه برق قدرت به پیشینه تحقیقاتی ساخت این تجهیزات از سال ۷۰ اشاره کرد که در سال ۹۷ و در پی عقد قرارداد با شرکت توانیر به تولید نیمه صنعتی رسید و هم اکنون با حمایت توانیر تولید صنعتی را پشت سر گذاشته و در مرحله تجاری سازی قرار دارد.

عسکریان ابیانه از عملکرد موفقیت آمیز رله ملی ساخت این شرکت در شرکت‌های برق منطقه‌ای تهران، باختر، یزد و زنجان طی ۶ ماه بهره‌برداری و برنامه‌ریزی برای به مدار آوردن تعداد بیشتری از این رله‌ها از ابتدای سال جدید خبر داد که به تدریج و به طور انبوه جایگزین رله‌های قدیمی خواهد شد و تاکنون دستگاه تست تجهیزات حفاظتی نیز به حدود ۲۰ کشور صادر شده است.

وی با اشاره به دسترسی سازنده خارجی به کدهای دستوری رله‌های قدیمی شبکه گفت: این دسترسی می‌تواند در اجرای حملات سایبری مورد سوء استفاده بیگانگان قرار بگیرد که با ساخت رله ملی این مشکل برطرف و امنیت سایبری تجهیزات حفاظتی شبکه تضمین می‌شود.

عسکریان ابیانه رله‌های حفاظتی را از حساس‌ترین تجهیزات حفاظت و کنترل شبکه عنوان کرد که به طور برخط در شبکه نصب و از بروز و گسترش حوادث جلوگیری می‌کند و در عین حال نقص عملکرد این دست از تجهیزات می‌تواند به سوختن ترانس‌ها و کلیدها منجر شود که علاوه بر وارد آوردن خسارات سنگین به تجهیزات شبکه، بلک اوت یا خاموشی گسترش یافته را به دنبال دارد.

وی دستگاه تست جامع تجهیزات حفاظتی این شرکت را های تک ترین تجهیز ارایه شده در جشنواره امسال وزارت نیرو ذکر کرد که علاوه بر تست رله‌ها قادر است عملکرد سایر تجهیزات حفاظتی شبکه از کلید و CT گرفته تا ترانس‌های ولتاژ و جریان، کابل و کنتور و غیره را نیز تست کند و در صنایع نیروگاهی، خطوط انتقال و پست‌های برق، پتروشیمی‌ها، صنایع ذوب فلزات و غیره کاربرد دارد و صرفه جویی عظیمی را در تست تجهیزات حفاظتی و غیره حاصل کرده است.

عسکریان ابیانه شرکت OMRON را تنها رقیب این محصول ملی عنوان کرد که با توجه به کاهش قیمت و افزایش قابلیت‌ها، سیستم تست ایرانی شرکت وبکو امیرکبیر تاکنون رقیب امریکایی اتریشی خود را کنار زده و سهم بالایی از تقاضای این محصول در بازار داخل را به خود اختصاص داده است.

کد خبر: ۱۹۵٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha