۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات به صنایع خرد
کارشناس اقتصادی مطرح کرد

تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات به صنایع خرد

شاه ویسی، اقتصاددان گفت: به دلیل دخالت دولت در صنایع بزرگ استنباطم این است که تمایل بانک‌ها به پرداخت تسهیلات به صنایع خرد بیشتر است.

به گزارشبازار به نقل از صداوسیما، ساسان شاه ویسی، اقتصاددان گفت: در مدل‌سازی پیشرفت کشور و به عبارت بهتر توسعه اقتصادی این زمان بانک‌ها بالاتر از واحدهای اقتصادی دیگر قرار گرفتند و نقش آنها تأمین مالی برای صنایع پائین دست معین شد.

ظرفیت نظام بانکی برای تحقق شعار سال

وی با بیان اینکه بانک‌ها در این مدل توسعه و پیشرفت به مباشرت اقدام کردند، گفت: امروز مزیت نسبی جریان سرمایه‌گذاری در بانک‌ها اعم از خصوصی یا دولتی متضمن قابلیت و استعدادی است که در سال‌های رونق تولید و جهش تولید مدنظر است.

این اقتصاددان گفت: به نظر می‌رسد با توجه به مداخلاتی که دولت در صنایع بزرگ دارد، این استنباط را می‌کنم که بانک‌ها تمایلی ندارند که در این حوزه سرمایه گذاری کنند و در عوض رغبتشان به سرمایه گذاری در صنایع خرد بیشتر است.

تمایل بانک به صنایع خرد

وی ادامه داد: بانک‌ها به دلیل تصمیمات خلق الساعه‌ای که دولت می‌گیرد تا به شعارها عمل کند به پرداخت تسهیلات خرد و مبالغ اندک بیشتر تمایل دارند.

نقش بانک‌ها در ایجاد تأسیسات و کارگاه‌های پیشران در اقتصاد کشور کمتر دیده می‌شود که دلیل این موضوع را هم ناشی از همان تصمیم گیری‌های خلق الساعده دولتی می‌بینم.

کاهش سود بانکی نگاه دولت به نظام بانکی

در بخش دیگری از این برنامه وحید شقاقی، اقتصاددان هم با اشاره به اینکه طی چند وقت اخیر دولت نرخ سود مدت دار را کاهش داد، گفت: از ماه گذشته تأیید شد که کاهش نرخ سود اجرایی شود، برای اینکه فشار بر منابع بانکی وارد نشود نرخ سود بانکی ۸ درصد شد. نگرش دولت به نظام بانکی این است که نرخ سود سپرده را کاهش دهد و متناسب با آن نرخ سود تسهیلات را کاهش دهد و وام گرفتن برای بنگاه‌های تولیدی ارزان شود.

وی ادامه داد: بنگاه‌های ایرانی توان رقابت با بنگاه خارجی ندارند، در کشور ایران با ۲۵ تا ۳۰ درصد سود پرداخت می‌شود.

لزوم نظارت دولت بر مصرف تسهیلات

این استاد اقتصاد با بیان اینکه نظام بانکی برای سال جهش تولید چند اقدام را می‌تواند انجام دهد، گفت: دولت بر نظارت بر مصرف تسهیلات می‌تواند ورود پیدا کند، ضعفی که نظام بانکی داشته است باعث شده مطالبات معوق بوجود بیاید. بانک مرکزی باید نظام نظارت خود را تقویت کند. تسهیلاتی که می‌دهند در جهت بنگاه‌های تولیدی باشد. خروج از بنگاه داری هم اهمیت دارد.

شقاقی اظهار داشت: بنگاه داری بانک‌ها باعث می‌شود مقابل بنگاه‌های دیگر اقتصادی قرار گیرد و این را از مسیر خودش خارج شود. بانک باید تسهیلات بدهد و نظارت کند بر مصرف تسهیلات؛ در سال‌های قبل تسهیلات دادند ولی بدون نظارت، بنگاه‌ها امکان سنجی نشدند. در فرایندهایی هم که می‌خواستند تسهیلات را تمدید کنند نیازمند این بوده که نظام بانکی بخش نظارت را تقویت کند تا از حالت حسابداری خارج کند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید یک نقشه راه برای بنگاه‌های تولیدی ایجاد کنند، گفت: وزارت صنعت و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نقشه راه مشخص کنند تا تسهیلات هدفمند باشند.

کد خبر: ۱۹٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha