۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کشت «فراسرزمینی» کمک به تقویت دیپلماسی اقتصادی| حاشیه سود ۲۵ تا ۱۰۰ درصد است
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

کشت «فراسرزمینی» کمک به تقویت دیپلماسی اقتصادی| حاشیه سود ۲۵ تا ۱۰۰ درصد است

همدان - کشت «فراسرزمینی» کمک به تقویت دیپلماسی اقتصادی است ضمن اینکه در این نوع کشت حاشیه سود کشاورزان بین ۲۵ تا ۱۰۰ درصد در سال است بنابراین نباید از کنار این بخش بی توجه عبور کرد.

بازار؛ گروه استان ها: بحث کشت فراسرزمینی بیش از یک دهه است مطرح شده و اگرچه در برخی کشورها برخی محصولات زراعی و باغی توسط کشاورزان سرمایه دار و یا یکسری شرکت ها اجرا می شود اما کماکان مخالفان و موافقان خاص خود را نیز دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن کشت فراسرزمینی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه انجمن کشت فراسرزمینی مثل دیگر تشکل‌ها با مظلومیت و با زاویه رقابتی از سمت دولت مواجه بوده است، اظهار کرد: با تلاش اعضای انجمن کشت فراسرزمینی شیوه نامه‌ای تهیه و برای همه نمایندگی سراسر کشور ارسال کردیم.

علی رضوانی زاده با اشاره به اینکه عمده سفرای ما با اقتصاد، مفهوم و ظرفیت‌های کشاورزی فرا سرزمینی آشنایی نداشتند، ادامه داد: مجلسی‌ها پذیرفتند به کشت فراسرزمینی توجه کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن کشت فراسرزمینی با تاکید بر اینکه از مجلس انتظار داریم که در زمینه تهیه قانون پایدار کشاورزی فرا سرزمینی همکاری کنند، افزود: بیش از ۳۰ میلیون تن واردات محصولات کشاورزی داریم و امسال ارزش این واردات ۲۰ میلیارد دلار بوده است ضمن اینکه در تجارت خارجی ۲۸ میلیارد دلار صادرات و وارداتی محصولات کشاورزی بوده که توجهی به آن می‌شود.

بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ محفل و فرصتی برای ایجاد رانت شده است

رضوانی زاده با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ محفل و فرصتی برای ایجاد رانت شده است، بیان کرد: موضوع الزام واردات و خرید محصولات کشاورزی با اولویت تولید کننده ایرانی خارج کشور در بودجه سال گذشته آمده اما امروز می‌بینیم افرادی با مستندات غیر واقع از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در شرف وقوع است و مقام معظم رهبری به وزیر جهاد کشاورزی در مورد کشت فرا سرزمینی با اولویت کشورهای همسایه تاکید کردند، ادامه داد: امیدواریم این تاکید هم‌ مثل دیگر توصیه‌های رهبری بی‌نتیجه نماند.

عضو هیئت مدیره انجمن کشت فراسرزمینی با تاکید بر اینکه استان همدان جزو استان‌هایی است که استعداد ویژه در کشاورزی فرا سرزمینی دارد، افزود: استان همدان سال‌های گذشته در غرب آفریقا و کشورهای آفریقا مطالعاتی داشته و از طرفی از استان همدان در روسیه و آذربایجان نمایندگانی داریم.

کشت «فراسرزمینی» کمک به تقویت دیپلماسی اقتصادی| حاشیه سود ۲۵ تا ۱۰۰ درصد است

وی با اشاره به اینکه اگر در زنجیره تولید عوامل تولید را کنار هم بگذریم، آب و خاک دو عامل مهم هستند اما از آنها به درستی استفاده نکردیم، اضافه کرد: نابودی خاک را خود ما دامن زدیم و از خاک بیش از توان و ظرفیت بهره برداری کردیم به نحوی که امروز خاک آن قابلیت لازم را ندارد.

نگاه به کشاورزی فرا سرزمینی موضوع امنیت غذایی بوده اما کشاورزی فراسرزمینی اشتغال را هم پر اهمیت می‌کند و می‌توانیم فرصت‌های شغلی و ارز آور داشته باشیم

رضوانی زاده با اشاره به اینکه دانش فنی، نیروی انسانی، تکنولوژی ماشین آلات و ...عواملی برای خشکسالی، کمبود آب، بحران آب و بحران بیکاری است، تصریح کرد: تا امروز نگاه به کشاورزی فرا سرزمینی موضوع امنیت غذایی بوده اما کشاورزی فراسرزمینی اشتغال را هم پر اهمیت می‌کند و می‌توانیم فرصت‌های شغلی و ارز آور داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه عربستان پیشتاز کشورهای سرمایه گذار در حوزه کشت فراسرزمینی است، ادامه داد: چینی‌ها هم کشت فراسرزمینی دارند اما عربستان سعودی پیشتاز چینی‌ها شده به نحوی که ۲۷ کشتارگاه مالکیتی در بزریل دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن کشت فراسرزمینی با تاکید بر اینکه امتیاز ایران نسبت به عربستان این است که ما دارای دانش فنی هستیم، افزود: هفته گذشته قراردادی در رابطه با تولید بذر با روس‌ها بستیم چراکه بیش از ۸۵ درصد بذر مصرفی روس‌ها وارداتی است.

وی با اشاره به اینکه تولید غلات روسیه ۱۲۳ میلیون تن بوده که امسال پیش بینی شده به زیر ۸۰ میلیون تن برسد، اضافه کرد: اروپایی‌ها بذر به روس‌ها نخواهند داد و دانش فنی در حوزه بذر برای ما یک فرصت است.

رضوانی زاده با تاکید بر اینکه نیروی انسانی و دانش فنی برای ما یک فرصت طلایی در برابر عربستان سعودی سرمایه گذار است، تصریح کرد: تولید سرمایه گذاری مهمتر از نیروی انسانی است چراکه عربستان با ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری هاب غلات خاورمیانه است و بزرگترین پایانه غلات را در ونکور کانادا با پنج میلیون تن دارد درحالی که بندر امام(ره) با آن همه اسکله ۱۲ میلیون تن ظرفیت دارد.

۸۰ کشور پذیرنده سرمایه گذاری کشاورزی فرا سرزمینی هستند

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از ۸۰ کشور پذیرنده سرمایه گذاری کشاورزی فرا سرزمینی هستند، ادامه داد: یکی از مزیت‌های دیگر کشت فراسرزمینی سهولت واردات است و تولید کننده خارج از ضوابط و الزامات کالای تولیدی را وارد می‌کند و بعد وجه آن را دریافت می‌کند درحالی که تاجر خارجی تا زمانی که پول نگیرد بارگیری نمی‌کند و این یعنی حداقل ۵۰ روز در تامین واردات جلوتر خواهیم بود.

عضو هیئت مدیره انجمن کشت فراسرزمینی با اشاره به اینکه به ظرفیت کشت فراسرزمینی کمتر توجه می‌شود، افزود: در کشت فرا سرزمینی حاشیه سود کشاورزی بین ۲۵ تا ۱۰۰ درصد در سال است.

وی با بیان‌اینکه خلق ثروت می‌تواند کمک کند تا یک ایرانی موفق آمادگی بیشتری برای کمک به اقتصاد کشور خود داشته باشد، اضافه کرد: در رومانی یک‌ ایرانی یک میلیون تن صادرات غلات داشت.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد افزایش قیمت محصولات کشاورزی را در بازه زمانی کمتر از دو ماه داشتیم، تاکید کرد: کشت فراسرزمینی کمک به تقویت دیپلماسی اقتصادی است اما بازار خود را به رایگان در اختیار دیگران قرار دادیم، بدون اینکه فرصتی در دست بگیریم.

رضوانی زاده با اشاره به اینکه در استان خراسان ۱۴ کارخانه چغندر وجود دارد اما این کارخانه‌ها با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، بیان کرد: برای تامین محصول مورد نیاز این کارخانه‌ها با دو شریک خوب قرارداد بستیم و هر دو سه مرحله به ایران آمدند اما همکاری لازم برای سرمایه گذاری آنها انجام نشد.

وزارت جهاد کشاورزی اقدام موثری در حوزه کشاورزی فراسرزمینی نداشته و نتیجه‌ای تا امروز نداشتیم

وی به ظرفیت‌های موجود در آب‌های مرزی اشاره کرد و با بیان اینکه سال گذشته به کشت قراردادی در افغانستان ورود کردیم، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی اقدام موثری در حوزه کشاورزی فراسرزمینی نداشته است و نتیجه‌ای تا امروز نداشتیم.

کشت «فراسرزمینی» کمک به تقویت دیپلماسی اقتصادی| حاشیه سود ۲۵ تا ۱۰۰ درصد است

عضو هیئت مدیره انجمن کشت فراسرزمینی با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۰ در قزاقستان زمینی اجاره کرده و اجاره برای سال اول دو دلار در هکتار بود، افزود: اجاره سال دوم هکتاری پنج دلار شد اما هم اکنون زیر ۱۰۰ دلار در آن منطقه زمین پیدا نمی‌شود.

اگر برای یک میلیون هکتار از زمین‌های ونزوئلا برنامه ریزی کنیم‌ می‌توانیم کل ذرت و سویا ایران را تامین می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه در برزیل مالکیت زمین بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار است درحالی ۱۰ سال پیش زیر ۲ هزار دلار بود، اضافه کرد: هم اکنون ونزوئلا این شرایط را دارد، ونزوئلا ۲۵ میلیون هکتار زمین کشاورزی بیکار دارد و اگر برای یک میلیون هکتار از زمین‌های ونزوئلا برنامه ریزی کنیم‌ می‌توانیم کل ذرت و سویا ایران را تامین می‌کنیم.

رضوانی زاده با اشاره به اینکه در روسیه فرصت اشتغال ۱۰ هزار تکنسین بخش کشاورزی مهیا است، تاکید کرد: بانک توسعه اوراسیا برای پروژه تولید بذر ۹۰ درصد تسهیلات با سه درصد سود می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در عراق یک میلیون هکتار زمینی که در زمان صدام کشت می‌شد، بیکار است، ادامه داد: این زمین‌های عراق آب دارد و قیمت زمین ارزان است.

رضوانی زاده به سرمایه گذاری هندی‌ها در زمینه تولید پنبه اشاره کرد و افزود: یک شرکت هندی ۲۸ درصد بازار برنج هند از تولید، صادرات و فراوری را دست دارد و عربستان ۵۵ درصد سهام این شرکت را خریده است.

کشاورزی در دنیا به سمت کشاورزی صنعتی پیش رفته است

وی با اشاره به اینکه کشاورزی در ایران با الگوی معیشتی رایج است اما کشاورزی در دنیا به سمت کشاورزی صنعتی پیش رفته است، اضافه کرد: در چند سال گذشته به هر میزان برق و گاز به عراق صادر کردیم کمتر از یک سوم پول آن دریافت کردیم و بقیه رسوب کرده و اکنون ۸ میلیارد دلار در عراق پول رسوب کرده داریم و باید این پول متوقف شده را به فرصت تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تولیدی که در عراق داریم حتی در صورت فروش در عراق سود ویژه کرده‌ایم، ادامه داد: قیمت گندم تحویل بنادر مقصد در کشورهای خریدار کمتر از ۴۰۰ دلار است اما وزارت کشاورزی عراق گندم را از کشاورز ۶۵۰ دلار می‌خرد و این فرصت طلایی و ویژه برای کسب درآمد است.

رضوانی زاده با اشاره به اینکه یک ایرانی در صلاح الدین عراق گندم تولید می‌کند و از هر هکتار ۷ تن برداشت دارد، افزود: زیر ۳۰۰ دلار در هکتار هزینه کشت او است.

وی با اشاره رتبه نخست استان همدان در تولید سیب زمینی با مشکلات آب در همدان اتفاق افتاده است، اضافه کرد: فرصت تولید در کشاورزی فراسرزمینی برای کشاورزان ماهر و متخصص این حوزه وجود دارد و با این روش می‌توان بازار را از دست نداد.

عضو هیئت مدیره انجمن کشت فراسرزمینی با اشاره به اینکه بازار پسته ایران از دست رفته است، یادآور شد: یک ایرانی ارمنی در ارمنستان ۱۰ هکتار باغ پسته دارد و هر سال ۵۰۰ تن پسته به اروپا می‌فروشد.

وی با اشاره به اینکه در همدان روی کشورهای همسایه و آفریقایی مطالعات خوبی شده است، ادامه داد: در غنا، کنیا اوگاندا و ... می‌توان کار کرد و الان مهمترین نکته سرمایه گذاری است.

رضوانی زاده با بیان اینکه بعد از شیوع کرونا روسیه ممنوعیت صادرات غلات را گذاشت، افزود: عربستان کل تولید خود در روسیه را بدون سهمیه و پرداخت عوارض صادراتی خارج می‌کند.

صحبت ها گویای آن است که ظرفیت های بسیاری در کشت فراسرزمینی وجود دارد و نباید بی توجه از کنار آنها عبور کرد کمااینکه در برخی محصولات دانش تولید کشاورزان ایران در جهان زبانزد است.

کد خبر: ۱۹۵٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha