۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
تدوین نقشه پهنه بندی حریم شهر همدان بلاتکلیف مانده است
معاون دادستان همدان:

تدوین نقشه پهنه بندی حریم شهر همدان بلاتکلیف مانده است

همدان - معاون دادستان همدان گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران سال ۱۳۹۵ تدوین نقشه پهنه بندی حریم شهر و ضوابط آن را تصویب و ابلاغ کرد اما هنوز این طرح در همدان اجرایی نشده و بر زمین مانده است.

به گزارش بازار و به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان همدان، سیدهادی مصطفوی درباره ضرورت تهیه و تدوین طرح جامع شهرسازی و کاربری زمین های زارعی به منظور کنترل ساخت و سازها و حفظ فضای سبز و پهنه های زمین های کشاورزی و باغی، گفت: در سال ۱۳۹۵ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مصوبه ای را برای حفاظت از حریم شهری مصوب کرد.

وی عنوان کرد: این مصوبه برای جلوگیری از دخل و تصرف غیرقانونی و ممانعت از تخریب اراضی زراعی، جنگلی و منابع طبیعی ذیل سند پهنه بندی حریم شهر در طرح های توسعه و عمران از طریق ادارات راه و شهرسازی و شهرداری ها در پنج بخش پهنه حفاظت، پهنه کشاورزی، پهنه مراتع، پهنه طبیعی و پهنه سطوح آبی به تصویب رسیده بود که در استان همدان اجرایی نشده و ۶ سال بر زمین مانده است.

معاون دادستان همدان همچنین با بیان اینکه اراضی کشاورزی در یک تقسیم بندی کلی به اراضی دیمی و آبی و اراضی کشاورزی و باغی تقسیم می شوند، افزود: درباره این اراضی هم ضروری است که بر اساس الگوی کشت برای مدیریت محصولات کشاورزی تولیدی در استان و با هدف محصولات کم آب بر، تدابیر لازم در تبدیل اراضی کشاورزی به باغی یا بالعکس اتخاذ شود.

مصطفوی عنوان کرد: این در حالی است که همچنان ضابطه مشخصی برای پهنه های اراضی کشاورزی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: راه و شهرسازی و شهرداری باید برای پهنه حریم شهر و جهاد کشاورزی برای اراضی زراعی طرح جامع کاربری اراضی کشاورزی را بر اساس نوع اراضی از جمله دیم یا آبی کشاورزی یا باغی مورد مطالعه قرار داده و مناطقی که اساساً قابلیت تغییرکاربری را ندارند معرفی و اراضی واجد شرایط را مشخص کند تا مالکین با رویه واحدی مواجه باشند.

معاون دادستان همدان ادامه داد: مطابق با این طرح صدور هرگونه پروانه ساخت و ساز، تغییرکاربری و مواردی از این قبیل باید بر اساس ضوابط آن انجام گیرد.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha