۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
گسترش مناطق آزاد بدون رفع مشکلات تولید در سرزمین اصلی، آسیب زا است
کارشناس مسائل اقتصادی:

گسترش مناطق آزاد بدون رفع مشکلات تولید در سرزمین اصلی، آسیب زا است

شجاعی، کارشناس مسائل اقتصادی از نارکارآمدی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت و بیان کرد: درحالی‌که موانع تولید و اشتغال را در سرزمین اصلی رفع نکرده‌ایم، گسترش مناطق آزاد می‌تواند آسیب‌زا باشد زیرا فقط معافیت‌های مالیاتی در این مناطق افزایش پیدا می‌کنند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مهدی شجاعی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه موضوع گسترش مناطق آزاد و ویژه مختص مجلس دهم نیست، گفت: در مجلس نهم نیز این موضوع مطرح شده بود و با شکل و شمایل دیگری و در قالب افزایش هشت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه به صورت یک لایحه وارد مجلس دهم شد.

وی ادامه داد: مجلس دهم در یک اقدام قابل تامل، ۹۰ منطقه ویژه اقتصادی را به لایحه دولت اضافه می‌کند و چهار بار آن را تصویب می‌کند که هر چهار بار توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع رد می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه علت اصرار برخی از نمایندگان به اضافه کردن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، جلب توجه نظرات مردم حوزه انتخابی خود است، اظهار کرد: ۹۰ منطقه ویژه اقتصادی که نمایندگان به لایحه دولت اضافه کردند، تقریباً همه استان‌های کشور را پوشش داده است.

وی تصریح کرد: با وجود صراحت شورای نگهبان، وعده‌های انتخاباتی و مزیت‌هایی که با ایجاد منطقه آزاد به وجود می‌آید، سبب اصرار نمایندگان بر ایجاد چنین مناطقی شده است.

شجاعی از نارکارآمدی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت و بیان کرد: درحالی‌که موانع تولید و اشتغال را در سرزمین اصلی رفع نکرده‌ایم، گسترش مناطق آزاد می‌تواند آسیب زا باشد زیرا فقط معافیت‌های مالیاتی در این مناطق افزایش پیدا می‌کنند.

۷۰ درصد تراز تجاری مناطق آزاد واردات است

وی با تأکید بر اینکه باید هر ایراد و مشکلی در سرزمین اصلی وجود دارد، پیش از گسترش مناطق آزاد رفع شود، عنوان کرد: گزارش دبیرخانه مناطق آزاد نشان می‌دهد ۷۰ درصد تراز تجاری این مناطق واردات است و این واردات به صورت تفکیک شده اعلام شده است.

شجاعی با بیان اینکه جریان واردات در مناطق آزاد غالب بر صادرات است، عنوان کرد: با وجود ظرفیت‌های زیادی که در مناطق آزاد به دلیل دسترسی و نرخ پایین ارز و انرژی وجود دارد، نتوانسته‌ایم به اهداف تعیین شده دست یابیم.

در ادامه عبدالرسول خلیلی مشاور مناطق آزاد کشور با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مثابه اهرم توسعه در کشور قلمداد می‌شوند، گفت: یکی از دلایل افزایش مناطق آزاد و ویژه در کشور، ایرادی است که به ساز و کار اقتصاد دولتی در ایران وارد است.

وی افزود: اقتصاد دولتی سرزمین اصلی دارای مشکلاتی است و به همین جهت قانون گذاران و مجریان آن، برای ایجاد تحول در فضای اقتصادی کشور، به ایجاد مناطق آزاد روی می‌آورند.

مشاور مناطق آزاد کشور با اشاره به ایجاد هشت منطقه آزاد اقتصادی و ۱۰۳ منطقه ویژه اقتصادی، عنوان کرد: با توجه به برنامه‌هایی که برای رشد مناطق آزاد در کشور وجود دارد، به نظر می‌رسد ساز و کار مناطق آزاد در مقابل ساز و کار اقتصادی در داخل کشور دارای مزایا و برتری‌هایی می‌بینیم.

وی افزود: اضافه کردن مناطق آزاد به دلیل خارج شدن فضای کشور از اقتصاد دولتی صورت می‌گیرد. از سال ۱۳۶۸ که برنامه توسعه اقتصادی اول آغاز شد و تا ۱۳۸۴ که قانون مناطق آزاد در مجلس به تصویب رسید، تا به امروز مناطق ویژه و مناطق آزاد در حوزه صادرات نقش مهمی داشته‌اند و بالغ بر یک میلیارد دلار افزایش داشته است.

خلیلی یادآور شد: این ادعا که دائم مطرح می‌شود، مناطق آزاد محلی برای واردات است، با توجه به ساز و کارهایی که طراحی شده است، صحیح نیست و شاهد افزایش صادرات و کاهش واردات هستیم. همچنان مناطق آزاد به سمت صادرات حرکت می‌کنند و وجود هزار و ۸۵۰ واحد تولیدی در این مناطق مؤید همین موضوع است.

کد خبر: ۱۹٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha