۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
دولت مقصر اصلی در بازار خودرو | مجلس به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند
در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح شد؛

دولت مقصر اصلی در بازار خودرو | مجلس به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند

سمنان- طاهریان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت مقصر اصلی شرایط موجود در بازار خودرو است، گفت: متاسفانه مجلس به وظیفه خود یعنی استیضاح وزیر صمت و برخورد با مسببان وضع موجود عمل نمی‌کند.

محسن طاهریان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه سیر صعودی ارز و خودرو نشان می‌دهد که وزارت اقتصاد و صمت توان مدیریت شرایط را ندارند، ابراز کرد: مدت‌ها است که اعلام می‌شود اگر واردات خودرو صورت گیرد و بازار به تقاضا و عرضه واگذار شود می‌توانیم شاهد کاهش قیمت باشیم اما نه دولت توانش را دارد و نه مجلس عزم آن را.

وی با بیان اینکه دولت اعلام کرده که افزایش نرخ ارز و خودرو در سال های اخیر در واقع یک حباب و مقوله روانی است، تاکید کرد: بازهم دولت مقصر است که نمی‌تواند شرایط را مدیریت کند اگر مسائل روانی علت تورم باشد که اتفاقا عذر بدتر از گناه است و قصور دولت که گذاشته کار به اینجا بکشد، بیشتر است اگر هم دلیلش سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت سیزدهم بوده که باز هم دولت مقصر است لذا دولت به هیچ وجه نمی‌تواند بگوید که دلیل دیگری جز خودش در شرایط کنونی مقصر است.

مجلس به وظیفه اش عمل نمی کند

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه متاسفانه مجلس به وظیفه خود یعنی استیضاح وزیر صمت عمل نمی‌کند، بیان کرد: وزارت صمت نه تنها هیچ برنامه‌ای ندارد بلکه در واقع وزیر خودروسازان است نه مردم؛ از سوی دیگر تمام وعده‌هایی که داده شده نادرست از آب در آمد لذا باید فکری به حال تیم اقتصادی دولت کرد.

دولت اعلام کرده که افزایش نرخ ارز و خودرو در سال های اخیر در واقع یک حباب و مقوله روانی است

طاهریان با بیان اینکه اگر دولت فکری به حال تیم اقتصادی خود نکند، با سرعت به سمت نقطه مبهمی از اقتصاد پیش می‌رویم، ابراز کرد: دولت باید بداند که تورم و گرانی خودرو و ارز و ... یک سقف مقاومتی دارد که زیر آن می توان کارهایی را انجام داد اما اگر این سقف شکاف بردارد و بشکند دیگر نمی‌توان جلوی قطار سریع السیر گرانی را گرفت چرا که ترمز آن از کار می افتد.

وی با بیان اینکه دلار تا سقف تورم که مثلا ۴۰ هزار تومان است، ۲۰۰ تومان و ۳۰۰ تومان بالا می رود اما اگر سقف ۴۰ هزار تومانی شکافته شود یک‌باره تفاوت قیمت ارز ۵۰۰ تومان و یک هزار تومان و دو هزار تومان می‌شود لذا تصادعدی بالا می‌رود، گفت: دولت باید ساز و کار مدیریت درست اقتصادی را در دستور کار داشته باشد که نخستین راهکار آن تغییر تمام تیم اقتصادی در اسرع وقت است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور کجا است؟

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه معاون اقتصادی دولت که در زمان انتخابات اعلام می‌کرد رساله دکترایش بودجه و پول است امروز کجا است؟ بیان کرد: اگر وزارت صمت سیاست‌های خود را به سمت مردم نچرخاند متاسفانه بازار خودرو نابود خواهد شد و مردم هرگز نمی توانند خودرو بخرند.

اگر دولت فکری به حال تیم اقتصادی خود نکند، با سرعت به سمت نقطه مبهمی از اقتصاد پیش می رویم

طاهریان با بیان اینکه پارس ۵۰۰ میلیون تومانی در خواب هم باورنکردنی بود، گفت: دولت باید توضیح دهد که چرا واردات خودرو صورت نمی‌گیرد؟ چرا از خودروساز داخلی غولی ساخته شده که حالا نه دولت نه مجلس توان مقابله با او را ندارد و حتی در لوایح و طرح ها دخالت می کند.

وی با بیان اینکه مشخص نیست چرا مجلس دست به کار نشده و جلوی مسیر اشتباه دولت را نمی‌گیرد، ابراز داشت: مشکل اینجا است که ما نه تنها در عمل بلکه در برنامه‌ریزی هم چیز مشخصی مشاهده نمی‌کنیم که در دستور کار دولت قرار داشته باشد که بتوانیم امیدوار باشیم که مثلاً در سال آتی وضعیت بهتر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر قرار است واردات خودرو به خودروسازان واگذار شود که یک رانت جدید و یک فساد سیستماتیک جدید افزوده شود، بهتر است که اصلاً این وضعیت صورت نگیرد، بیان کرد: در این صورت امیدواریم وزیر صمت استعفا دهد و بگذارد کسی سر کار بیاید که بتواند کار کند.

کد خبر: ۱۹۴٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha