۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
تامین فولاد برای قطعه سازان ۱۰ هزار میلیاردتومان هزینه دارد| شرکت زیان ده به کیفیت فکر نمی کند
بازار گزارش می دهد

تامین فولاد برای قطعه سازان ۱۰ هزار میلیاردتومان هزینه دارد| شرکت زیان ده به کیفیت فکر نمی کند

مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، به بازار گفت: خودروسازان درپی انتقال تامین فولاد به قطعه سازان هستند این مورد تحمیل ۱۰ هزار میلیاردتومان هزینه است.

بازار؛ گروه خودرو: زنجیره تامین خط مقدم تولید خودروسازی در کشور است، هرچقدر قطعه سازان از نظر نقدینگی وضعیت مطلوبی داشته باشند به تبع آن افزایش تیراژ و کیفیت رخ خواهد داد. هرچند که زیان انباشت خودروسازان در شرایطی افزایش می یابد که وضعیت تولید نسبت به سال گذشته چندان پاسخگو نیاز مشتریان در بازار نبوده است. از سوی دیگربحث خصوصی سازی به عنوان چالش جدید دولت مطرح و مشکلات عدیده ای را ایجاد خواهد کرد.

تحمیل ۱۰ هزار میلیاردتومانی

سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص مشکلات نقدینگی قطعه سازان به «بازار» گفت: «سیاست های بانک مرکزی در قبال قطعه سازان همچنان انقباضی است، در شرایطی که نیاز نقدینگی قطعه سازان ۷۰ درصد رشد به دلیل افزایش تورم و نرخ ارز را تجربه می کند، تسهیلات گذشته تولیدکنندگان توسط بانک ها تمدید نمی شود.»

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص شرایط فعلی تولیدکنندگان، اظهار داشت: «باتوجه به اینکه قیمت قطعات توسط خودروسازان به روز نمی شود، منجربه سوق برخی از قطعه سازان به سمت تغییر کاربری شده است. نوسان نرخ ارز، هزینه تعمیرات و گرانی مواداولیه زیان قطعه سازان را افزایش داده است.»

تامین فولاد برای قطعه سازان ۱۰ هزار میلیاردتومان هزینه دارد| شرکت زیان ده به کیفیت فکر نمی کند

مقتدری با اشاره به بحث عدم توان تهیه ماشین آلات و تجهیزات جدید صنعتی، بیان کرد: «اگر حدود پنج سال پیش می توانستیم با مبلغی مشخص یک دستگاه صنعتی را خریداری کنیم، اکنون آن مبلغ فقط هزینه تعمیر یک دستگاه صنعتی است. براساس نرخ تورم و کاهش سود برخی از قطعه سازان به سمت تولید قطعات لوازم خانگی سوق یافتند. بنابراین دولت و بانک ها برای بحث نقدینگی قطعه سازان باید تصمیم جدی بگیرند.»

خودروسازان به دنبال تحمیل تامین فولاد توسط قطعه سازان هستند که این مورد ۱۰ هزار میلیاردتومان هزینه به زنجیره تامین تحمیل می کند

وی، افزود: شرکت های فولادی دچار چالش در خصوص عرضه محصول به صنعت خودرو هستند، خودروسازان و فولادسازان مدیریت مشترکی دارند. به بیانی بهتر سازمان ایدرو مالک هر دو آن ها است که می تواند نظر خودروسازان را زودتر به فولادسازان منتقل کند. اما فولادسازان در مراودات خود با قطعه سازان تعامل خوبی ندارند، خودروسازان به دنبال تحمیل تامین فولاد توسط قطعه سازان هستند که این مورد ۱۰ هزار میلیاردتومان هزینه به زنجیره تامین تحمیل می کند.

شرکتی که سودآور نباشد نمی تواند به کیفیت فکر کند

سید حسین بحرینیان، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص برنامه افزایش کیفیت خودروسازان به «بازار» گفت: «ارتقا کیفیت باید در زنجیره تولید دیده شود، این پارامتر فقط مربوط به یک مدیر و شخص محور نیست. بلکه مدیر یک مجموعه باید اعتقاد به کیفیت داشته باشد، تغییرات پی درپی مدیران عامل شرکت های خودروساز سبب برخورد سلیقه ای با موضوع کیفیت شده است. از نظر تاریخی صنعت خودرو کشور را با خودروسازی کره جنوبی قیاس می کنند، آیا کره ای ها تغییر تعدد مدیرعامل داشتند؟»

شرکتی که سودآور نباشد نمی تواند به کیفیت فکر کند، کیفیت قطعات از زمان شروع تحریم های ظالمانه علیه کشور تعدیل رفته است

این عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه از زمان شروع تحریم های ظالمانه علیه کشور وضعیت کیفیت قطعات و خودرو به کدام سمت رفته است، بیان کرد: «شرکتی که سودآور نباشد نمی تواند به کیفیت فکر کند، کیفیت قطعات از زمان شروع تحریم های ظالمانه علیه کشور تعدیل رفته است. زیرا نبود و فرسودگی تجهیزات صنعتی برای تولید قطعات منجربه افزایش فرآیند ساخت و کاهش کیفیت شده است. باتوجه به اینکه صنعت خودرو به دلیل جبر نقدینگی و تحریمی توان تامین تجهیزات صنعتی جدید را ندارد، دولت باید قیمت گذاری خودرو را آزاد کند. چرا قیمت گذاری مواد غذایی آزاد است، اما قیمت گذاری خودرو باید دستوری باشد؟»

تامین فولاد برای قطعه سازان ۱۰ هزار میلیاردتومان هزینه دارد| شرکت زیان ده به کیفیت فکر نمی کند

وی، افزود: در مقطعی از زمان مجلس شورای اسلامی به وزارت صمت فشارهای در خصوص ایجاد سایت های تولید در چند شهر وارد کرده بود، سایت های مونتاژ خودرو که بیهوده هستند. اگر در آن زمان وزارت صمت در پاسخ به درخواست مجلس شورای اسلامی به جای تاسیس سایت مونتاژ، ظرفیت های استان ها را برای قطعه سازی توسعه می داد، صنعت خودرو اکنون وضعیت بهتری داشت. به طور مثال استان فارس مهد الکترونیک است، چرا در خصوص تولید قطعات برقی در آن استان برنامه ریزی انجام نشد؟»

بحرینیان، در خصوص وضعیت ارتباط خودروسازان و فولادسازان به خبرنگار «بازار» توضیح داد: «خودروشاهین و تارا در ایران خودرو و سایپا دو محصول جدید محسوب می شوند، ورق این خودروها وارداتی است. چرا صنعت فولادسازی کشور در این زمینه پیشرفت نکرده است؟ قطعه سازان فولاد اتومات را نمی توانند از داخل کشور به دلیل عدم تولید تامین کنند.»

این عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، در پایان اظهار داشت: «در حال حاضر به دلیل کمبود منابع مواداولیه و نقدینگی احتمال تحقق برنامه افزایش تیراژ وزیر صمت وجود ندارد. اگر شرکای خارجی خودروسازان قصد ماندگاری در بازار کشور را دارند، باید افزایش عمق ساخت داخل ایجاد کنند. در مقطعی از زمان شرکت کرمان موتور با هیوندای همکاری داشت، هیوندای فقط اجازه داخلی سازی صندلی و رینگ و لاستیک را داده بود. کره ای ها اجازه تولید موتور و گیربکس وغیره را نمی دادند، این مورد نیز ضعف صنعتگران داخلی است.»

کد خبر: ۱۹۴٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha