۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
امنیت غذایی و کاهش ضایعات کشاورزی در پناه صنایع تبدیلی؛ راه‌اندازی ۴۰۷ واحد در همدان
مولفه‌های رشد اقتصادی را دریابیم؛

امنیت غذایی و کاهش ضایعات کشاورزی در پناه صنایع تبدیلی؛ راه‌اندازی ۴۰۷ واحد در همدان

همدان - تلاش برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و رساندن آن به رقمی کمتر از ۱۰درصد در گرو توجه به توسعه صنایع تبدیلی و غذایی است که در این راستا تلاش‌های انجام شده در استان همدان منجر به راه اندازی ۴۰۷ واحد صنایع تبدیلی و غذایی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها- با توجه به ضرورت توسعه روستاها و نیاز روز افزون جامعه به غذا با توجه به رشد جمعیت و کاهش منابع غذایی، یکی از مهم‌ترین مسائلی که توجه دولتمردان، اندیشمندان و محققان را در دنیای امروز به خود جلب کرده لزوم گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی به خصوص در روستاهاست.

در این زمینه صنایع تبدیلی با به کار گیری محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه می‌تواند عاملی برای توسعه روستاها و استفاده بهتر از محصولات کشاورزی محسوب شود.

بسیاری از محصولات کشاورزی دارای زمان تولید و مصرف محدودی هستند و تولید یا برداشت محصولات این بخش معمولاً در یک زمان مشخص و کوتاه صورت می‌گیرد ولی مصرف در زمان طولانی‌تری صورت می‌گیرد که در این راستا صنایع تبدیلی می‌توانند با حفظ و نگهداری محصولات، در آنها به گونه‌ای تغییر و تبدیل ایجاد کنند که امکان مصرفشان در طی سال میسر باشد.

تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در همدان

این موضوع طی سال‌های اخیر در کشور مورد توجه بوده و در این میان استان همدان نیز که سالانه افزون بر ۴.۵ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند نگاه خود را به توسعه صنایع تبدیلی و غذایی معطوف کرده که خبرنگار بازار در گفتگو با مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان جویای وضعیت استان همدان در این بخش شده است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه همدان در چند سال گذشته در زمینه صنایع تبدیلی و غذایی رشدی قابل توجه داشته است گفت: در حال حاضر ۲۹۳ واحد صنایع تبدیلی با توان تولید یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن محصول و توان جذب یک میلیون و ۵۳۰ هزار تن محصول خام کشاورزی و اشتغال ۳ هزار و ۹۵۷ نفر و سرمایه‌گذاری اسمی ۸ هزار میلیارد ریال با مجوز سازمان جهاد کشاورزی در استان همدان فعال است.

حسن محمدی افزود: ۱۱۴ واحد صنایع تبدیلی با توان تولید ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تن محصول و تمام جذب ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تن محصول خام کشاورزی با اشتغال ۴ هزار و ۵۰۴ نفر و سرمایه‌گذاری ۳ هزار و ۲۰ میلیارد ریال نیز با مجوز از سازمان صنعت معدن و تجارت در استان همدان در حال فعالیت هستند.

۴۰۷ واحد صنایع تبدیلی و غذایی در استان همدان فعال است

وی با بیان اینکه در مجموع در استان همدان ۴۰۷ واحد صنایع تبدیلی و غذایی فعال است، گفت: توان تولیدی این واحدها ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تن و توان جذب آنها ۴ میلیون و ۶۹۳ هزار تن محصول خام کشاورزی است که برای ۸ هزار و ۳۶۲ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

محمدی سرمایه‌گذاری انجام شده برای فعال کردن این واحدها را ۱۱ هزار و ۲۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: صنایع تبدیلی و کشاورزی در استان همدان در بخش‌های مختلفی فعال است.

۵۷ واحد سردخانه مختص محصول سیب زمینی با ظرفیت ۱۴۶ هزار و ۳۵۰ تن در استان همدان ایجاد شده است

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه تا پایان سال گذشته ۵۷ واحد سردخانه مختص محصول سیب زمینی با ظرفیت ۱۴۶ هزار و ۳۵۰ تن در استان همدان ایجاد شده است، گفت: این واحدها برای ۵۷۶ نفر اشتغال مستقیم به همراه داشته است.

وی سرمایه گذاری صورت گرفته برای راه اندازی این واحدها را ۲۹۳ میلیارد تومان عنوان کرد و با بیان اینکه این واحدها در راستای کاهش ضایعات سیب زمینی از ۲۵ درصد به کمتر از ۵ درصد فعال شده است، گفت: تمامی واحدها پروانه بهره برداری دریافت کرده‌اند.

محمدی افزود: پیش از این نیز ۹ واحد سردخانه با ظرفیت ۳۷ هزار و ۶۶۰ تن و اشتغالزایی برای ۱۱۲ نفر در این بخش فعال بود که این واحدها مجوز فعالیت خود را از سازمان صنعت، معدن دریافت کرده‌اند و برای راه اندازی آنها ۲۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته است.

ظرفیت عملی سردخانه‌های استان همدان حدود ۲۰۰ هزار تن است و ۶۳ واحد نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد در حال احداث هستند

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت عملی سردخانه‌های استان همدان حدود ۲۰۰ هزار تن است و ۶۳ واحد نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد در حال احداث هستند، اظهار کرد: ظرفیت اسمی سردخانه‌های در حال احداث نیز حدود ۲۱۴ هزار تن است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به سایر واحدهای صنایع تبدیلی در این استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸۸ واحد ترشی و شوری و رب توانس ۱۶۳ هزار و ۸۹۵ تن انواع محصولات در بسته بندی‌های متعدد با توان جذب ۱۴۶ هزار تن انواع محصولات جالیزی و گوجه فرنگی دارای پروانه بهره‌برداری هستند که اشتغال یک هزار و ۸۲۹ نفر را رقم زده اند.

محمدی ادامه داد: بسیاری از محصولات تولیدی این واحدها به کشورهای همسایه به خصوص کشور عراق، اقلیم کردستان، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به واحدهای بسته بندی کشمش در استان همدان نیز اشاره کرد و گفت: ۵۵ واحد بسته بندی کشمش با توان تولید ۸۵ هزار و ۱۵۰ تن محصول در بسته بندی‌های صادراتی فعال است و توان جاذبه ۹۳ هزار و ۶۶۵ تن انواع کشمش را دارد.

کشمش همدان به روسیه صادر می شود

محمدی گفت: این واحدها زمینه اشتغال ۸۱۶ نفر را فراهم کرده و بیشتر کشمش‌هایی که در این واحدها سورت و بسته بندی می‌شود به کشور روسیه صادر می‌شود.

وی در توضیح ظرفیت‌های کشتارگاهی همدان نیز از راه اندازی ۶ واحد کشتارگاه مرغ با توان تولید ۴۰ هزار تن گوشت مرغ و توان کشتار ۵۵ هزار تن مرغ زنده در سال خبر داد و گفت: اشتغال این واحدها که تمامی آنها پروانه بهره‌برداری دارند نیز ۱۸۷ نفر بوده است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با یادآوری اینکه در بخش کشتارگاهی فعالیت‌های صورت گرفته است، اظهار کرد: در استان همدان واحدهای پرورش مرغ گوشتی بسیاری وجود دارد که بدون کشتارگاه مشکلات فراوانی برای آنها ایجاد شده و گریبانگیر مردم را خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو واحد کشتار مرغ در ملایر وجود دارد که کشتارگاه طیور ملایر و کشتارگاه ماکیان ملایر را شامل می‌شود.

محمدی با بیان اینکه هر دو کشتارگاه با خط دو هزار قطعه در ساعت فعالیت دارند، گفت: کشتارگاه ماکیان اخیراً با مشکل تونل انجماد روبه‌رو بود که پیگیری برای رفع مشکل تونل انجماد و سردخانه انجام و مسئله رفع شده است.

کشتارگاه طیور که در فیروزان مستقر شده با وجود پرداخت تسهیلات بانکی به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در سال‌های قبل و پیشرفت ۹۰ درصدی طرح به دلیل مشکلات مدیریتی به بهره برداری نرسیده است

وی با اشاره به وجود دو واحد کشتارگاه مرغ در نهاوند اظهار کرد: یکی از این دو کشتارگاه نیمه فعال است و به دلیل مشکلات مدیریتی با ظرفیت کامل خود فعالیت ندارد و کشتارگاه طیور نیز که در فیروزان مستقر شده با وجود پرداخت تسهیلات بانکی به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در سال‌های قبل و پیشرفت ۹۰ درصدی طرح به دلیل مشکلات مدیریتی به بهره برداری نرسیده است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: اخیراً با پیگیری‌های صورت گرفته طی دو سه ماه اخیر سرمایه‌گذار جدیدی وارد عرصه شده و با بیش از یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این کشتارگاه اقداماتی انجام داده و تا یک ماه آینده کشتارگاه بهره‌برداری می‌رسد که با بهره‌برداری از آن بخشی از مشکلات کشتارگاهی استان رفع خواهد شد.

راه اندازی خط کشتار بوقلمون در بهار

محمدی به کشتارگاه طیور گوشت آوران در بهار نیز اشاره کرد و با بیان اینکه سرمایه گذار جدید این کشتارگاه را خریداری کرده و فعال است و توسعه آن مدنظر قرار دارد، گفت: در فاز جدید راه اندازی کشتارگاه طیور گوشت آوران کشتار بوقلمون پیش‌بینی شده است.

وی گفت: یک کشتارگاه بسیار مدرن با خط ir نیز در منطقه چورمق رزن در حال احداث داریم که ۸۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سرمایه‌گذاری طرح حدود ۲۲.۵ میلیارد تومان است که ۱۳ میلیارد تومان از منابع بانکی ارزان قیمت پرداخت می‌شود و ۸ میلیارد تومان آورده شخصی است و طبق پیش بینی‌ها تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این کشتارگاه تقریباً مشکل کشتارگاهی در استان همدان نخواهیم داشت، به مشکل کشتارگاه تویسرکان که از فعال‌ترین کشتارگاه‌های استان محسوب می‌شود اشاره کرد و گفت: از اواسط سال ۹۷ به دلیل فوت یکی از سرمایه گذاران عمده این طرح کشتارگاه غیر فعال شد و در حال حاضر به دلیل مشکلات حقوقی و اختلافاتی که بین ورثه وجود دارد کشتارگاه تعطیل شده و با وجود پیگیری‌هایی که از طریق استانداری، فرمانداری تویسرکان، جهاد کشاورزی و بانک ملی انجام شده تا کنون موفق به بهره برداری مجدد و فعال کردن آن نشده ایم .

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه احتمال دارد در چند ماه آینده در صورت امکان کشتارگاه به سرمایه‌گذاری جدید منتقل شود و طرح مجدد با سرمایه گذار جدید به بهره‌برداری برسد، گفت: اگر از ظرفیت کامل این ۵ کشتارگاه و کشتارگاهی که در حال احداث است استفاده کنیم همدان در زمینه کشتار مرغ مشکل خاصی نخواهد داشت.

محمدی گفت: اگر خط کشتار بوقلمون نیز در کشتارگاه بهار راه اندازی شود مشکلی در کشتار بوقلمون نخواهیم داشت و با حل مشکل کشتار بوقلمون شاهد رونق پرورش بوقلمون در استان همدان خواهیم بود.

۲ واحد کشتار دام در استان همدان دارای پروانه هستند

محمدی به وضعیت کشتارگاه‌های دام نیز اشاره کرد و با بیان اینکه دو واحد کشتار دام در استان همدان دارای پروانه هستند، گفت: یکی از این واحدها در تویسرکان قرار دارد که بخشی از سند مالکیت آن در گرو بانک بوده و به دلیل مشکلات کشتار دام سنگین و کشتار غیر مجاز به طور کامل از ظرفیت کشتارگاهی آن استفاده نمی‌شود.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان کشتار گاه دیگر را واقع در شیرین دشت ملایر ذکر کرد و اظهار داشت: کشتارگاه صالح آباد بهار هم که بزرگترین کشتارگاه استان محسوب می‌شود پروانه بهره‌برداری خاصی از هیچ نهادی ندارد اما بخش عمده کشتار استان را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد در حال حاضر در تویسرکان یک کشتارگاه در حال احداث است که ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت دریافت تسهیلات مورد نیاز در سال جاری تا یک سال و نیم آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

کاهش چشمگیر کشتارهای غیرمجاز دام

محمدی با بیان اینکه یک کشتارگاه نیز در نهاوند وجود دارد و دنبال آنیم در منطقه ملایر یک واحد کشتارگاهی دام ایجاد شود، گفت: دامپزشکی بر کشتار دام نظارت جدی دارد و کشتارهای غیرمجاز به طور چشمگیری کاهش یافته است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در گذشته کشتارهای غیرمجاز دام بسیار بود اما با سختگیری‌ها و نظارت‌های دامپزشکی بخش عمده‌ای از کشتار غیر مجاز استان همدان متوقف شده و درصد بالایی از کشتار دام در کشتارگاه‌های دارای پروانه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کشتارگاه‌ها باید به خط ir مجهز شوند، گفت: برنامه‌ریزی به نحوی است که در یک مدت دو ساله تمام کشتارگاه‌های استان به خطوط جدید مجهز و از نظر ساختمان و ماشین آلات نوسازی و بازسازی شوند.

بدون تردید ایجاد صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است چراکه این صنایع از میزان بیکاری‌های دائمی و فصلی می کاهد و زمینه مناسب برای توسعه بخش کشاورزی را فراهم آورده و به افزایش تولیدات، بهره وری، ایجاد فرصت های شغلی، تأمین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش‌های اقتصادی و کاهش نابرابری های منطقه‌ای منجر می‌شود بنابراین توجه به این بخش ضورتی انکار ناپذیر است.

کد خبر: ۱۹٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha