۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
ایجاد ۴۰ مزرعه نوآوری الگویی در حوزه کشاورزی
‌رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد

ایجاد ۴۰ مزرعه نوآوری الگویی در حوزه کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای سال جاری تعداد شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی ۴.۲ بوده که در حال حاضر به ۶.۵ درصد رسیده است.

به گزارش بازار، سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی صبح امروز (۲۲ آذر) در مراسم ملی تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی، گفت: با توجه با نامگذاری سال جاری در حوزه دانش بنیان‌ها مجموعه برنامه‌هایی پیش بینی شده که در مرحله اول ظرفیتی در مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایجاد کرده تا در سال جاری بتوانیم ۱۳۰۰ شرکت دانش بیان را مستقر کنیم.

وی افزود: خوشبختانه با شروع سال جاری و از فروردین تا اردیبهشت ماه راه‌اندازی پارک علم و فناوری را با قابلیت استقرار ۳۰۰ شرکت دانش بیان را داشته ایم؛ همچنین ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری پیش بینی شده که ۷ دهکده تاکنون راه‌اندازی شده که مابقی آن نیز تا پایان سال راه اندازی میشود؛ هر دهکده قابلیت استقرار ۱۰۰ شرکت دانش بنیان را دارد.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی؛ از ابتدای سال تعداد شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی ۴.۲ بوده که در حال حاضر به ۶.۵ درصد رسیده است.

وی از دیگر اقدامات در راستای دانش بنیان شدن کشاورزی را تدوین الگوی کشت عنوان کرد و افزود: الگوی کشت را تدوین کردیم تا تمام پژوهش‌ها مبتنی بر الگوی کشت در کشور انجام شود؛ خوشبختانه برای اولین بار بعد از نیم قرن تدوین الگوی کشت در سازمان تات انجام شد و متعاقب آن؛ الگوی کشت در شورای عالی آب به ریاست رئیس جمهور تصویب و توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

خیام نکویی با اشاره به نقش این سازمان در الگوی کشت، تصریح کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وظیفه نظارت بر حسن اجرای الگوی کشت را بر عهده دارد و برای این منظور در حال تدارک سامانه‌ای هستیم تا پس از ابلاغ در استان‌هایی که بیشترین نقش را در تامین امنیت غذایی دارند با ساز و کارهای مناسب اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی از ایجاد ۴۰ مزرعه نوآوری الگویی در حوزه کشاورزی خبر داد و یادآور شد: در این ۴۰ مزرعه الگویی، از خبرگان و برگزیدگان بخش کشاورزی در حوزه‌های مختلف دعوت میشود تا در این مزارع با در اختیار داشتن پهنه‌ها بتوانند دانشی که به دست آورده اند و سبب شده که از منظره کمی و کیفی افزایش تولید داشته باشند را به پهنه در اختیار درحوزه‌های مختلف دام، طیور زراعت، شلات و. منتقل کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر هدفمند کردن پژوهش ها، تصریح کرد: برای این منظور پژوهش‌ها را در راستای اولویت‌های بخش اجرا پیش ببریم و برای این کار، شورای راهبردی تخصصی ایجاد و معاونین اجرایی وزیر را رئیس شورای راهبردی کرده ایم؛ به گونه‌ای که هر شورای راهبردی چندین موسسه تحقیقاتی در اختیارش است و معاون وزیر میتواند نیازهایش را در شورای راهبردی که با حضور رئوسای موسسه تحقیقات است را جمع بندی کرده و موسسات تحقیقات مکلف هستند تا تحقیقاتی را انجام دهند که در الویت معاونان اجرایی است.

وی در پایان با اشاره به تغییر ریل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: انشالله با این روند اتفاقات خوبی در راه است؛ امروز شاهد بیش از ۷ دستاورد قابل ملاحظه در بخش‌های مختلف کشاورزی بوده ایم.

کد خبر: ۱۹۳٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha