۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
«واردات گرانی» قبل از ورود خودروهای آنچنانی؛ ۵ خودرویی که با یک خبر گران شدند
بازار از وضعیت قیمتها گزارش می دهد

«واردات گرانی» قبل از ورود خودروهای آنچنانی؛ ۵ خودرویی که با یک خبر گران شدند

ب ام و ۷۳۰، لکسوس آر ایکس ۲۰۰، تویوتاراوفور، رنوکولیوس و کیا سراتو پنج خودرو میلیاردی هستند که طی یک هفته ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان گران شدند، این گرانی زمینه ساز رشد قیمت خودروهای داخلی نیز است.

بازار؛ گروه خودرو: این روزها بازار خودروهای اقتصادی داخل کشور متاثر از رشد قیمت محصولات میلیاردی هر لحظه با افزایش نرخ مواجه می شود، اوایل هفته گذشته وزارت صمت خبر رسیدن تعدادی خودرو به گمرکات کشور را اعلام کرد. همین خبر راند نخست گرانی را با برند «کیا» آغاز کرد، از اواسط هفته گذشته تا امروز نیز سایر برندها در بازار با رشد قیمت همراه شدند.

خودرو در داخل کشور به عنوان یک کالای سرمایه ای شناخته می شود، افرادی که تمایل به حفظ ارزش ریالی سرمایه ای خود دارند به سمت خرید خودرو روی می آورند. زمانی که مشتریان توان خرید محصولات خارجی در بازار را نداشته باشند، «رانش» از این محصولات و «کشش» به خودروهای مونتاژ داخل افزایش می یابد. در نتیجه تقاضای کاذب منجر به افزایش قیمت محصول در کارخانه و بازار می شود، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند برخی از شرکت های خصوصی مونتاژ کننده خودروهای چینی به دلیل ایجاد تقاضا کاذب برای محصولاتشان در بازار، اقدام به بازارسازی و درخواست افزایش قیمت خودرو در کارخانه را به وزارت صمت اعلام می کنند.

شاید اگر واردات خودرو براساس نیاز مشتریان و البته نظام توزیع عادلانه در کشور انجام شود، قیمت خودروهای چینی از میلیارد به میلیون تنزل پیدا می کند. در ادامه به بررسی قیمت برخی از خودروهای میلیاردی در بازار خواهیم پرداخت که عامل اصلی گرانی خودروهای داخلی و مونتاژی در بازار محسوب می شوند.

ب ام و ۷۳۰ مدل ۲۰۱۷ هشتم ماه جاری با بها ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت داشت. اما امروز قیمت این خودرو بیشتر از ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان شده است

آسمان هفتم ب ام و گران تر از همیشه

ب ام و سری ۷ مدل ۲۰۱۷ جزو یکی از سدان های فوق لوکس بازار کشور محسوب می شود، شاید در مقطعی این خودرو توسط مشتریان برای تردد استفاده می شد. اما، طی چهار سال گذشته جزو یکی از انتخاب های اصلی برخی از سودجویان برای سرمایه گذاری شناخته می شد. معامله این خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون نیز به شدت در بازار کشور کاهش یافته است، ب ام و ۷۳۰ مدل ۲۰۱۷ هشتم ماه جاری با بهای ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت داشت. اما امروز قیمت این خودرو بیشتر از ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان شده است، برخی از کارشناسان معتقد هستند که خبر اعلامی واردات خودرو توسط وزارت صمت موتورگرانی محصولات میلیاردی را در رکود بازار فعال کرده است.

پنج خودرویی که با خبر واردات گران شدند| خودروهای میلیاردی عامل رشد قیمت محصولات داخلی!

لکسوس آر ایکس ۲۰۰ مدل ۲۰۱۸ یکی از محصولات فوق لوکس بازار خودرو کشور است. این خودرو چهاردهم ماه جاری با قیمت ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، ولی امروز قیمت این خودرو در بازار به بیشتر از ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است

گرانی ۲۰۰ میلیون تومانی لکسوس آر ایکس ۲۰۰

براساس آنچه که وزارت صمت اعلام کرده است، قرار نیست برندهای ژاپنی مشهور مانند تویوتا یا هوندا به کشور وارد شود. اما خبر واردات خودرو سودجویان را نسبت به افزایش قیمت خودروهای ژاپنی در بازار کشور تشویق کرده است. متاسفانه هیچ نهاد یا سازمانی حاضر به پذیرش مسئولیت افزایش یا کاهش قیمت خودرو در بازار نیست، سیاست های دستوری و البته اشتباه صنعتی و اقتصادی در بازار خودرو کشور شگفتی ایجاد کرده است و محصولات خارجی نیمه اقتصادی را تبدیل به خودروهای فوق لوکس کرده است. لکسوس آر ایکس ۲۰۰ مدل ۲۰۱۸ یکی از محصولات فوق لوکس بازار خودرو کشور است. این خودرو چهاردهم ماه جاری با قیمت ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، ولی امروز قیمت این خودرو در بازار به بیشتر از ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. رشد قیمت ۲۰۰ میلیون تومانی در چهار روز نشان از آن دارد که این محصول تا زمان حرکت خودروهای وارداتی در خیابان های کشور، شیب گرانی صعودی را دنبال می کند.

پنج خودرویی که با خبر واردات گران شدند| خودروهای میلیاردی عامل رشد قیمت محصولات داخلی!

تویوتا راوفور مدل ۲۰۱۸ نهم ماه جاری با قیمت ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می شد. اما امروز قیمت این خودرو از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فرا تر رفته است

تویوتا راوفور چند؟

تویوتا یکی از برندهای پرفروش ژاپنی در بازار کشور است که در سری جدید واردات خودرو محصولات این برند حذف شده است. هرچند که هنوز امکان تغییر برندهای وارداتی به کشور وجود دارد، در صورت واردات تویوتا در کلاس و سگمنتی به بازار کشور، محصولات چینی مونتاژی با افت شدید قیمت همراه خواهند شد. تویوتا راوفور مدل ۲۰۱۸ نهم ماه جاری با قیمت ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می شد. اما امروز قیمت این خودرو از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فراتر رفته است. شیب ملایم گرانی محصولات تویوتا نشان از آن دارد که در صورت ورود برندهای کره ای به بازار کشور، کاهش قیمت رخ نخواهد داد.

پنج خودرویی که با خبر واردات گران شدند| خودروهای میلیاردی عامل رشد قیمت محصولات داخلی!

رنو کولیوس سیزدهم ماه جاری با قیمت ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. ولی شوک خبر واردات به بازار سبب رشد ۵۰ میلیون تومانی این محصول شد و بهای کولیوس امروز ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون است

گرانی ۵۰ میلیون تومانی کولیوس

رنو یکی از برندهای نسبتا پرفروش بازار کشور است، هرچند که مشتریان داخل کشور نسبت به برخی از محصولات این برند فرانسوی مانند کولیوس و کپچر کم اعتماد هستند، ولی گرانی در خودروهای رنو همیشه وجود داشته است. رنو کولیوس به عنوان یک خودرو کراس اوور دو دیفرانسیل ظریف در بازار شناخته می شود، این خودرو سیزدهم ماه جاری با قیمت ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. ولی شوک خبر واردات به بازار سبب رشد ۵۰ میلیون تومانی این محصول شد و بهای کولیوس امروز ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون است. هرچند رفتار مشتریان در بازار نشان می دهد که گرانی مجدد برای کولیوس در هفته جاری رخ نخواهد داد.

پنج خودرویی که با خبر واردات گران شدند| خودروهای میلیاردی عامل رشد قیمت محصولات داخلی!

سراتو مدل ۲۰۱۸ با پیشرانه دو لیتری سیزدهم ماه جاری با قیمت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است

سراتو سوار بر موج گرانی

براساس آنچه که تاکنون از منابع رسمی و غیر رسمی منتشر شده است، «کیا» نخستین برندی است که به کشور وارد می شود. فارغ از بحث زمان ورود خودروهای کیا به بازار کشور، محصولات موجود این برند در بازار کشور موتور گرانی را روشن کردند. سراتو در میان سایر محصولات کیا بیشترین نوسان قیمت را طی یک هفته گذشته تجربه کرده است. سراتو مدل ۲۰۱۸ با پیشرانه دو لیتری سیزدهم ماه جاری با قیمت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است، رفتار هیجانی مشتریان در بازار نشان می دهد که محصولات این برند شیب صعودی را تا زمان رسیدن خودروهای وارداتی دنبال می کنند.

پنج خودرویی که با خبر واردات گران شدند| خودروهای میلیاردی عامل رشد قیمت محصولات داخلی!

استارت گرانی داخلی ها

گرانی خودروهای وارداتی تاثیر مستقیم در افزایش بهای خودروهای تولید داخل و مونتاژی دارد، اگر وزارت صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی در کشور اقدام به تعدیل قیمت محصولات خارجی به واسطه واردات خودرو نکند، محصولات چینی بزودی هم قیمت خودروهای وارداتی می شوند. این همان نگرانی است که از مدتها قبل توسط کارشناسان مطرح شده بود.

کد خبر: ۱۹۲٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha