۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
بررسی طرح جدید «سپرده‌گذاری ارزی تجار» در مجلس
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد

بررسی طرح جدید «سپرده‌گذاری ارزی تجار» در مجلس

طرحی در کمیسیون جهش تولید مطرح شده که تجار بتوانند سپرده‌گذاری ارزی کرده و از آن به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات ریالی استفاده کنند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر تصمیمات جدید بانک مرکزی بر بازار و کالای اساسی با توجه به افزایش سقف تسهیلات، سقف حوالجات و کاهش کارمزد انتقال ارز در تامین و ترخیص منابع ارزی برای کالاهای اساسی گفت: هر حرکتی که هزینه‌های نقل و انتقال معاملات و نقل و انتقال منابع ارزی را کاهش دهد، ارزشمند است. فعالان در حوزه تجارت با بکارگیری چنین سیاست‌هایی جذب بازار خواهند شد و در نتیجه آن، ارز وارد سیستم می‌کنند.

وی در ادامه ابراز کرد: متاسفانه بخش قابل توجهی از افزایش قیمت‌ها به بازارهای غیررسمی ارتباط دارد که در حال شکل گرفتن است، با تصمیمات جدید بانک مرکزی این بازارهای غیر رسمی رونق خود را از دست خواهد داد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در ادامه اظهار داشت: بحثی در طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در کمیسیون جهش تولید تحت عنوان سپرده‌گذاری ارزی برای تجار داخلی و خارجی جهت حصول اطمینان به کنترل نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی مطرح شد تا به عنوان وثیقه مورد استفاده قرار گیرد. شاید یکی از راه‌ها این باشد که سپرده‌گذاری ارزی کنند و معادل آن تسهیلات ریالی بگیرند تا بتوانند اینگونه تولید خود را سامان بخشند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در این خصوص بیان کرد: انجام چنین کارهایی سبب خواهد شد هم ارز بیشتری وارد سیستم شود و هم هزینه مبادلات ارزی کاهش یابد و یک کالای سرمایه‌ای به کالای واسطه‌ای تبدیل شود و مورد استفاده قرار گیرد.

قادری درباره تاثیر این سیاست بر قیمت تمام شده، بیان کرد: سیاست جدید بانک مرکزی قطعا قیمت تمام شده کالاهای وارداتی را کاهش خواهد داد و برمیزان تورم هم تاثیر کاهشی برجای می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: محدودیت‌های ورود ارز در سیستم باید کاسته شود. نیاز است تا ترغیب و تشویق‌هایی که برای سرمایه گذاری خارجی صورت می‌گیرد، مورد توجه قرار گیرد یا با حمایت‌هایی از ظرفیت تضمین‌های شرکتی، بانکی و دولتی بهتر استفاده شود تا در نتیجه آن ارز وارد کشور شود و سایر موارد کمک کننده باشد.

کد خبر: ۱۹۲٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha