۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
کسری گاز به دلیل عدم سرمایه‌گذاری لازم در پروژه‌ها است
شرکت ملی گاز:

کسری گاز به دلیل عدم سرمایه‌گذاری لازم در پروژه‌ها است

شرکت ملی گاز اعلام کرد: ایران از چند سال گذشته با کسری گاز به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری لازم در پروژه‌های مربوط به افزایش و ازدیاد گاز و عدم توجه به مشکل افت فشار در میادین گازی مختلف مواجه بوده است.

به گزارش بازار، شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به گزارشی با عنوان «غول گازی جهان در مسیر واردات» اعلام کرد: این شرکت از ابتدای تاسیس خود تاکنون به ویژه طی یک سال اخیر به‌رغم تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌ها و مشکلات به جا مانده از گذشته، خدمات چشمگیری با اتکا به توان داخلی در راستای رشد و توسعه صنعت، حمایت بخشی از تولید، ایجاد رفاه، کاهش آلودگی هوا و تأمین انرژی مورد نیاز بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، نیروگاهی و صنعتی به انجام رسانیده و در سال جاری نیز با برنامه‌ریزی مدون و منسجم ضمن تأمین مطلوب و پایدار سوخت نیروگاه‌ها جهت تولید برق و جلوگیری از قطع آن در تابستان و با انجام به موقع تعمیرات اساسی در سطح پالایشگاه‌ها، ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و خطوط انتقال گاز تدابیر لازم برای عبور از زمستان را اتخاذ کرده است.

همچنین به‌رغم تحمیل تحریم‌های ظالمانه، موضوع صادرات گاز طبیعی و فرآورده‌های جانبی همچنان در رأس اولویت‌های این شرکت قرار داشته است و هم اکنون با اتخاذ دیپلماسی فعال در تلاش است تا جایگاه ایران را در عرصه بین‌المللی ارتقا بخشد. در بخشی از مطلب منتشر شده که در آن به مسأله بی‌توجهی به کمبود گاز اشاره شده بود تأکید می‌شود ایران از چند سال گذشته با این کسری گاز به دلیل عدم سرمایه‌گذاری لازم در پروژه‌های مربوط به افزایش و ازدیاد گاز، وجود پروژه‌های ناتمام متعدد، عدم توجه لازم به مشکل افت فشار در میادین گازی مختلف طی سال‌های گذشته، مواجه بوده است و بدون تردید در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

چراکه علاوه بر هزینه سنگین سرمایه‌گذاری مورد نیاز، زمان قابل توجهی از آغاز توسعه میادین تا بهره‌برداری از آنها صرف خواهد شد. در بخش دیگری از گزارش عدم وجود سیاست‌های مطلوب در بهینه سازی مصرف سوخت آمده بود، اذعان دارد کاهش شدت مصرف انرژی در کشور نیازمند اجرایی نمودن اسناد بالادستی و مقررات موجود در تمامی بخش‌ها اعم از خانگی، تجاری، صنایع بزرگ و کوچک و نیروگاهی است که متأسفانه طی سال‌های گذشته برنامه منسجم و تأثیرگذاری توسط دستگاه‌های ذی‌ربط انجام نشده است.

به عنوان مثال اغلب صنایع به ویژه صنایع بزرگ عمدتاً فرسوده یا از تکنولوژی با راندمان پایین استفاده می‌کنند در حالی که برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های بهینه سازی با هدف مدیریت مصرف شدت انرژی در این بخش می‌تواند از هدررفت انرژی جلوگیری و به تأمین پایدار آن کمک شایانی نماید.

مزید اطلاع شرکت ملی گاز ایران از سال گذشته اقدامات مطلوبی را برای مدیریت مصرف گاز طبیعی به انجام رسانده است از جمله اجرای طرح بهینه سازی رایگان موتورخانه‌های خانگی و تجاری که با ثبت نام مشترکین در سامانه مربوطه، عملیات عایق کاری، رسوب گیری و تنظیم مشعل موتورخانه‌ها به‌صورت رایگان و با هزینه شرکت ملی گاز ایران به‌منظور تشویق صرفه جویی در بین مشترکین دارای موتورخانه، در حال انجام است. همان‌طور که مطلع هستید نظام تعرفه‌گذاری و واقعی کردن قیمت‌ها یکی از سیاست‌های مطلوب جهت مدیریت مصرف انرژی می‌باشد و در دنیا به این صورت است که وظیفه دولت، تأمین یارانه انرژی برای مشترکین با مصرف عادی است، ولی برای پرمصرف‌ها این اجبار وجود ندارد. از این رو و در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه این انرژی پاک، به استناد مصوبه شماره ۹۹۲۹۲/ت۵۹۳۵۱هـ مورخ ۲/۹/۱۴۰۰ هیات وزیران تعرفه گاز طبیعی دوره سرد در بخش خانگی از ابتدای آذر ماه سال ۱۴۰۰ صرفاٌ در پله‌های ۴ تا ۱۲ افزایش یافته است.

لذا در صورتی که مشترکین دارای مصرف متعارف (پله‌های ۱ تا ۳ هر اقلیم) باشند هیچگونه افزایش تعرفه‌ای نسبت به گذشته نخواهند داشت. در بخشی از مطلب منتشر شده به افزایش تعرفه پلکانی گاز و فشار به اقشار آسیب پذیر اشاره شده بود، باز هم تأکید می‌گردد حدود ۳/۷۶درصد از مشترکین خانگی در ۳ پله اول جدول پلکانی قراردارند که مبالغ صورتحساب آنها هیچگونه افزایشی نخواهد داشت.

این مشترکین ۵۰درصد (پنجاه درصد) مصرف گاز طبیعی بخش خانگی در دوره سرد را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع تعرفه مشترکین خانگی در۳ پله اول جدول پلکانی از خرداد ماه سال ۱۳۹۴ با وجود تورم بسیار زیاد در زمینه‌های مختلف و افزایش قیمت اقلام و شاخص‌های مختلف، تا کنون تغییری نداشته است.

به عبارتی تعرفه گاز طبیعی بیش از ۷۵ درصد مشترکین گاز در ۷ سال گذشته تغییری نداشته است. یادآور می‌گردد تعرفه‌های ابلاغی مربوط به حجم مازاد نسبت به پله قبلی است و به عبارتی حجم موجود در هر پله با تعرفه همان پله محاسبه می‌گردد. لذا مشترکین که در پله‌های بالای ۳ قرار می‌گیرند، متناسب با اقلیم آب و هوایی محل مصرف از تعرفه‌های بدون تغییر پله‌های پایین‌تر نیز بهره‌مند می‌گردند.

البته بمنظور ترغیب مشترکین خانگی به صرفه جویی، سیاست‌های تشویقی قیمتی نیز اعمال گردیده است. برای نمونه در زمستان سال گذشته مشترکین خانگی به ازای هر واحد (درصد) صرفه جویی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ واحد درصد تخفیف در گازبها دریافت نموده‌اند که این تخفیف تا ۴۵ درصد گازبها قابل اعمال در صورتحساب بوده است.

در پایان یادآور می‌گردد در کشور ما به دلیل ثبات سالانه قیمت‌های گاز طبیعی و عدم امکان اعمال روش‌های مبتنی بر قیمت برای پیک‌سائی و مدیریت میزان مصرف مشترکان بد مصرف، مدیریت شبکه عرضه گاز در مواقع ضروری علاوه بر سایر روش‌ها، از طریق اعمال محدودیت موردی در مصرف گاز برخی مصارف عمده و تامین آن از طریق سوخت‌های مایع در مقطع زمانی مزبور صورت می‌گیرد همچنین استفاده مقطعی از حامل‌های انرژی اولیه جایگزین حتی زغال‌سنگ، به منظور پیک‌سایی در فصول اوج مصرف علاوه بر اینکه روالی پذیرفته شده و در حال اجرا در شبکه‌های عمده تامین انرژی در سطح جهانی است، ضمن متنوع‌سازی سبد انرژی اولیه عرضه شده، موجب ارتقاء ضریب امنیت عرضه انرژی - که شاخصی فرا اقتصادی است - شده و پایداری بیشتر شبکه ملی تامین انرژی و پیشگیری از بروز اختلال در عرضه و تامین انرژی در مقیاس ملی را به‌همراه دارد.

کد خبر: ۱۹۲٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha