از بازار روسیه برای حضور در بازارهای اوراسیا استفاده شود
رئیس اتاق ارومیه:

از بازار روسیه برای حضور در بازارهای اوراسیا استفاده شود

رئیس اتاق ارومیه با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تحرکاتی که برای توسعه روابط تجاری با روسیه در دستور کار قرار گرفته است، بازار روسیه را فرصت مناسبی برای حضور کالاهای ایرانی دانست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، شصت و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی با دستور جلسه شناسایی نقاط ضعف و قدرت بازار روسیه و مکانیسم حضور فعالان اقتصادی استان در بازار روسیه با حضور سید محمودرضا سجادی، سفیر اسبق ایران در مسکو برگزار شد.

حسن انتظار، رئیس اتاق ارومیه در این نشست گفت: بازار روسیه یک بازار بزرگ با ظرفیت‌های تجاری بالا برای توسعه صادرات ایران است و اینک که توانسته‌ایم در پیمان اقتصادی اوراسیا عضویت داشته باشیم می‌توانیم از بازار روسیه برای ورود به بازار کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی استفاده کنیم.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی با اشاره به کمبود ناوگان باری و حمل‌ونقل میان ایران و روسیه، افزود: عدم تکمیل راه‌آهن شمال به جنوب، نبود ناوگان یخچالی کافی، نبود کشتی‌های ایرانی در دریای خزر و بالا بودن کرایه حمل موانع توسعه صادرات محصولات ایرانی به اوراسیا به‌ویژه روسیه است.

رئیس اتاق ارومیه اظهار کرد: اینکه سفرا و رایزنان بازرگانی ایرانی بتوانند تجربیات چندین ساله خود در کشورهای محل خدمت را در اختیار فعالان اقتصادی بگذارند قطعاً در روند تصمیم سازی و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی آن‌ها مؤثر بوده و آینده روشنی را برای آنها ترسیم خواهد کرد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی با اشاره ظرفیت‌های این شورا برای حل مشکلات فعالان اقتصادی، گفت: شورای گفت‌وگوی آذربایجان غربی تاکنون هفت جلسه در سال جاری تشکیل شده که پنج جلسه آن با مساعدت استاندار، با حضور مهمانان کشوری بوده تا بتواند در رفع موانع فعالیت سربازان اقتصادی استان مؤثر واقع شود و در آینده در صحن شورا میزبان روسای سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان امور مالیاتی کشور خواهیم بود

انتظار با اشاره به مشکلات انتقالات مالی میان ایران و روسیه نیز اظهار کرد: امضای یک تفاهم‌نامه مالی و پولی میان دو کشور و ایجاد شبکه مالی شفاف قطعاً در توسعه روابط اقتصادی دو کشور تأثیر بسازی خواهد داشت.

در ادامه این جلسه سید محمودرضا سجادی، سفیر اسبق ایران در روسیه با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی روسیه، گفت: اقتصاد روسیه با درآمد نسبتاً بالا و در حال تحول و توسعه است که پنجمین اقتصاد بزرگ ملی در اروپا، یازدهمین کشور بر پایه تولید ناخالص داخلی اسمی در جهان و پنجمین ازلحاظ برابری قدرت خرید است.

وی با اشاره به جنگ اوکراین و روسیه گفت: تحریم‌های کشورهای اروپایی علیه روسیه باعث خروج تأمین‌کنندگان چینی و اروپایی از بازار این کشور شده که خود یک فرصت تجاری خوب برای فعالان اقتصادی ایرانی ایجاد نموده تا بتوان از پتانسیل این بازار بزرگ به‌عنوان یک شریک تجاری مطمئن استفاده نمایند.

سجادی تصریح کرد: گردش مبادلات بازرگانی بین مسکو و تهران در سال گذشته کمی بیش از ۴ میلیارد دلار بوده است که با توجه به شرایط روز از ماه ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۲۲، حجم تجارت بین دو طرف از ارقام کل سال ۲۰۲۱ نیز فراتر رفته و یک رکورد جدید برجای گذاشته است و بیشترین مبادلات بازرگانی بین دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی است روسیه مواد خام غذایی و کشاورزی ایران را تأمین می‌کند که حدود ۹۰ درصد از کل صادرات کشورمان را به خود اختصاص داده است.

سفیر اسبق ایران در مسکو افزود: علاوه بر این، فعالان اقتصادی می‌توانند مواد معدنی، مواد ساختمانی، محصولات پلاستیکی، لوازم‌آرایشی و بهداشتی، گل و گیاه و پوشاک به این کشور صادر کنند.

وی در پایان تصریح کرد: دادگاه و یا نهاد ویژه داوری برای حل‌وفصل مشکلات فعالان اقتصادی ایران و روسیه باید در سریع‌ترین زمان ممکن ایجاد شود.

جواد کرمی، معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: فعالان اقتصادی باید مشکلات خود را مطرح نموده تا بتوان با استفاده از ظرفیت شورای گفت‌وگو این مشکلات را رفع کرده و استاندار نیز با جدیت در رفع این مشکلات پیش‌قدم بوده است چراکه باور دارد فعالان اقتصادی سربازان توسعه‌گرا و پیشگامان پیشرفت استان هستند.

کد خبر: ۱۹۲٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha