۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
پروسه تلخ واردات خرمای ایرانی به کشور حاصل عملکرد ضعیف مدیران
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

پروسه تلخ واردات خرمای ایرانی به کشور حاصل عملکرد ضعیف مدیران

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: واردات خرما، پسته و زعفران ایرانی به کشور بنا به هر علتی از نبود برندینگ، ضعف بسته بندی شیک و شکیل و حتی تحریم‌ها قابل توجیه نیست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردوئی در مورد واردات خرمای ایرانی به کشور گفت: بی برنامگی مدیران را به پای فرصت طلبی سایر کشورها نگذاریم؛ واردات خرما، پسته و زعفران ایرانی به کشور بنا به هر علتی از نبود برندینگ، ضعف بسته بندی شیک و شکیل و حتی تحریم‌ها قابل توجیه نیست و همگی در یک کلام ضعف عملکرد مدیران خلاصه می‌شود.

خرما در خوزستان تولید و در تبریز بسته بندی می‌شود
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز محصولات کشاورزی تولید می‌شود اما هیچ استاندار بهداشتی در مراکز تولید خرما مثل خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و… در نظر گرفته نشده به گونه‌ای که سردخانه ای برای حفظ و نگهداری آنها وجود ندارد، به طور مثال خرما در کشور تولید و در تبریز شستشو و بسته بندی می‌شود آیا این پروسه طولانی زمانی و مکانی برای تولید محصولات داخلی درست است؟ این بی برنامگی مسئولان و متولیان امر را نشان می‌دهد ما می‌توانیم در تولید محصولات داخلی به ویژه کشاورزی برندینگ باشیم اما در سایه ضعف زیرساخت‌ها به این مهم دست نیافتیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: تمام وزار از وزیر جهاد کشاورزی گرفته تا وزیر صمت از دیپلماسی اقتصادی سر رشته دارند اما تاکنون شاهد عکس العمل مثبتی در این راستا نبودیم، حدود ۳ هفته قبل جشنواره خرمای کلوته در کرمان برگزار شد از مزایای این خرما می‌توان به قابل حمل بودن آن به اقصی نقاط کشور و حتی آن سوی مرزها اشاره کرد که متاسفانه این خرما را افغانی‌ها در کشور معرفی کردند، مسئله اینجاست زمانیکه که تاجر افغانی یا قزاقی محصولات داخلی را خریداری و به افغانستان و روسیه صادر می‌کند یعنی کشور ظرفیت برندسازی در یک کالا را دارد اما در سایه بی توجهی و بی مهری مجریان به ناتوانی تعریف می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جشنواره کلوته در کرمان تاکید کرد: امسال بعد از حدود۴ سال جشنواره ملی خرمای کلوته در شهرستان کهنوج برگزار شد و تا حدود بسیاری نسبت به سال‌های گذشته از تولید و شستشو گرفته تا بسته بندی پیشرفت بسیاری داشتم اما به نقطه ایده آل نرسیده‌ایم.

واردات محصولات ایرانی به کشور قابل انکار نیست
عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در ادامه یاد آورشد: برخی از کشورها همچون برزیل آشنایی با وجود محصول کشاورزی ما همچون خرما ندارند، کافی است بر روی همین کشور سرمایه‌گذاری لازم و کافی را داشته باشیم، اینکه محصولات کشور ما به سایر کشورها صادر و با بسته بندی خاص دوباره وارد کشور می‌شود قابل انکار نیست، این مسئله در مورد سایر محصولات دیگر هم اتفاق افتاده است.

اعظمی ساردوئی در مورد ورود مجلس به بی برنامگی مدیران اجرایی در تولید و کنترل محصولات کشاورزی گفت: رسیدگی به صادرات محصولات کشاورزی در دستور کار کمیسیون کشاورزی است، مجلس از بعد نظارتی این مسئله را پیگیری می‌کند، از طرفی باید به ارز آوری محصولات کشاورزی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان با اشاره به نقش تحریم‌ها، خاطر نشان کرد: در واردات خرمای ایرانی به کشور نمی‌توانیم نقش تحریم‌ها را پررنگ کنیم زمانی که محصولی در داخل تولید می‌شود از صفر تا صد آن باید به درستی تحت نظارت باشد بر همین اساس نمی‌توانم تمام کم کاری ها را به پای تحریم‌ها بگذاریم.

کد خبر: ۱۹۲٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha