۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
سوخت تحویلی ۵  میلیون مترمکعب کمتر شد | احتمال کاهش حدود ۹ درصدی  تولید محصولات پتروشیمی
دستور قطع گاز پتروشیمی ها صادر شد

سوخت تحویلی ۵ میلیون مترمکعب کمتر شد | احتمال کاهش حدود ۹ درصدی تولید محصولات پتروشیمی

مهدوی ابهری دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی می گوید که مقدار گاز تحویلی به پتروشیمی ها حدود ۹ درصد کاهش یافته و به ۵۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هم زمان با کاهش دمای ۵ تا ۸ درجه ای در کشور، رکورد مصرف گاز هم شکسته شد و از مرز ۵۳۰ میلیون مترمکعب هم گذرد. شرکت گاز می گوید که حدود ۶۴ درصد گاز تولیدی در کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می شود که تامین آن خط قرمز دولت است.

هم زمان با افزایش ۶ درصدی مصرف در بخش خانگی و تجاری، اعمال محدودیت در گاز رسانی به بخش های مولد اقتصاد هم شروع شده و مسئولین پتروشیمی از قطعی گاز در برخی از ساعت های شبانه روز خبر می دهند. آنگونه که احمد مهدوی دبیر کل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی به بازار می گوید: بر اساس دستوری که از روز گذشته ابلاغ شده واحدهای پتروشیمی باید روزانه حدود ۵ میلیون مترمکعب از مصرف خود را کاهش دهند.

نیاز روزانه گاز واحدهای پتروشیمی حدود ۶۰ میلیون مترمکعب است. اما حالا به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی، شرکت ملی گاز اعلام کرده که روزانه تنها حدود ۵۵ میلیون مترمکعب گاز تحویل این واحدها داده خواهد شد. بروز مشکل در تامین سوخت پتروشیمی ها حدود ۹ درصد از تولید آنها کم خواهد کرد

او نیاز روزانه گاز واحدهای پتروشیمی را حدود ۶۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: اما حالا حدود ۵۵ میلیون مترمکعب گاز تحویل این واحدها داده می شود. ضمن اینکه مشخص نیست این قطعی گاز تا کی ادامه خواهد داشت و چیزی در اینباره به ما ابلاغ نشده است.

به گفته او، با توجه به محدودیت هایی که در تامین گاز ایجاد شده بین ۹ الی ۱۰ درصد تولید محصولات پتروشیمی افت پیدا خواهد کرد.

مهدوی ابهری عدم النفع ناشی از قطعی گاز برای واحدهای پتروشیمی را در سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: ساده ترین راه کار برای جبران کسری و تامین گاز بخش خانگی و تجاری قطع کردن گاز بخش های مولد اقتصادی همچون پتروشیمی هاست.

پیش از این نیز جواد اوجی وزیر نفت بارها و بارها از کسری حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعبی گاز خبر داده بود. کسری که به نظر می رسد تنها راه مقابله با آن قربانی کردن بخش مولد اقتصاد است. آنگونه که کارشناسان حوزه انرژی اعلام کرده اند، کسری گاز البته محدود به امسال و سال آینده نخواهد بود و تا سال ها با اقتصاد ایران دست و پنجه نرم خواهد کرد. آمارهای منتشر شده نشان می دهد که در صورت عدم سرمایه گذاری تا حدود ۱۴ سال آینده یعنی سال ۱۴۱۵ ظرفیت تولید پارس جنوبی از ۶۸۰ میلیون متر مکعب به حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا می کند. با این وجود دولت های مختلف برای جبران این ناترازی تنها به راه حل های کوتاه مدت نه چندان کار ساز روی آورده اند و معلوم نیست ناترازی گاز در دارنده دومین ذخایر گازی تا چه اندازه بیشتر خواهد شد.

کد خبر: ۱۹۲٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha