۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
وضعیت سدهای پایتخت همچنان بحرانی است|کاهش۵۰ درصدی بارندگی ها نسبت به دراز مدت|ورودی سدها تغییری نکرد
بارندگی ها چه تاثیری روی ذخایر آبی تهران داشته است؟

وضعیت سدهای پایتخت همچنان بحرانی است|کاهش۵۰ درصدی بارندگی ها نسبت به دراز مدت|ورودی سدها تغییری نکرد

قاسم زاده سخنگوی صنعت آب مقدار بارندگی ثبت شده در تهران را تا روز گذشته ۲۹ میلی متر اعلام کرد و افزود: اگر حتی ۱۰ برابر این مقدار هم بارندگی رخ دهد نمی توان وضعیت منابع آبی کشور را مناسب ارزیابی کرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: گزارش های وزارت نیرو نشان می دهد که در ۷۴ روز نخست سال های گذشته(در ۵۰ سال اخیر) به طور متوسط مقدار بارندگی ها به حدود ۵۸ میلی متر می رسیده است. اما چند سالی است که خشک سالی ها نفس های ذخایر آبی پایتخت را هم به شماره انداخته است. اوضاع به قدری بحرانی است که حتی بارندگی های چند روز اخیر هم نتوانسته درد زیادی از مشکل کم آبی تهران برطرف کند. به طوری که سخنگوی صنعت آب به بازار می گوید که «مقدار بارندگی ها از ابتدای سال آبی تا روز گذشته در مقایسه با دراز مدت ۵۰ درصد کاهش را نشان می دهد و همچنان ۸۵ درصد سدهای تهران خالی است.»

با این وجود شرایط مصرف آب در تهران همچنان نگران کننده است. بر اساس آمار اعلامی مقدار مصرف آب در جمعه هفته گذشته به حدود ۴۶ هزار لیتر بر ثانیه رسیده بود که رکوردی بی سابقه برای روزهای پاییزی سال است. به گزارش آبفای تهران در ۱۰ آذر امسال مصرف شهر تهران حدود ۳ میلیارد لیتر یعنی معادل مصرف در روزهای گرم مرداد و شهریور بوده است.

ثبت ۲۹ میلی متر بارندگی در ۷۴ روز

فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب در گفتگو با بازار می گوید: بارندگی های روزهای اخیر حدود ۱۴ میلی متر به مقدار بارندگی ثبت شده تهران افزوده و مقدار آن را به حدود ۲۹ میلی متر (تا روز گذشته) رسانده است.

از ابتدای سال آبی تا حالا حدود ۲۹ میلی متر بارندگی در تهران به ثبت رسیده که نسبت به متوسط دراز مدت حدود ۵۰ درصد کاهش را نشان می دهد

به گفته او، مقدار بارندگی های استان تهران همچنان نسبت به بلند مدت ۵۰ ساله حدود ۵۰ درصد کمتر است.

او ادامه داد: بیشتر بارش‌ها در ارتفاعات به خصوص ارتفاعات مشرف به سد امیر کبیر و طالقان به صورت برف بوده به همین دلیل ورودی سدهای تهران تغییر چندانی نداشته است. در واقع بعد از ذوب شدن برف می توان گفت بارندگی های اخیر چقدر وضعیت ذخایر آبی را بهبود بخشیده است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه هم اکنون ۱۵ درصد سدهای تهران پر شده که نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد، افزود: نباید تصور کنیم که صرفا با دو روز بارندگی تهران از بحران آبی خارج می شود و دیگر نیازی به صرفه جویی و مدیریت مصرف نیست. ضمن اینکه با توجه به خشک سالی های مداومی که در سال های گذشته رخ داده، مقدار بارندگی نرمال جبران کسری مخازن آبی را نخواهد کرد. حتی اگر ۱۰ برابر این بارندگی ها هم رخ دهد نمی توان ادعا کرد که منابع آبی کشور وضعیت مناسبی دارد.

قاسم زاده با تاکید بر تداوم صرفه جویی در مصرف آب از سوی مشترکین تهرانی، اظهار داشت: در استان‌های دیگر بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی صورت می گیرد. این در حالی است که تهرانی‌ها نیمی از منابع آبی را برای اهداف شرب و بهداشتی مصرف می‌کنند.

برای اینکه یک سال آبی، سال نرمالی تلقی شود، حداقل باید ۲۵۰ میلی متر بارندگی در آن ثبت شود. این در حالی است که متوسط بارندگی ثبت شده در کل کشور تنها ۳۲ میلی متر بوده است

۲۵۰ میلی متر بارندگی لازمه داشتن یک سال نرمال آبی

او همچنین مقدار بارندگی ثبت شده در کشور را ۳۲ میلی متر اعلام کرد و افزود: مقدار بارندگی ها در کل کشور همچنان نسبت به پارسال که سال خشکی هم بوده حدود ۳ درصد و نسبت به متوسط بلند مدت ۳۴ درصد کمتر است. جالب است که بدانید برای اینکه یک سال آبی سال نرمالی تلقی شود، حداقل باید ۲۵۰ میلی متر بارندگی در آن ثبت شود. در واقع تا انتهای سال باید دست کم حدود ۲۲۰ میلی متر بارندگی دیگر اتفاق افتد.

به گفته سخنگوی صنعت آب، مقدار بارندگی در ایران یک‌سوم متوسط بارندگی دنیا یعنی سالانه ۲۵۰ میلی‌متر است. ناگفته نماند که این میزان بارندگی در سال آبی گذشته هم محقق نشده و مقدار بارندگی ثبت شده در کشور حدود ۲۰۷ میلی متر گزارش شده است.

قاسم زاده همچنین درباره ذخایر برفی استان تهران هم گفت: این ذخایر به ۱۵ سانتی متر هم نمی رسد. این سطح از ذخیره برف معمولا به محض بهبود دما و تابش نور خورشید آب می شوند.

کد خبر: ۱۹۲٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha