۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱
پیش بینی روند بازار آهن در زمستان

پیش بینی روند بازار آهن در زمستان

نخستین روز هفته تحرکات جسته و گریخته‌ای در بازار مشاهده شد و علاوه‌بر تداوم قیمت روز آهن آلات، در برخی شرکت‌ها افزایش قیمت نیز مشهود بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نخستین روز هفته تحرکات جسته و گریخته‌ای در بازار مشاهده شد و علاوه‌بر تداوم قیمت روز آهن آلات، در برخی شرکت‌ها افزایش قیمت نیز مشهود بود؛ به طوری که برخی حوزه‌ها نسبتا از حالت رکود و رخوت خارج شده و تقاضا نیز کمی رونق گرفت.

بازار ارز نیز نوسانات نامحسوسی داشت، قیمت دلار در کانال ۳۶ هزار تومان بود اما با کمی اصلاح حدود ۱۰۰ تومان کاهش یافت به طوری که در پایان روز گذشته هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۶ هزار و ۱۷۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات
به گزارش آهن پرایس قیمت میلگرد آجدار روز گذشته در برخی شرکت‌ها به طور جزئی افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت اما کماکان اکثر مبادی فروش تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند. عمده پیشنهادها در بازار میلگرد ۱۵ هزار و ۵۰۰ الی ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان گزارش شد و قیمت متوسط آن نیز ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت ورق سیاه و انواع آن در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد اما افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین هم مشاهده شد، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم تقریبا در کلیه مبادی فروش ثابت بود.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز مانند سایر محصولات عمدتا ثابت اعلام شد اما چند کارخانه افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی هم داشتند. قیمت لوله مانیسمان، داربستی، گازی و ... نیز تقریبا در همه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

قوطی پروفیل نیز روز گذشته در اغلب مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد؛ اما قیمت تیرآهن نوسانات متعددی داشت به طوری که برخی سایزها افزایش ۱۰ الی ۷۰ هزار تومانی دشت و برخی سایزها نیز با کاهش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی اعلام قیمت شدند.

به فراخور فصلی که در آن قرار داریم بازار آهن در رکود به سر می‌برد و تحرکات گاه‌ به گاهی که در آن رخ می‌دهد نوسانات جزئی در قیمت‌ها ایجاد کرده و تقاضا نیز تا حدودی تحریک می‌شود؛ اما مجددا اوضاع به روال قبل بازگشته و بازار آرام می‌گیرد.

بر مبنای گزارش‌ها در این موقع از سال تقاضای مصرفی با افت چشمگیری همراه است و خریدوفروش نیز بسیار کم و با برخی تخفیفات گزارش می‌شود؛ اما گویا برخی از متقاضیان بالقوه به واسطه نگرانی از افزایش قیمت‌ها در اواسط دی ماه که آغاز فصل خرید و فروش آهن است و یا اعمال تورم سالانه، به تدریج وارد بازار شده و در صدد خرید محصولات مورد نیاز خود پیش از آغاز فصل جدید هستند.

شنیده‌ها حاکی است که به دنبال کمبود انرژی گاز و برق به ویژه در فصل سرد سال احتمال اعمال محدودیت در برخی صنایع پرمصرف از جمله تولیدکنندگان آهن اسفنجی وجود دارد؛ اگرچه کاهش حجم آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالای دیروز می‌تواند دال بر این موضوع باشد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت پیشخور شدن تقاضا ممکن است با هدف تخلیه تدریجی هیجان بازار شب عید باشد.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز اشاره کردیم به دلیل نرخ تورم، چاپ نقدینگی و اوضاع نابسمان اقتصاد کشور و ... احتمال افزایش نرخ دلار دور از انتظار نیست، به عقیده کارشناسان احتمال صعود نرخ دلار در دی و بهمن ماه وجود دارد و دقیقا رشد دلار مصادف با آغاز فصل خرید آهن است از همین رو پیش‌بینی می‌شود طبق مؤلفه‌های بنیادین و براساس سنوات گذشته از اواسط دی ماه که خرید آهن استارت می‌خورد افزایش نرخ آهن نیز رقم بخورد.

براساس گزارش‌ها در عرضه روز گذشته حجم آهن اسفنجی حدود ۴۶ درصد کاهش یافته بود اما قیمت این محصول ۹ درصد معادل ۷۵۱ تومان افزایش داشت، به طوری که نرخ آهن اسفنجی در هر کیلو به ۹ هزار ۲۲۴ تومان رسید.

گویا کاهش تولید آهن اسفنجی ناشی از کمبود انرژی، به کاهش حجم عرضه و افزایش قیمت آن منجر شده بود؛ به طوری که نسبت نرخ شمش با آهن اسفنجی از حدود ۶۱ درصد به ۶۸ درصد افزایش یافت. این درحالی است که به دنبال ابلاغ مصوبه ممنوعیت خرید آهن اسفنجی توسط شرکت‌های بازرگانی، نسبت شمش و این محصول به ۵۸/۷ درصد کاهش یافته بود که روز گذشته روند معکوس طی کرد؛ به طور کلی می‌توان گفت روند معاملات بورس کلا در روز گذشته پالس افزایش قیمت به بازار آزاد ارسال کرد.

علاوه‌بر این افزایش ۵ درصدی شمش منطقه CIS، افزایش ۶ درصدی قراضه وارداتی ترکیه و همچنین افزایش ۸ درصدی سنگ آهن چین هم پارامترهایی بودند که سیگنال افزایش قیمت را به بازار داخلی مخابره کردند.

از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی است که فدرال رزرو در صدد است با سرعت کمتری نرخ بهره را بالا ببرد از همین رو ممکن است در میان مدت از افزایش نرخ دلار در مقایسه با سایر ارزهای جهانی جلوگیری خواهد کرد که این مسئله نوسانات مثبت نرخ کالاها را به دنبال دارد.

کد خبر: ۱۹۱٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha