۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
هدفگذاری افزایش صادرات محصولات کشاورزی
رییس سازمان حفظ نباتات عنوان کرد

هدفگذاری افزایش صادرات محصولات کشاورزی

علایی مقدم، رییس سازمان حفظ نباتات کشور از هدف‌گذاری افزایش دو برابری صادرات محصولات کشاورزی تا پایان برنامه هفتم خبر داد

به گزارش بازار، شاهپور علایی مقدم گفت: در افق برنامه هفتم برنامه جامعی در بخش صادرات محصولات کشاورزی داریم و تمام تلاشمان این است که صادرات ۸.۵ میلیون تنی کشاورزی را با تسهیلگری دو برابر کنیم.

وی افزود: صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و مقداری به‌دلیل مشکلات لجستیکی و بحث‌های کارگو و انتقال به جاهای دور است و مقداری از صادراتمان به اتحادیه اروپاست که کم است، ولی بر اساس عمده تفاهم‌نامه‌هایی که با روسیه امضا کردیم، بنا داریم که در سال ۱۴۰۲ صادراتمان را به این کشور ۳ برابر کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: اکنون ۹ ماه است که هیچ مشکلی در بحث صادرات فلفل دلمه‌ای، خیار و بادنجان نداریم، این نظمی است که تولیدکنندگان ما به خودشان گرفته‌اند، گلخانه‌های ما استانداردسازی کرده‌اند و مدیر کنترل کیفی تعیین شد و وزارت بهداشت همکاری بسیار خوبی با ما دارد.

علایی مقدم در زمینه مرکبات استان‌های گیلان و مازندران، گلستان بیان کرد: صادرات مرکبات به چین آغاز شده است. در بحث نارنگی و انواع مرکبات تولیدکنندگان و تجار می‌توانند ثبت‌نام کنند و سامانه کامل شده است و اگر به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان نباتات مراجعه کنند یک ظرفیت بسیار خوبی داریم که کشور چین به‌اندازه سه و چهار برابر تولید ۵/۵ میلیون تن ما مرکبات نیاز دارند، منتظریم تا تجار بیایند ثبت‌نام کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در بحث کیوی از ۱۴ ماه گذشته به دلیل عدم رعایت مقررات و ضوابط، صادرات آن به کشور هند بسته شده بود. وقتی صادرات بسته شود محصول روی دست کشاورز می‌ماند و در بحث ارزآوری با مشکل مواجه می‌شویم که با اقدامات انجام شده از این هفته صادرات کیوی به هند از سر گرفته خواهد شد.

به گفته وی، از حدود ۱۲۲ میلیون تن صادرات کالاهای غیرنفتی کشور، حدود ۴۰ میلیون تن در بخش کشاورزی است. سال گذشته و امسال بخش کشاورزی حدود ۸ و نیم میلیون تن صادرات و ۳۱.۵ میلیون تن واردات داشت، البته تمام برنامه‌های دولت این است که تراز تجاری به سمت مثبت شدن برود.

علایی مقدم تاکید کرد: عمدتاً واردات کشاورزی در بحث خوراک دام و طیور است که تقریباً ۱۶ میلیون تن ذرت، جو و کنجاله سویا و حدود ۵، ۶ میلیون تن هم برای ذخایر استراتژیک در بحث گندم وارد شده است.

این مقام مسؤول افزود: در بحث صنایع تبدیلی فرآوری و بسته‌بندی باید سرمایه‌گذاری زیادی انجام شود و در بحث برند سازی باید کار کنیم زیرا در چند محصول مقام اول تا چهارم دنیا را داریم. حدود ۹۵ درصد تولید زعفران متعلق به کشور ماست، اما چرخش مالی زعفران که حدود ۸ و نیم میلیارد دلار است که سهم ما حدود ۵۰۰ میلیون دلار است.

کد خبر: ۱۹۱٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha