رونق گردشگری بدون حمایت از بخش خصوصی میسر نیست
در نشست شورای گفت‌وگوی اصفهان مطرح شد

رونق گردشگری بدون حمایت از بخش خصوصی میسر نیست

در نشست شورای گفت‌وگوی استان اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های مغفول گردشگری در این استان و تأکید بر لزوم توسعه این صنعت، اعلام شد که رونق گردشگری بدون حمایت از بخش خصوصی میسر نیست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، مسعود گلشیرازی رئیس اتاق اصفهان با اشاره به برگزاری گردهمایی بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور در اتاق اصفهان گفت: در این گردهمایی سه پیشنهاد اتاق اصفهان به‌خصوص ایجاد میزهای خدمت تخصصی و ارائه مشاوره و پیگیری مشکلات در مرکز فوریت‌های کسب‌وکار هر استان ارائه و مورد تصویب قرار گرفت تا به‌عنوان یک مدل در سراسر کشور اجرا شود.

گلشیرازی، در صدوبیست و یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اصفهان با تقدیر از اداره کل صمت استان اصفهان برای کاهش زمان صدور کارت بازرگانی به ۴۸ ساعت، افزود: در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان از هر دستگاهی که در راستای خدمت سریع‌تر و بهتر به فعالان اقتصادی و بهبود شاخص محیط کسب‌وکار تلاش کند، تقدیر خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: نبود سرمایه و محدودیت در تکنولوژی از جمله مشکلات کشورهای درحال‌توسعه است و برای رفع این نقایص اقدام به جذب سرمایه‌گذار می‌کنند؛ اما سرمایه‌گذاری به شرطی جواب می‌دهد که سرمایه خوبی صرف برندینگ شود.

گلشیرازی با تأکید بر لزوم اتخاذ نگاه توسعه‌ای، افزود: باید توجه داشت بخشی از درآمد هر سرمایه‌گذار از تبعات ثانویه‌ای که ناشی از افزایش نرخ اشتغال و نشاط اجتماعی است به دست می‌آید؛ بنابراین تا بخشی از مناطق نمونه گردشگری استان به فروش نرود، از امکانات تفریحی آنها نیز استقبالی نمی‌شود و بنابراین دستگاه‌های حاکمیتی باید یک‌بار برای همیشه تکلیف خود را با این مناطق مشخص و مشکلات آنها را رفع کنند، در غیر این صورت نمی‌توان به رفع مشکل اشتغال و درآمد سرانه استان امیدوار بود.

تقدیر از تسریع در صدور کارت بازرگانی
استاندار اصفهان نیز در این نشست با تبریک هفته بسیج ابراز امیدواری کرد: با تأسی از شهدای دفاع مقدس و بسیجیان شهیدی که تا پای جان در مسیر تأمین امنیت، رفاه و آسایش مردم حرکت کردند و با الهام از نگاه مجاهدانه آن‌ها به مشی جهاد گونه آن‌ها عمل کنیم.

سیدرضا مرتضوی افزود: هر زمان مانند یک بسیجی واقعی عمل کردیم به موفقیت رسیدیم. زندگی یک بسیجی واقعی سراسر خیرخواهی و در تراز زندگی شخصیت بزرگی مانند شهید قاسم سلیمانی است که تمام زندگی خود را وقف انسانیت کرد و امیدوارم بیش از گذشته به ویژگی‌های مجاهدانه آن عزیزان نزدیک شویم.

وی در ادامه با تقدیر از تسریع روند صدور کارت بازرگانی در اتاق اصفهان، گفت: این موفقیت نشان می‌دهد می‌توانیم در سایر حوزه‌ها نیز با حذف موانع، بروکراسی‌ها و امضاهای ناکارآمد شاهد افزایش رضایت عمومی باشیم و این امید را می‌دهد که در بهبود شاخص محیط کسب‌وکار استان نیز موفق عمل کنیم.

فقدان سند توسعه گردشگری استان
در ادامه این نشست، مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس نیز گفت: استان اصفهان بیشترین منطقه نمونه گردشگری مصوب را در کشور دارد اما مشکلات هرکدام متفاوت است. طی چند دوره بازدید از یکی از این مناطق به این نتیجه رسیدم مشکل تنها ناشی از مالکیت نیست و به مواردی مانند آب و برق برمی‌گردد. از طرف دیگر هنوز سند توسعه گردشگری برای استان نداریم و عملکرد دستگاه‌های گوناگون تنها قطعه‌ای از این پازل است.

در ادامه حمیدرضا فولادگر، نماینده ادوار اصفهان در مجلس و عضو خبره و صاحب‌نظر اقتصادی شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اشاره به موانع توسعه گردشگری استان مانند مشکلات خطوط هوایی، حمل‌ونقل ریلی و هتل‌های اصفهان اظهار داشت: رفع این مشکلات نیاز به پیگیری دائمی دارد. اگر مشکلات مناطق نمونه گردشگری استان نیز از مسیر حقوقی قابل رفع نباشد، به نظر می‌رسد چاره‌ای جز اصلاح قانون وجود نداشته باشد. همچنین با تشکیل جلسات فوق‌العاده برای رفع مشکلات پنج منطقه ذکرشده تشکیل شود، چون در صورت عدم رفع مشکلات این مناطق سرمایه‌گذار دیگری به این حوزه ورود نمی‌کند.

احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز موانع بر سر راه مناطق نمونه گردشگری استان را ناشی از مشکلات اجتماعی هر منطقه و نظرات خاص فرمانداری‌ها دانست و گفت: در گام نخست فرمانداری‌ها باید مشخص کنند با ایجاد کدام مناطق موافق هستند و سپس بخشی از مصوبات کارگروه امور زیربنایی یا کارگروه توسعه گردشگری که به نتیجه نرسیده، قاطع‌تر بررسی و پیگیری شود.

پرهیز از نگاه‌های تنگ‌نظرانه برای توسعه گردشگری
محمدرضا رجالی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق اصفهان نیز ضمن پیشنهاد طرح مشکلات مناطق نمونه گردشگری استان در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اظهار داشت: موفقیت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در گرو رفع موانع قانونی و پرهیز از نگاه‌های تنگ‌نظرانه است.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان نیز با بیان اینکه ایجاد مناطق نمونه گردشگری در استان‌ها مصوبه هیئت وزیران را دارد و امکان حذف یک منطقه بدون مصوبه هیئت وزیران ممکن نیست، گفت: به دلیل ایجاد فضای رقابتی میان استان‌ها درباره برخی از این مناطق کار کارشناسی کافی انجام نشده و هرکدام از این مناطق مشکلات خاص خود را دارد. بخشی از این مشکلات باید در کارگروه توسعه گردشگری مطرح و رفع شود، چون برخی دستگاه‌ها به وظایف خود در این خصوص عمل نکرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه رونق گردشگری بدون حمایت از بخش خصوصی میسر نیست، افزود: برای رفع مشکلات مناطق ویژه گردشگری استان برخی دستگاه‌ها باید نگاه‌های خود را تلطیف کنند تا عدم جذابیت این مناطق برای سرمایه‌گذاران جبران شود. از طرف دیگر برخی مشکلات تنها در استان اصفهان دیده می‌شود که ناشی از تفسیر و برداشت‌های متفاوت از قوانین و آیین‌نامه‌ها در اصفهان است. همچنین دولت مکلف به تأمین زیرساخت‌های آب، برق و گاز برای این مناطق بوده که انجام نشده است.

همچنین مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: باید بررسی شود که مناطق مجوزدار چرا به مرحله اجرایی نرسیده‌اند و همچنین موانعی که موجب کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران می‌شود بررسی گردد. ما واگذاری زمین‌ها را بررسی کرده‌ایم و باید گفت خود قانون در این خصوص ابهام دارد.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی استان تأکید دارند این مناطق باید به‌صورت عمومی به بهره‌برداری برسند و فعالیت کنند و نه به‌صورت استفاده شخصی. در این خصوص میان دستگاه‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد که هنوز رفع نشده است. همچنین مشکلات این مناطق مشابه نیست و باید برای هرکدام نسخه متفاوت پیچید.

قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز درباره دستور نشست دوم این نشست درباره مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان برای ترخیص کالا از گمرک بیان کرد: تا ۱۰ سال پیش در شهرک علمی و تحقیقاتی انبار مشترکی با اداره کل گمرکات استان وجود داشت که روند ترخیص کالاهای شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل می‌کرد و اگر این فضا مجدداً فراهم شود، به رفع مشکلات این شرکت‌ها کمک می‌کند.

رسول کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان اصفهان نیز گفت: مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان برای ترخیص کالاهای خود ناشی از این است که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تمام وظایف و اختیارات این حوزه را در تهران متمرکز کرده و به استان‌ها تفویض اختیار نشده است. همچنین به دلیل اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان برخی اطلاعات خود را به دلیل حفاظت از مالکیت معنوی در اختیار شرکت‌های ارزیاب قرار نمی‌دهند، افزایش شرکت‌های ارزیاب کمک چندانی به کاهش زمان ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌کند.

همچنین سعید حلاج یوسف‌زادگان، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بیشتر تجهیزات موردنیاز شرکت‌های دانش‌بنیان تحریمی است، افزود: یافتن و وارد کردن این تجهیزات پروسه‌ای مشکل و زمان‌بر است و در بخشنامه‌های گمرکی نیز ردیفی به این تجهیزات اختصاص نیافته است. از طرف دیگر مجوزهایی که به تجهیزات واردشده داده می‌شود خیلی زود متروکه می‌شود که این زمان باید افزایش پیدا کند. همچنین تشکیل تیمی از کارشناسان بخش‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط می‌تواند روند صدور مجوز واردات این شرکت‌ها را تسریع کند.

در پایان این نشست مصوباتی برای رفع مشکلات مناطق نمونه گردشگری استان و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب اعضا رسید.

کد خبر: ۱۹۱٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha