۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
 کاهش ۱.۵ درصدی بهای نفت در آستانه نشست اوپک پلاس

 کاهش ۱.۵ درصدی بهای نفت در آستانه نشست اوپک پلاس

دو رخداد مهم در روزهای یکشنبه و دوشنبه می‌توانند بر بهای جهانی نفت تأثیرگذار باشند.

به گزارش بازار، بهای جهانی نفت در معاملات روز جمعه پیش از نشست روز یکشنبه سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) و آغاز محدودیت‌های اعمال‌شده اتحادیه اروپا بر نفت خام روسیه در روز دوشنبه، ۱.۵ درصد کاهش یافت.

روز جمعه بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۱ دلار و ۳۱ سنت یا ۱.۵ درصد کاهش به ۸۵ دلار و ۵۷ سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۱ دلار و ۲۴ سنت یا ۱.۵ درصد کاهش، ۷۹ دلار و ۹۸ سنت معامله شد.

هر دو شاخص اولین افزایش هفتگی خود را به ترتیب با صعودی در حدود ۲.۵ درصد و ۵ درصد پس از سه هفته نزول متوالی پشت سر گذاشتند.

انتظار می رود اوپک پلاس در نشست روز یکشنبه خود به آخرین هدفش یعنی کاهش ۲ میلیون بشکه ای تولید نفت در روز) پایبند باشد، اما برخی تحلیلگران بر این باورند که در صورت عدم کاهش بیشتر تولیدات این گروه، بهای نفت ممکن است کاهش یابد.

به گفته دو منبع نزدیک به تولیدکنندگان بزرگ روسیه، تولید نفت روسیه در اوایل سال ۲۰۲۳ به دلیل ممنوعیت واردات از طریق دریا از سوی اتحادیه اروپا از روز دوشنبه، ممکن است بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

همچنین آندره سادوس، سفیر لهستان در اتحادیه اروپا، گفت لهستان با توافق اتحادیه اروپا برای سقف قیمت ۶۰ دلاری هر بشکه نفت روسیه موافقت کرد و به اتحادیه اجازه داد تا به طور رسمی این توافق را تصویب کند.

کد خبر: ۱۹۱٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha