۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
رقابت بازارهای موازی بورس  در افزایش نرخ ها/  دلار به کانال ۱۷ هزار تومان وارد شد
گزارش « بازار» از روزهای پرجنب و جوش بازارهای سرمایه گذاری

رقابت بازارهای موازی بورس در افزایش نرخ ها/ دلار به کانال ۱۷ هزار تومان وارد شد

دلار، یورو، طلا و سکه امروز همه گران شدند تا نظارت بانک مرکزی و نهادهای نظارتی در این بخش بازهم زیر سئوال رود.

خبرگزاری بازار_  هم زمان با  افت  26 هزار واحد شاخص کل بورس و تشکیل صف فروش  رشد خزنده قیمت ارز در صرافی های رسمی  بانک ها باعث شد تا دست فعالان بازار آزاد برای گران کردن انواع ارز باز شد تا جایی که قیمت دلار امروز به بیش از ۱۷ هزار تومان رسید و سایر بازارهای موازی بورس نیز  در مسیر رقابت برای گرانی  افتادند. 

هر چند برخی ها ریزش ۲۶ هزار واحدی شاخص بورس طی روز جاری را ناشی از افزایش قیمت ارز و سکه در بازار می دانند، اما به عقیده کارشناسان؛ بانک مرکزی با رفتاری که در بازاردارد نمی خواهد بازار ارز نیز بی تحرک شود و با بالا بردن قیمت ارز صرافی بانک ها تحرک خاصی را در بازار ارز ایجاد کرده است.

این در حالی است که بانک مرکزی باید مواظب بازار باشد و مانع از افزایش نرخ ارز شود چرا که با افزایش نرخ ارز قیمت کالا و خدمات در بازار گران و مردم در این شرایط سخت اقتصادی بیشتر در فشار اقتصادی قرار می گیرند.

دلار ۱۷ هزارو ۳۰۰، یورو ۱۸ هزار ۳۰۰

در گذشته زمانی که قیمت ها در بازار ارز افزایشی می شد، بانک مرکزی برای ساماندهی این بزار اقدام به عرضه ارز به بازار می کرد تا قیمت ها متعادل شود اما این روزها به جای رصد قیمت ها و ساماندهی بازار ارز متاسفانه خود بانک مرکزی قیمت ارز را در صرافی بانک ها بالا می برد.

بدنبال افزایش نرخ ارز نرخ انواع سکه نیز در بازار افزایش یافت.هم‌ اکنون در بازار آزاد قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار ۶۸۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۷ میلیون و ۷۱ تومان و قیمت دلار ۱۷هزار و ۳۰ تومان است. همچنین قیمت یورو ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان و درهم امارات ۴ هزار و ۷۰۰ تومان است.

البته صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند، همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان است.

این در حالی است که صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت‌های نخست روز کاری قبل ۲۰۰ تومان افزایش داده است.

افزایش قیمت سکه همراه با حباب

بنا به این گزارش، با وجودی که قیمت انس جهانی افزایش چندانی نکرده است اما میزان رشد تقاضا در بازار طلا و سکه باعث شده است تا نرخ ها در این بازار نیز دستخوش قیمت قرار گیرند.

از طرفی سکه که ارزش واقعی آن کمتر از نرخی است که امروز در بازار این کالا داد و ستد می شود با حباب قیمت رو برواست اما مردم بازاز خریدار چنین کالایی هستند.

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۷ میلیون و ۷۱ هزار تومان و طرح قدیم ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است.

البته چند روزی است که قیمت سکه در مسیر رشد قرار گرفته است اما امروز سکه رسما وارد کانال ۷ میلیون تومان شد.

همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۹۰ هزار  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

بهای هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۶۸۷ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار ۹۱۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۲ میلیون و ۹۷۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۰۳ دلار معامله می‌شود.

نرخ رسمی یورو و پوند کاهش یافت

این در حالی است که بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۲ ارز از جمله یورو و پوند انگلیس کاهش و ۵ ارز افزایش یافت همچنین دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

کد خبر: ۱۹٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha