۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
رونق تکثیر و صادرات زالوی طبی در روستاهای مازندران| سود در زالو است
بازار گزارش می‌دهد؛

رونق تکثیر و صادرات زالوی طبی در روستاهای مازندران| سود در زالو است

نوشهر- ورود دانش بنیان ها به پرورش و تکثیر زالو، روستاهای مازندران را به جرگه استان های تکثیر زالوی طبی و صادرات فرآورده های آن تبدیل کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: اولین مرکز و مزرعه پرورش و تکثیر زالو در حالی در مازندران و روستای حیرت کجور آغاز به کار کرد که بهره گیری از ظرفیت های دانش بنیان، روزنه های جدیدی را در اقتصاد استان باز کرده است.نوشهر راه اندازی اولین مرکز و مجتمع بزرگ پرورش زالو، مسیر تحقق تولید دانش بنیان را در استان مازندران بیش از پیش هموار کرده است.

خاصیت بالای درمانی و استفاده از زالو برای درمان های سنتی و تولید دارو و فرآورده ها سبب شده تا مازندران از جمله استان های پیشگام در صنعت تکثیر و پرورش زالو باشد، صنعتی که برای روستاهای منطقه ارزآوری اقتصادی درپی خواهد داشت.

اولین مزرعه پرورش زالو در فازهای متعدد طراحی شد و فاز اول آن با هزینه ۸۰ میلیارد ریالی و اشتغال ۵۰ نفر به کمک بخش خصوصی و محققان و کارآفرینان راه اندازی شده است. مازندران به دلیل داشتن طبیعت بکر وسرسبز از استان های ویژه برای تکثیر تولیدات دانش بنیان به شمار می رود و در زمینه تکثیر و پرورش زالو نیز پتانسیل های خوبی دارد.

سرمایه اندک و بازدهی فراوان و کاربرد بسیار آن در صنایع مختلف دارویی و درمانی، زالو را به صنعتی پرسود تبدیل کرده و در گوشه و کنار کشور شاهد راه اندازی مراکز مرتبط با آن هستیم.

برآوردها حاکی از آن است که ارزش صادراتی زالو نیز بالا بوده و در کشورهای حاشیه و اروپایی بین ۱.۵ تا ۱۶ دلار ارزش اقتصادی دارد. گروهی از محققان و دانشمندان با راه اندازی شرکت دانش بنیان در حال پرورش زالوی طبی براساس استانداردهای اروپایی در روستای حیرت کجور هستند و برای جوانان زیادی نیز شغل ایجاد کرده است.

رونق تکثیر و صادرات زالوی طبی در روستاهای مازندران| سود توی زالو است

ظرفیت ۵۰۰ هزار قطعه ای مزرعه پرورش زالو

هادی مرسلی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت کارا کارآفرینان در گفتگو با خبرنگار با اشاره به راه اندازی فاز اول مزرعه پرورش زالو در روستای حیرت کجور اظهار داشت: با روش های نوین جهانی در زمینه تکثیر و پرورش زالوی طبی اقدام می شود.

وی ظرفیت اسمی این مزرعه را ۵۰۰ هزار قطعه بیان کرد و گفت: با روش های علمی و نوین طی یک دوره چهار ماهه یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه زالوی طبی تولید می شود و توانایی تولید شش تا ۹ میلیون قطعه در آن وجود دارد.

با روش های علمی و نوین طی یک دوره چهار ماهه یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه زالوی طبی تولید می شود و توانایی تولید شش تا ۹ میلیون قطعه در آن وجود دارد

وی با اظهار این که این مزرعه با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است، به خاصیت بالای درمانی زالو و تولید فرآورده های متنوع آن اشاره کرد و گفت: تلفات زالو پس از تغذیه با خون استریل دامی کمتر از سه درصد است.

مرسلی با عنوان این که با بهره گیری از علم نوین برای اولین بار در کشور در آزمایشگاه تخصصی اقدام به راه اندازی سایت پرورش زالوی طبی کردیم، گفت: از آن برای صنعت داروسازی و غیره بهره گیری می شود.

این کارآفرین ادامه داد: از ترکیبات بزاق زالو نیز برای تولید فرآورده های مختلفی در صنعت دارو و آرایشی بهره گیری می شود و اولین مرکز مجهز به آزمایشگاه میکروبی، خون، زالو و خاک است و در حال حاضر بهره کشی از موجود زنده سالانه یک بار انجام می شود اما توانستیم بهره وری را به سه بار در سال افزایش دهیم.

وی با بیان این که توانایی نگهداری سه میلیون قطعه زالو را در مجموعه دارا هستیم، افزود: افزایش آن به شش میلیون قطعه جزو برنامه ها است.

وی با اظهار این که زالوی تولیدشده با رعایت استانداردهای نوین روانه بازار می شود، گفت: زالوها یکبار مصرف است.

مرسلی با اظهار این که زالو به شرایط دمایی و تمانش های فیزیکی بسیار حساس است، افزود: تغییر رنگ آن به دلیل استرس های موجود است و با استفاده از سپستینگ خاص در هر وان ۳۰۰ قطعه زالو برای پرورش نگهداری می شود.

در حال حاضر تکثیر و پرورش زالوی طبی هیرودین اورینتالیس، استحصال و استخراج عصاره، آنزیم هیرودین و روغن و فرآورده های بیوتکنولوژی از زالو، استحصال خون استریل دامی، با روش های نوین جهانی جهت تغذیه زالو، تولید کرم های آرایشی و بهداشتی و دارو های ژنریک، تولید و بسته بندی خاک استریل جهت پرورش زالو ، قرنطینه محصوالت تولیدی، پخش و توزیع و خرید، فروش و صادرات زالوی طبی و سایر محصولات وابسته از جمله فعالیت های این مرکز است.

محمدعلی محسنی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس با اشاره به ظرفیت بالای تولید در مزرعه پرورش زالو در روستای حیرت گفت: این مرکز تجلی تلفیق تولید دانش بنیان است و باید از طرح های دانش بنیان حمایت شود.

رونق تکثیر و صادرات زالوی طبی در روستاهای مازندران| سود توی زالو است

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که در ایران خون کشتارگاهی که به مصرف زالو می رسد، آلوده است، افزود: در این مرکز خون استریل از دام کشارگاهی استحصال می شود که می تواند نیاز به خون مراکز پرورش زالوی کشور را تامین کند.

نیاز ۱۰ میلیونی کشور به زالوی طبی

وی ظرفیت اسمی پرورش زالوی طبی در کشور را حدود چهار میلیون قطعه در سال ذکر کرد گفت: این درحالی که نیاز کشور طبق اعلام شیلات حدود ۱۰ میلیون قطعه است و امیدواریم این مرکز بتواند در زمینه صاردات زالوی طبی نیز گام بردارد.

این نماینده مجلس یادآور شد: در حال حاضر از زالو برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شود و باید روی کاربرد طبی و درمانی آن بیشتر کار شود.

محسنی با اظهار این که با توسعه کار مزرعه کجور، پیش بینی می شود به چرخه صادرات زالوی طبی بپیوندیم، گفت: ارزش صادراتی این محصول در جهان بالا است و لازم است در این زمینه ورود پیدا کنیم.

مصطفی رضوانی رئیس اداره شیلات شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت از مرکز پرورش زالوی طبی در کجور به عنوان یکی از مراکز با استانداردهای نوین یاد کرد و گفت: در روستای کهنه سرای نوشهر نیز مرکزی با ظرفیت ۲۰ هزار قطعه در دست احداث است.

وی ظرفیت تولید مرکز پرورش زالوی حیرت را ۲۵ هزار قطعه بیان کرد و گفت: قابلیت تولید ۲۵۰ هزار قطعه در آن وجود دارد و در زمینه صادرات آن نیز برنامه ریزی شده است.

استان های مختلف از جمله مازندران برای تولید و تکثیر طبی و صنعتی زالو و ورود به بازار صادرات ورود پیدا کرده است.

کد خبر: ۱۹۱٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد توانا IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      0 0
      با سلام ..لطفا آدرس و شماره موبایل خودتان را راجع به فروش زالو بنویسید..با تشکر...محمد توانا ۰۹۱۹۱۱۶۵۰۳۲
      • amin IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
        0 0
        سلام یعنی شما خریدارزالوهستین من سراغ دارم
    • حسن محسنی IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      0 0
      سلام و خدا قوت به شما لطفا شماره تماسی برای همکاری در زمینه پرورش و صادرات زالو بدین تشکر محسنی 09384174573