۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
عرضه فولاد بورسی براساس تولید

عرضه فولاد بورسی براساس تولید

روز گذشته پس از تلاش برای رشد قیمت روز آهن، شاهد بازگشت ثبات در غالب مبادی فروش بودیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته پس از تلاش برای رشد قیمت روز آهن، شاهد بازگشت ثبات در غالب مبادی فروش بودیم؛ اگرچه برخی از کارخانه‌ها نوسانات متعددی داشتند و با کمی کاهش و افزایش قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

بازار ارز نیز پس از نوسانات افزایشی و قرار گرفتن در کانال ۳۶ هزار تومانی، مجددا تا پایان روز اصلاح شد و قیمت هر دلار حدود ۲۰۰ تومان کاهش یافت؛ اما در نهایت هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۵ هزار و ۹۰۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن
روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما نوسانات کاهشی ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی هم مشهود بود و تعدادی از کارخانه‌ها نیز افزایش ۱۵۰ تومانی داشتند به طوری که قیمت میلگرد در بازه ۱۵ هزار و ۵۰۰ الی ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان برآورد شد و نرخ متوسط آن نیز ۱۵ هزار و ۸۴۰ تومان اعلام شد.

قیمت نبشی و انواع ناودانی در کلیه شرکت‌ها ثابت بود، نرخ انواع لوله‌ها نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند؛ همچنین غیر از افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در تعدادی از کارخانه‌ها، قیمت قوطی پروفیل در سایر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت تیرآهن نیز در اکثر شرکت‌ها ثابت بود اما تیرآهن ذوب آهن اصفهان در بخش کیلوفروشی با کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت شد و قیمت تیر ذوبی شاخه‌ای نیز ثابت بود.

ورق سیاه و انواع آن در برخی کارخانه‌ها افزایش ۲۰۰ تومانی داشت درحالی که قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

هر بار که موج افزایشی در بازار ارز ایجاد می‌شود روی همه بازارهای مالی و موازی نیز اثر می‌گذارد، اثر آن در برخی بازارها از جمله بازار فولاد به سرعت نمایان می‌شود اما برخی بازارها از جمله بازار مسکن حدود ۶ ماه الی یک سال بعد تحت تأثیر قرار می‌گیرد که موجی از تقاضای واقعی در بازار ایجاد می‌کند.

هر ساله خرید و مصرف آهن و فولاد در ماه آبان و آذر به کمترین حالت خود می‌رسد و در این بازه زمانی شاهد اوج رکود در بازار هستیم و از اواسط دی ماه تا حدودی این روند تغییر می‌کند؛ اما نکته‌ قابل توجهی که وجود دارد شرایط فعلی کشور و اوضاع سیاسی اقتصادی جامعه است که سرمایه‌های مردم را به سوی دارایی‌هایی با نقدشوندگی بالا سوق می‌دهد و کمتر در بخش‌های دیربازده مانند مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بررسی میزان اثر جهش نرخ ارز در بازار مسکن و فولاد و اینکه آیا امسال هم مانند سال‌های گذشته بازار آهن از دی ماه تغییر روند خواهد داد یا نه، قابل پیش‌بینی نیست اگرچه براساس آمار موجود تقاضا همچنان در کف قرار دارد و در بخش تولید هم مازاد عرضه وجود دارد.

بررسی بخشنامه عرضه فولاد در بورس
روز گذشته خبر ابلاغیه کف عرضه محصولات فولادی در بورس منتشر شد که درصد عرضه محصولات کل زنجیره مشخص شده بود. این ابلاغیه واکنش‌های متعددی داشت که در ادامه نظر بهرام سبحانی رئیس انجمن فولاد در این‌باره بیان می‌شود.

بهرام سبحانی رئیس هیأت مدیره انجمن فولاد ایران این بخشنامه منتشر شده توسط وزارت صمت را مثبت تلقی کرد و گفت: عبور از الزام عرضه کل محصولات فولادی در بورس کالا از نکات مثبت این بخشنامه است.

وی در ادامه بیان کرد: کاهش میزان عرضه شمش القایی مدتها درخواست تولیدکنندگان بود که کاهش کف عرضه این محصول به ۲۰ درصد در اوضاع فعلی بازار قدم مثبتی است.

سبحانی همچنین تصریح کرد: نظر انجمن بر این است که حجم عرضه در بورس ۸۰ درصد تقاضا در نظر گرفته شود تا بدین وسیله میزان رقابت‌های واقعی نیز افزایش بیابد. با این شیوه نه دچار کاهش عرضه خواهیم شد که به افزایش قیمت‌ها منجر شود و نه تولیدکنندگان ملزم به عرضه محصولات خود بیش از نیاز خواهند بود که نتیجه این امر نیز افت رقابت است.

رئیس انجمن فولاد در ادامه افزود: بر مبنای این بخشنامه کف عرضه‌ شمش قوسی براساس ضریب ۸۰ درصدی تولید است، این مورد به کار کارشناسی بیشتری نیاز دارد زیرا ممکن است ۸۰ درصد تولید، بیشتر از نیاز و تقاضای صد درصدی کارخانه‌های مصرف‌کننده شمش قوسی باشد.

سبحانی در پایان گفت: نکات دیگری نیز وجود دارد که پس از گفت‌وگوی انجمن فولاد با وزارت صمت در این زمینه به اصلاح بیشتر این بخشنامه پرداخته خواهد شد.

همانطور که روز گذشته نیز بررسی کردیم براساس این بخشنامه عرضه برخی محصولات مانند آهن اسفنجی، کنسانتره و گندله آهن همچنان صد درصد خواهد بود. شمش قوسی ۸۰ درصد تولید، شمش القایی ۲۰ درصد، میلگرد ۶۰ درصد، تیرآهن ۷۰ درصد، ورق گرم و سرد به طور ۱۰۰ درصدی عرضه خواهند شد.

گفتنی است امروز حدود ۳۷هزار و ۹۶۸ تن نبشی و ناودانی و میلگرد در بورس عرضه می‌شود که از این میزان حدود ۳۶ هزار و ۷۶۸ تن به میلگرد اختصاص دارد که نرخ پایه آن ۱۴ هزار و ۷۹۵ تومان در نظر گرفته شده است. گویا حجم عرضه میلگرد در عرضه این هفته ۹۰/۷ کاهش داشته است.

کد خبر: ۱۹۱٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha