۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
تعریف ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی در تهران| ۸۴ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران
شهرداری تهران خبر داد

تعریف ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی در تهران| ۸۴ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران

شهردار تهران در جلسه کمیسیون داخلی کشور و شوراهای مجلس از تعریف حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی در شهر تهران خبر داد.

به گزارش بازار، علیرضا زاکانی دراین جلسه گفت: اولین اقدام ما در دوره اخیر مدیریت شهری این بود که از تنش مالی خارج شدیم و تا پایان سال نیز ۹۹ درصد بودجه محقق شد. تدرو

شهردار تهران افزود: امسال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش بودجه در نظر گرفته شد که پیش‌بینی ما روی تحقق اعتباری بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ درصد است، علاوه بر این ۳ تا ۴ سال بود که تمام پروژه‌های بزرگ شهرداری خوابیده بود، اما اکنون همه پروژه‌ها فعال شده است و از مرداد تا امروز هر شنبه یک پروژه در مقیاس شهر افتتاح شده است و از ۱۲ بهمن تا عید هر روز افتتاح پروژه خواهیم داشت که ۸۵ درصد این موارد خاتمه و ۱۵ درصد آن شروع است مانند پروژه شهید شوشتری که ۱.۵ درصد بار ترافیکی تهران را کاهش می‌دهد.

شهردار تهران با بیان اینکه البته شهرداری ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که امسال با احتساب سود بانکی آن به بالغ بر ۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: برنامه ما این است که امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی را کم کنیم.

علیرضا زاکانی افزود: علاوه بر این تلاش کردیم همه پرونده‌های بازی که با دستگاه‌ها داشتیم را ببندیم، جمع کردن یکی از این پرونده ها، پایه ۴۲ هزار میلیارد تومان قرارداد شده است، قراردادی که باعث می‌شود در بخش حمل و نقل، شهرسازی و فنی و عمرانی اقدامات جدی انجام شود.

شهردار تهران با بیان اینکه از ۷۰ هزار هکتار بافت تهران ۱۲ هزار هکتار آن بافت ناپایدار است، افزود: کل زیرساخت‌های شهر شرایط نامطلوبی دارد مثلا در بحث شبکه جمع آوری آب‌های سطحی، تهران نیاز به ۷۰۰ کیلومتر شبکه دارد که ۵۳۰ کیلومتر آن از قبل انجام شده و ۱۷۰ کیلومتر آن باقی مانده است و بخشی از ۵۳۰ کیلومتر انجام شده نیز نیازمند ترمیم است.

علیرضا زاکانی با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل، تکمیل ۷ خط فعال مترو نیاز به ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد؛ افزود: مثلا در خط ۶ ایستگاه‌ها به هم متصل نیستند که البته تا یک ماه آینده این ایستگاه‌ها به هم وصل می‌شوند؛ تهران باید ۳۲۵ ایستگاه مترو داشته باشد که در حال حاضر فقط ۱۴۴ ایستگاه آن فعال است و تکمیل کل خطوط و خطوط اکسپرس نیاز به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

شهردار تهران همچنین گفت: ۷ خط فعال مترو ۲۵۰۰ واگن نیاز دارد در حالی که ما ۱۵۰۰ واگن داریم که ۲۰۰ دستگاه آن از رده خارج است و دو سوم مابقی نیز نیاز به بازسازی دارند که باید بتوانیم برای آینده بخشی از این واگن‌ها را از طریق تولید داخل و بخشی دیگر را نیز از طریق واردات تامین کنیم.

شهردار پایتخت همچنین گفت: تهران ۹ هزار دستگاه اتوبوس برای ارائه خدمت نیاز دارد که در ابتدای این دوره از مدیریت شهری، ۲۲۲۵ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم، در بخش ون نیز ۹۸ درصد ون‌ها فرسوده و نیمی از تاکسی‌های ما نیز از رده خارج هستند، بنابراین در بخش توسعه حمل و نقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم.

علیرضا زاکانی با اشاره به اینکه در بودجه فقط برای ساخت ۶۰ سانتیمتر مترو اعتبار دیده شده بود، تاکید کرد: به همین منظور توجه ما به این بود که بخشی از اعتبار و امکان را با انضباط مالی و بخشی از آن از طریق مولد سازی امکانات و بخشی دیگر را از طریق مشارکت تامین کنیم؛ لذا به غیر از بخش حمل و نقل و مسکن برای تهران پروژه‌های مشارکتی در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تعریف کردیم.

شهردار تهران با بیان اینکه برهم انباشتگی مشکلات باعث شد که الگویی را استخراج و بر اساس آن تحولی را در حوزه روحی و کالبدی تهران داشته باشیم، گفت: اولین تحول را درباره خود شهرداری در دستور کار قرار دادیم تا شهرداری از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و همه قابلیت‌های لازم را برای مدیریت شهری کسب کند؛ برای همین منظور تحت عنوان تشکیل قرارگاه‌هایی اعلام کردیم که شهرداری در همه امور شهر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مسئول است و بر همین اساس در بحث آسیب‌های اجتماعی و معتادان متجاهر ۵ هزار تخت برای این افراد آماده کردیم و دو هزار و ۵۰۰ تخت دیگر نیز در حال کارساز است؛ علاوه بر این در حوزه مسکن وارد شدیم و کارسازی ۱۸۰ هزار واحد مسکن در سال را تعهد دادیم.

علیرضا زاکانی با بیان اینکه نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی را در بحث تحول کالبدی دنبال کردیم، افزود: اولین الگو در این خصوص برای منطقه ۱۸ در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد و دومین الگو در خیابان شهید بهشتی و در ۲۸۰۰ پارسل آن خواهد بود که در آن تمام سرانه‌ها دیده شود و شهر انسان محور مدنظر قرار گیرد.

شهردار تهران با بیان اینکه تحول سوم مربوط به حوزه نرم است که در آن شهروندان مشارکت داشته باشند، اضافه کرد: نکته اصلی در این تحول این است که در مساجد هیات امنا تشکیل دهیم و ۵۲ فعالیت را در محلات تعریف کنیم که ۵۲ رویداد در سال شکل بگیرد؛ تحول چهارم نیز مربوط به حوزه فناوری و ناظر به موضوع شهر هوشمند است و در این رابطه ایجاد پارک‌های علم و فناوری را دنبال می‌کنیم، مثلا ایجاد شهرک علم و فناوری در ۲۰۰ هکتار هسته مرکزی پارک ولایت را در نظر داریم، همچنین در محدوده و مجاور دانشگاه‌های شریف و علم و صنعت نیز پارک‌های علم و فناوری تعریف می‌شود و کارخانه سیمان ری نیز تبدیل به مجموعه نوآوری می‌شود.

در ادامه این جلسه چند تن از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی نظرات خود را درباره مدیریت شهری بیان کردند.

کد خبر: ۱۹۰٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha