۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
هدفگذاری نهالکاری برای ۲.۵ میلیون هکتار عرصه طبیعی کشور
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

هدفگذاری نهالکاری برای ۲.۵ میلیون هکتار عرصه طبیعی کشور

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح تولید یک میلیارد اصله نهال کشور اعلام کرد: کاشت نهال در ۲.۵ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور برای چهار سال آینده هدفگذاری شده است.

به گزارش بازار، رضا احمدی گفت: طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال شهریور ماه امسال توسط رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ابلاغ شد که به سرعت کارها در این بخش آغاز شد.

وی اظهار داشت: یک میلیارد اصله نهال افزون بر عرصه های منابع طبیعی در حاشیه مزارع، شهرک های صنعتی، راه ها و داخل شهرها و روستاها کاشت خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه ۱۲۶ نهالستان جنگلی در کشور وجود دارد، گفت: این نهالستان ها در پنج ناحیه رویشی هیرکانی، زاگرسی، ایران تورانی، خلیج فارس، عمانی و ارس بارانی فعال شده که سطحی افزون بر ۲ هزار و ۸۶۱ هکتار وسعت دارند. همچنین علاوه بر این از سایر منابع در اختیار همچون ایستگاه های تولید بذر و نهال مرتعی استفاده می شود به طوریکه ۲۲ ایستگاه تولید بذر در ۱۸ استان کشور با سطح هفت هزار هکتار در اختیار سازمان جنگل ها و مراتع است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: برای تامین نهال مورد نیاز کشور باید سطح تولید نهال را سالانه به ۲۵۰ میلیون اصله نهال برسانیم. تمام تلاش همکاران و مدیران کل منابع طبیعی و کارشناساس حوزه جنگل های کشور بر این است که این عدد تعهد شده ۲۵۰ میلیون اصله را در سال اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه افزون بر ۷۰ دستگاه همکار نهضت سبز هستند، گفت:‌ اشتغالزایی حدود ۲۰ هزار نفر در قالب تولید یک میلیارد اصله نهال در کشور هدفگذاری شده است.

احمدی تصریح کرد: تولید گونه های اقتصادی چند منظوره را در اجرای این طرح در نظر داریم زیرا اگر اقتصادی نباشد مشارکت مردم را در پی نخواهد داشت و به طور حتم باید درآمدزایی یک هکتار جنگلکاری اقتصادی و زراعت چوب به صرفه تر از زراعت های معمول و سنتی باشد.

وی گفت: به ازای هر ۴۰۰ اصله نهال یک هکتار در کشور نهالکاری می شود که در برخی بخش ها همچون زراعت چوب تا یک هزار و ۲۰۰ اصله در یک هکتار و گاهی تا ۲ هزار و ۵۰۰ اصله در هکتار کاشته می شود ولی در برخی مناطق خشک تر بین ۵۰ تا ۱۰۰ اصله نهال می کاریم.

احمدی افزود: پهنای منابع طبیعی کشور گستره وسیعی دارد بحث کاداستر و سنددار کردن تمام عرصه ها در دستور کار ادارات کل منابع طبیعی قرار گرفته است و در پویش های مردمی که از گذشته انجام شده مردم خوشبختانه پای کار هستند و دلسوزانه و جسورانه پای این کار خواهند بود زیرا می دانند به نفع مملکت است و کشور را از تغییرات اقلیمی و خشکسالی نجات می دهد.

وی تصریح کرد: استفاده صحیح از آب و خاک در کشور و به خصوص مشارکت های اجتماعی را در قالب مسوولیت اجتماعی صاحبان صنایع و شرکت های بزرگ تولیدی کشور و نفت و گاز کشور در این طرح دیده شده که هماهنگی های لازم در حال انجام است.

کد خبر: ۱۹۰٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha