۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
رشد ۸ درصدی اقتصاد در گرو دریا محوری است
رئیس انجمن جغرافیایی ایران:

رشد ۸ درصدی اقتصاد در گرو دریا محوری است

کامران، رئیس انجمن جغرافیایی ایران گفت: اگر در توسعه اقتصادی بخواهیم به رشد ۸ درصدی دست یابیم باید اقتصاد ما دریا محور باشد.

به گزارش بازار، حسن کامران افزود: در برنامه هفتم، دو بند در سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری شامل بندهای ۱۰ و ۱۱ در خصوص اقتصاد دریا محور است که در بند ۱۱ تصریح شده تاکید آمایش سرزمینی بر دریا محوری باشد چون اقتصاد ما تا به حال ما خشکی محور بود که این امر، یک دید استعمار زده است و در ماده ۳۲ قانون برنامه هفتم در تبصره ۴ گفته ایم که حداقل سهم دریا باید برابر سهم خشکی در اقتصاد باشد.

وی افزود : در سند توسعه استان های ساحلی، سهم دریا دست کم در بخش های پژوهش، آموزش و صنایع دریایی باید رقمی مشابه سهم خشکی در شاخص های اقتصادی باشد.

رئیس انجمن جغرافیایی ایران درباره برنامه توسعه ناوگان دریایی در مجلس و دولت گفت : برای توسعه ناوگان دریایی با دو مشکل مواجه هستیم، یکی اینکه منابع خود را به خارجی ها می فروشیم درحالیکه باید به داخلی ها بفروشیم و دوم اینکه سوخت ناوگان را گران می دهیم.

وی افزود: نگاه درست تجاری در دریا نداریم و باید حتما ناوگان دریایی خود را توسعه دهیم و جاده های کشور نیز باید به دریا منتهی شود چون وقتی می گوییم اقتصاد باید دریا محور باشد یعنی اینکه در همه ابعاد، در این جهت باید حرکت کنیم درحالیکه ناوگان امروز ما در مقایسه با قابلیت های اقتصادی دریا ضعیف است.

کامران با اشاره به لزوم رشد صنایع دریایی گفت : ما می توانیم با نخبگانی که در سازمان های دریایی و در دانشگاه ها داریم کشتی بسازیم و این سوال مطرح است که چرا باید از خارج کشتی وارد بکنیم؟

کد خبر: ۱۹۰٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha