۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
اتحادیه اروپا همچنان درباره سقف قیمت نفت روسیه اختلاف نظر دارد

اتحادیه اروپا همچنان درباره سقف قیمت نفت روسیه اختلاف نظر دارد

بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه نتوانستند در مورد تعیین سقف قیمت برای نفت خام روسیه که از طریق دریا انتقال می‌یابد، به توافق برسند.

به گزارش بازار، دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند: بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه نتوانستند درمورد تعیین سقف قیمت برای نفت خام روسیه که از طریق دریا انتقال می‌یابد، به توافق برسند و لهستان همچنان خواهان قیمتی بسیار کمتر از محدوده پیشنهادی گروه هفت است.

یک دیپلمات اروپایی گفت: «هیچ توافقی وجود ندارد. متون حقوقی تصویب شده است، اما لهستان موافق قیمت پیسنهادی نیست.»

به گفته این منابع، اعضای اتحادیه اروپا در مورد تاریخ برگزاری نشست جدید به توافق نرسیده اند و این در حالی است که سقف قیمت نفت روسیه قرار است از ۵ دسامبر اجرایی شود.

در صورت عدم توافق در مورد پیشنهاد گروه هفت، بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا در این تاریخ، اقدامی جدی‌تر را که در ماه مه بر سر آن توافق کردند، یعنی ممنوعیت کامل واردات نفت خام روسیه از پنجم دسامبر و ممنوعیت واردات فراورده‌های پالایشی این کشور از پنجم فوریه اعمال خواهند کرد.

مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی که دسترسی به دریا ندارند، از این اقدام برای نفت وارداتی از طریق خط لوله نفت، مستثنی شده‌اند.

برای اجتناب از تشدید تنش‌ها در بازارهای نفتی که روسیه ۱۰ درصد از تولید را در این بازارها تامین می‌کند، گروه هفت با هدف خشکاندن منابع مالی روسیه برای جنگ در اوکراین، پیشنهاد کرده است به جای ممنوعیت واردات نفت روسیه، تعیین سقفی را که روسیه می‌تواند نفت خود را با آن قیمت بفروشد، بین ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه باشد.

اما لهستان و دیگر کشورها، به‌ویژه جمهوری‌های حوزه بالتیک، این سقف قیمتی را بسیار بالا می‌دانند و این در حالی است که نفت خام روسیه در حال حاضر با قیمت میانگین ۶۳.۵ دلار در هر بشکه فروخته می‌شود که ۲۰ دلار آن هزینه‌های تولید است.

یک دیپلمات اروپایی گفت: «برای محدود کردن منافع کرملین، لهستان خواستار سقف قیمتی ۳۰ دلار شده است و شامگاه دوشنبه از هر گونه مصالحه درخصوص سقف این قیمت خودداری کرد.»

کد خبر: ۱۹۰٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha