۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کرونا، صنعت هتلداری ایران را ضربه فنی کرد/ ۷۰ درصد نیروی انسانی در هتل ها تعدیل شدند
رئیس اتحادیه هتلداران تهران در گفتگو با «بازار»:

کرونا، صنعت هتلداری ایران را ضربه فنی کرد/ ۷۰ درصد نیروی انسانی در هتل ها تعدیل شدند

صنعت هتلداری که روزگاری قرار بود مبنای توسعه صنعت گردشگری و تسهیلگر دسترسی به اقتصاد بدون نفت باشد با شیوع ویروس کرونا ضربه فنی شد تا جایی که این صنعت نه تنها امروزه نمی تواند سنگ بنای توسعه صنعت توریسم و ارزآوری شود بلکه سهم خود در اشتغالزایی را نیز به شدت از دست داده است.

بازار؛ گروه اصناف: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی تبعات منفی خود را بر ابعاد مختلف اقتصادی نشان داد و موجب کاهش درآمد ارزی، اشتغالزایی، صادرات، تولید و فعالیت های خدماتی شد و صنعت هتلداری نیز از این آسیب ها بی نصیب نماند.

شرایط صنعت هتلداری تابعی از مجموع فعالیت صنعت گردشگری کشور، شرایط دیپلماسی، سیاسی و روابط تجارت خارجی است که نامناسب بودن مجموع این شرایط موجب شده تا صنعت هتلداری کشور دچار آسیب های جدی شود و بسیاری از نیروهای جذب شده در این صنعت این روزها از کار بیکار شده اند.

شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرز کشورها صنعت گردشگری را از کار انداخت و به تبع آن صنعت هتلداری نیز آسیب های جدی را متحمل شد تا جایی که بخش عمده ای از نیروی انسانی هتل ها تعدیل و از کار بیکار شدند. البته هتل های دایر در شهرهای تجاری ایران شرایطی به مراتب بدتر از هتل های فعال در شهرهای توریستی دارند زیرا پیش از شیوع ویروس کرونا نیز از ظرفیت آنها استفاده چندانی نمی شد و با ظرفیت بسیار پایین فعالیت می کردند اما فعال بودن بخش های ورزشی، رستوران، کافی شاپ  هتل های فعال در شهرهای تجاری از جمله تهران موجب شده بود تا خطر ورشکستگی مطلق از سر آنها عبور کند.

شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت فعالیت هتل ها از روزهای پایانی اسفند تا اردیبهشت کور سوی امید را در دل برخی هتلداران برای بازگشت به چرخه اقتصادی از میان برد زیرا پیش از شیوع ویروس کرونا نیز صنعت هتلداری چندان سودده نبود به ویژه در شهرهای بزرگ تجاری و حال که دو ماه هیچ درآمدی عاید هتلداران نشده است می توان گفت که این صنعت شاید نتواند به زودی سرپا بایستد.

تعدیل ۷۰ درصدی نیروی انسانی هتل ها
رئیس اتحادیه هتلداران تهران نیز براین باور است که صنعت هتلداری آسیب های جدی را به دلیل شیوع ویروس کرونا متحمل شده است و تجربه رکودی که در سال ۹۸ و ۹۷ نیز بر صنعت هتلداری بخصوص هتل های فعال در شهرهای تجاری حاکم بود باعث می شود تا خسارت های این صنعت برای برخی هتلداران بسیار بالا باشد.

محمد علی فرخ مهر در گفتگو با خبرنگار بازار درباره تبعات شیوع ویروس کرونا بر صنعت هتلداری می گوید: پس از شیوع ویروس کرونا هتل ها ۷۰ درصد نیروی انسانی خود را تعدیل کردند.

این فعال صنفی می افزاید: هتلها طی دو ماه اخیر تعطیل بوده اند اما به دلیل ضرورت انبارداری، انبارگردانی، حفاظت و مراقبت این بخش از نیروهای انسانی در محل کار خود حاضر شدند اما کارکنان سایر بخش های هتل تعدیل و بیکار شدند.

رئیس اتحادیه هتلداران تهران تصریح می کند: با توجه به اینکه هتلها از پذیرش و یا فعالیت سایر بخشها نظیر امکانات ورزشی، کافه شاپ، رستوران و... و. درآمدی نداشتند اما به منظور حفظ اموال ناگزیر از حفظ ۳۰ درصد نیروی انسانی خود بودند که این امر نیز هزینه ای برای آنها محسوب می شود.

تعدیل ۳۰ درصدی نیروی انسانی هتلها در سال ۹۸
فرخ مهر با اشاره به رکود حاکم بر صنعت هتل داری به ویژه شهرهای تجاری مانند تهران می گوید: تشدیدش تحریم ها، کاهش روابط سیاسی، دیپلماسی، اقتصادی و عدم برگزاری نمایشگاههای بینالمللی و عدم تبادل هیات تجاری میان ایران با سایر کشورها موجب شده تا از سال ۹۷ صنعت هتلداری ایران بخصوص در شهرهای تجاری رکود عمیقی را تجربه کند.

رئیس اتحادیه هتلداران تهران می افزاید: سال گذشته نیز ترور سردار قاسم سلیمانی، وقایع آبان و انفجار هواپیمای اوکراین بر دامنه رکود حاکم بر صنعت هتلداری کشور وسعت بخشید و همین امر موجب  تعدیل ۳۰ درصدی نیروی انسانی هتل ها را مهیا کرد.

این فعال صنفی ادامه می دهد: در حال حاضر تهران ۱۴۰ هتل و هتل آپارتمان دارد، که به دلیل مشکلات یادشده با ظرفیت بین ۱۰ تا ۱۵ درصد فعالیت می کنند و این درحالی است که یک حداقل باید با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کند تا ضرر و زیانی را متحمل نشود.

فرخ مهر رمز عبور صنعت هتلداری از ورشکستگی را شکل گیری مجدد روابط خارجی ایران دانسته و خاطرنشان می کند: تا زمانیکه روابط دیپلماسی، تجاری و سیاسی کشور بهبود پیدا نکند وضعیت صنعت هتلداری در شهرهای تجاری همانند تهران بهبود پیدا نمی کند.

رئیس اتحادیه هتلداران تصریح می کند: شیوع ویروس کرونا نیز برای زیان دهی هتل های شهرهای تجاری مزید بر علت شده و آنها را در مرز ورشکستگی قرار داده است.

این فعال صنفی اظهار می کند: بازگشایی هتلها و شروع مجدد فعالیت آنها می تواند بخشی از نیروی انسانی تعدیل شده را به کار بازگرداند اما برای ایجاد رونق در صنعت هتلداری نیازمند حضور هیات های بزرگ سیاسی و تجاری در شهرهای بزرگ از جمله پایتخت هستیم.

کد خبر: ۱۹٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha