۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
عدم اصلاح قیمت دارو به کمبودها دامن می زند| کاهش نقدینگی با باز پرداخت طولانی بیمارستان های دولتی
مدیرعامل شرکت پخش داروی البرز در گفتگو با بازار:

عدم اصلاح قیمت دارو به کمبودها دامن می زند| کاهش نقدینگی با باز پرداخت طولانی بیمارستان های دولتی

آرین نژاد، مدیرعامل شرکت پخش داروی البرز با اشاره به اصلاح قیمت آنتی بیوتیک بعد از کمبودهای پیش آمده گفت: هنوز قیمت داروهای دیگر بر مبنای ارز نیمایی تغییر نیافته و این موضوع نگران کننده است.

بازار؛ گروه صنعت: شاید به نظر ساده بیاید وقتی ارز از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تغییر یابد قیمت داروها هم مبتنی بر همین تغییر افزایش پیدا کند؛ چرا که حساب و کتاب ساده است و به نظر نمی رسد محاسبه تغییر نرخ ارز و اعمال تغییر در قیمت دارو ها کار دشواری باشد.

با این حال همین کار به نظر ساده از اواسط تیر ماه که برنامه اختصاص ارز ترجیحی به دارو متوقف شد و جای آن را طرح دارویار گرفت تا یارانه دارو مستقیم به انتهای زنجیره یا همان مردم برسد طول کشیده است؛ این یعنی حداقل ۴ ماه از حذف ارز ترجیحی می گذرد و هنوز مسئولان نتوانسته اند یک قیمت ساده را اصلاح کنند و به مشکلات حوزه تولید دارو خاتمه دهند.

ادامه زیان دهی داروسازان و کمبودهای دارویی

بر اساس آنچه قبل تر گفته شد شرکت های داروسازی برای جلوگیری از زیان دهی به اجبار بعضی از خطوط تولید دارویی خود را متوقف کرده اند. اتفاقی که در مورد داروی آنتی بیوتیک هم رخ داد و دیدیم چقدر کمبود در بازار ایجاد شد و حالا با به روز رسانی قیمت ها، سایه تعطیلی خطوط تولید فقط از سر همین یک قلم دارو کنار رفته اما چالش در مورد داروهای دیگر که شاید مصرف شان به اندازه داروی آنتی بیوتیک زیاد نباشد ادامه دارد.

در این راستا عقیل آرین نژاد، مدیرعامل شرکت پخش داروی البرز در خصوص چالش های صنعت و پخش دارو در گفت و گو با بازار توضیح می دهد: قبل از اجرای طرح دارویار و حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیز چالش هایی در حوزه دارویی داشتیم. برای مثال تخصیص ارز در زمان مشخص و مناسبی انجام نمی شد. بنابراین همین تخصیص ارز ترجیحی کمبودهایی را در حوزه دارو ایجاد کرده بود اما باز هم با سیاست گذاری هایی که می شد خیلی کمبودها در داروخانه ها و بیمارستان ها مشهود نبود.

مجموع افزایش قیمتی که برای دارو اعمال شد خوب و کافی نبود بنابراین بعضی از شرکت ها در برخی از کالاها وارد زیان شدند

وی اضافه می کند: با این حال وقتی طرح دارویار اجرایی شد و ارز دارو به نیمایی تغییر یافت و نیاز به افزایش قیمت بود از همان ابتدا دچار دو چالش شدیم. دو معضلی که از ابتدای حذف ارز دارو قابل پیش بینی بود؛ اول اینکه افزایش قیمت ها متناسب با تغییر نرخ ارز نبود. در کنار این موضوع افزایش هزینه های دستمزد را داشتیم که خیلی مشهود بود. همچنین سایر هزینه های تولید و سربار نیز در حدود ۵۰-۶۰ درصد افزایش یافتند. از طرفی با توجه به اینکه از سال ۱۴۰۰ نیز قیمت انباشته در حوزه دارو داشتیم که به صنعت داده نشده بود اثرات حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی خود را به صنعت خیلی بیشتر نشان داد.

آرین نژاد با اشاره به اینکه بعد از تغییرات هزینه های تولید نیازمند یک به روز رسانی مناسب در قیمت های نهایی دارو بودیم ادامه می دهد: مجموع افزایش قیمتی که برای دارو اعمال شد خوب و کافی نبود. بنابراین بعضی از شرکت ها در برخی از کالاها وارد زیان شدند. یکی از این داروها نیز همان آنتی بیوتیک بود که قیمت مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده بود و هشدارهایی نیز داده شده بود که شرکت ها نمی توانند با چنین قیمت هایی فعالیت کنند و تولید نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه زیان ده است.

احتمال کمبود دارو در برخی از گروه های دارویی

مدیرعامل شرکت پخش داروی البرز بیان می کند: چالش دیگری که در صنعت دارو قابل پیش بینی بود مساله کمبود نقدینگی بود؛ به هر حال شرکت ها باید ۵ تا ۶ برابر هزینه بیشتری را برای مواد اولیه پرداخت کنند و شاید یک امید هایی بود که با گشایش اعتبار در حوزه بانکی اوضاع بهتر شود که نشد و در عمل خریدها همچنان نقدی باقی ماند. هر چند در حال حاضر در بخشی از تولیدات به خصوص آنتی بیوتیک مشکل قیمت حل شده و سازمان غذا و دارو مجوز به افزایش قیمت را داده اما همچنان در عمده کالاها با مشکل قیمت مواجه هستیم.

وی اضافه می کند: به عنوان کسی که در حوزه توزیع دارو فعالیت دارم می توانم بگویم مشکل قیمت به خصوص در حوزه توزیع نیز وجود دارد و مارجین شرکت های توزیع کننده پایین است؛ برای نمونه قیمت کالای «آی وی آی جی» به عنوان یک محصول بیمارستانی حدود یک میلیون تومان بود که اکنون قیمت آن به ۵ میلیون تومان افزایش یافته است و کل حاشیه سودی که برای شرکت پخش دیده اند ۴.۵ درصد است. نکته قابل توجه این است که هزینه این کالا باید نهایت تا دو ماه به تامین کننده پرداخت شود و از طرفی با توجه به شرایط نقدینگی بیمارستان ها و تاخیر زیاد در پرداخت معوقاتشان به طور حتم پرداخت ها زمان بر است یا در قالب تهاتر پرداخت می شود که این هم باز یک وقفه طولانی ایجاد می کند.

بانک ها از پرداخت مصوبه ۱۵ هزار میلیارد تومانی سر باز می زنند و به شرکت های داروسازی می گویند اعتباری برای آن دیده نشده است

آرین نژاد ادامه می دهد: لذا موضوع مارجین پایین شرکت های پخش هم اگر حل شود حتما به چرخه تامین دارو کمک خواهد کرد اما مشکل نقدینگی همچنان باقی است یعنی تنها وقتی تولید به سمت سود آوری حرکت کند و مارجین شرکت های پخش هم افزایش یابد به طور حتم مشکل نقدینگی برطرف می شود.

وی با اشاره به وعده هایی که دولت برای بهبود شرایط صنعت دارو داده است می افزاید: قرار بر این بود که طی مصوبه ای بانک ها ۱۵ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات به صنعت پرداخت کنند که آن هم متاسفانه از سوی بانک ها عملیاتی نمی شود. اکنون درصد ناچیزی از مصوبه مالی دولت پرداخت شده است و طی جلساتی که با بانک ها گذاشته ایم می گویند این موضوع فقط یک مصوبه است و منابع آن برای بانک ها دیده نشده است. لذا با این شرایط نقدینگی و موضوع مارجین که همچنان به قوت خود باقی است در برخی از گروه های کالایی پیش بینی کمبود های دارویی برای ماه های آینده می شود که امیدوارم مسئولان مربوطه فکری برای آن کنند.

کد خبر: ۱۹۰٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha