۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی به فناوری فیبر نوری تجهیز می‌شوند
معاون وزیر نفت:

خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی به فناوری فیبر نوری تجهیز می‌شوند

معاون وزیر نفت گفت: اخیرا در حال تجهیز خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی به سیستم فیبر نوری هستیم تا اگر خوردگی یا نشستی وجود دارد، سریعا پایش و اصلاح شود.

به گزارش بازار، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به در اولویت قرار داشتن حوزه محیط زیست در حوزه‌های کاری وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن، گفت: از مسائل مهم مربوط به محیط زیست در بخش حمل و نقل، ارتقاء کیفیت سوخت است که در قانون هوای پاک پیش بینی شده است؛ بنابراین با طرح‌های توسعه کیفی که در حوزه پالایشگاه‌ها پیش بینی کردیم، توانستیم ظرفیت نفتِ گاز (گازوئیل) را در حد کیفیت یورو ۴ و یورو ۵ تامین کنیم.

وی تصریح کرد: با بهره برداری از واحد تصفیه نفتِ گاز پالایشگاه اصفهان، به ظرفیت حدود ۵۵ میلیون لیتر رسیده ایم؛ یعنی اکنون می‌توانیم نفتِ گاز با کیفیت را به میزان مصرفی که انجام می‌شود، عرضه کنیم.

معاون وزیر در مورد طرح‌های ارتقاء کیفی پالایشگاه جهت تولید بنزین استاندارد نیز گفت: عملا استانداردهای زیست محیطی را پوشش می‌دهیم؛ یعنی بَنزَن و گوگرد بنزین تولیدی کشور در حد استانداردهای یورو است؛ حتی میزان ترکیبات آروماتیکی و اُلِفینی موجود در آن، پایین‌تر از حد مشخص شده در استاندارد (یعنی حتی بهتر از استاندارد) هستند. تنها مشکل بنزین، مربوط به عدد اُکتان آن است که مقداری با استانداردهای تعریف شده برای بنزین‌های معمولی و یورو، فاصله دارد که در حال پیگیری طرح‌های ارتقاء کیفی در این بخش هستیم.

وی همچنین در مورد نفت کوره تولیدی پالایشگاه‌های کشور، بیان کرد: استانداردسازی نفت کوره در پالایشگاه شازند رخ داده؛ امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست، صدور مجوزهای زیست محیطی را تسریع کند که بتوانیم اقدامات اجرایی را شروع کنیم. در پالایشگاه بندر عباس این اتفاق افتاد و در پالایشگاه اصفهان نیز، در حال آغاز است.

سالاری درباره تولید کُک در پالایشگاه‌های شازند و بندرعباس نیز گفت: در این بخش‌ها نیز باید صدور مجوزهای محیط زیستی اتفاق بیفتد؛ بنابراین، در بخش سوخت مورد نیاز حمل و نقل، شاخص‌های خوبی را داریم، اما موضوع مهم بعدی، مربوط به آلایندگی‌های ساکن است که اقداماتی را در دست اجرا داریم.

وی تشریح کرد: در بحث حذف گازهای مشعل، حوزه استک‌های پالایشگاهی را به صفر رسانده ایم و پایش‌های سازمان محیط زیست نیز، حاکی از آن است که حد استاندارد مطلوبی را داریم. علاوه بر تلاش برای کسب حداکثر بازدهی در مصرف سوخت، تغییر سوخت مایع به گاز طبیعی را نیز داریم.

معاون وزیر نفت درباره دفع پسماندها و لجن‌های پالایشگاهی و ایجاد فضای سبز هم اظهار کرد: در این حوزه نیز، شرکت پالایش و پخش، جزو شرکت‌های شاخص محسوب می‌شود و تلاش بر این است که از همکاری شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم تا بازیافت فرآورده‌های نفتی را از مواد آلاینده و پسماندها انجام دهیم. در مورد عدد ۱۰ درصد فضای سبز که سازمان محیط زیست اعلام کرده است هم، ما به عدد ۳۰ درصد رسیده ایم و بالاتر از شاخص زیست محیطی عمل می‌کنیم.

وی همچنین از امضای تفاهمنامه‌ای با سازمان محیط زیست برای جمع آوری بخارات فرآورده‌های نفتی و اجرای طرح کهاب خبر داد و گفت: مجاری عرضه جدیدالاحداث و خودروهای جدیدی که وارد چرخه حمل و نقل می‌شوند، مکلف هستند تا به این طرح تجهیز شوند. سایر موارد مرتبط با این طرح نیز، باید در بازه زمانی ۲ ساله تجهیز شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین با اشاره به اقداماتی که برای همکاری با خودروسازان برای متنوع شدن سبد سوخت مانند توسعه استفاده از سوخت سی ان جی، گفت: در مجموع، شاخص‌های ارزیابی شده زیست محیطی نشان می‌دهد که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی توانسته است، رتبه اول را در این مورد کسب کند.

کد خبر: ۱۹۰٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha