۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
 ماجرای فروپاشی امپراطوری ارز دیجیتال

ماجرای فروپاشی امپراطوری ارز دیجیتال

چگونه اخبار یک سایت رمزنگاری ناشناخته منجر به سقوط میلیاردر سام بنکمن و FTX شد؟

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، سطح حیرت انگیز فریب آشکاری که پادشاه سابق ارزهای دیجیتال سام بنکمن-فرید مرتکب شد، هنوز توسط بازرسان دولتی یا یک سازمان خبری مالی بسیار با نفوذ مانند وال استریت ژورنال افشا نشده است.

در عوض، اولین نگاه عمومی به تخلفات ادعایی سام بنکمن، در اوایل این ماه از یک سایت خبری کوچک ناشناخته برای بسیاری از مردم که سال‌ها در مورد دنیای ارزهای دیجیتال گذرانده است، منتشر شد.

هیچکس تا همین اواخر متوجه نشد که گزارشگر و سردبیری که داستان را منتشر کرده است، زنجیره‌ای از وقایع سرگیجه آور را به راه انداخت که منجر به تبخیر میلیاردها دلار شد. زمانی که برای اولین بار سندی را به دست آوردند که در مورد ثبات امپراتوری رمزنگاری بنکمن تردید ایجاد می‌کرد.

گزارشگر ایان آلیسون به نیک بیکر ویراستار درباره طرح داستانی اولیه خود ایمیل زد: هی نیک، من در حال بررسی برخی چیزهای مرتبط با آلامدا هستم. اگر می‌خواهی در این هفته در مورد آن صحبت کنی، عجله نکن.

لیسون یک سند مالی به دست آورد که نشان می‌داد بنکمن سی ساله به دلیل استفاده از شرکت ارز دیجیتال خود، FTX، برای حمایت از شرکت سرمایه گذاری جداگانه خود به نام آلامدا، رفتار مشکوکی داشته است.

بیکر در یک تماس تلفنی این هفته به سی‌ان‌ان گفت، اما این در نگاه اول واضح نبود و «چند روزی طول کشید تا ماجرا را بفهمیم».

بیکر گفت که او و آلیسون هر دو «می‌دانستند که این سند مهمی است»، اما تأکید کرد که در ابتدا از داستان بزرگی که در میان اعداد پنهان شده بود، هیچ درکی نداشتند.

طی دو روز بعد، بیکر با آلیسون، که در اسکاتلند زندگی می‌کند، از یک دفتر خانه در نیویورک کار کرد تا سند مالی را به یک داستان "تبدیل" کند. آن‌ها این گزارش پرطرفدار را در ۲ نوامبر منتشر کردند که به سرعت توجه دنیای ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرد و پایه و اساس صرافی قدرتمند FTX را متزلزل کرد.

این مقاله تردیدهای زیادی را در مورد اعتبار FTX ایجاد کرد و سرمایه گذاران را تشویق کرد که به طور ناگهانی پول خود را از شرکت برداشت کنند و پرداخت بدهی آن را به خطر انداخت.

بایننس، رقیب اصلی بنکمن، پس از بررسی‌ها پیشنهاد کرد که شرکت را با خرید نجات دهد. اما آلیسون می‌دانست که معامله سرنوشت‌ساز پس از دومین اسکوپ که منجر به فروپاشی FTX شد، اتفاق نخواهد افتاد. بیکر گفت که این داستان را منتشر می‌کند که می‌دانست «آشوب و ویرانی» را در دنیای رمزارز ایجاد می‌کند.

بنکمن مدت کوتاهی بعد، در هرج و مرج بازار ارزهای دیجیتال و شرکتش، با شرمندگی استعفا داد و FTX روند ورشکستگی را آغاز کرد که یکی از خیره کننده‌ترین سقوط‌ها در تاریخ مالی است.

کد خبر: ۱۹۰٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha