۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
شکاف میان اروپایی‌ها بر سر طرح سقف قیمتی برای نفت روسیه

شکاف میان اروپایی‌ها بر سر طرح سقف قیمتی برای نفت روسیه

 کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نزدیک کردن مواضع خود درباره تعیین سقف قیمتی برای محموله‌های دریایی نفت خام روسیه با شکست روبه‌رو شدند.

به گزارش بازار، دولت‌های اتحادیه اروپا روز پنجشنبه (سوم آذرماه) بر سر تعیین سقف قیمتی برای نفت خام روسیه پس از اعمال تحریم‌ها علیه صادرات محموله‌های دریایی نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه اختلاف نظر داشتند و در صورت نزدیک شدن مواضع، مذاکرات بیشتری در روز جمعه (چهارم آذرماه) امکان‌پذیر است.

اعضای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه (دوم آذرماه) نتوانستند درباره سقف قیمتی برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه به توافق برسند، زیرا پیشنهاد گروه هفت برای سقف ۶۵ تا ۷۰ دلار به ازای هر بشکه از نظر برخی بسیار بالا و بسیار پایین است.

رئیس‌جمهوری چک، نمایندگان کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و رئیس گروه ۷ (آلمان)، همگی طی مذاکراتی در روز پنجشنبه برای رفع اختلاف‌ها و دستیابی به توافق پیش از اجرایی شدن سقف قیمت در پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه) شرکت کردند.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفت: اکنون مذاکرات دوجانبه زیادی در سطوح بسیار بالا در حال انجام است، پس از پیشرفت، نشستی با نمایندگان همه کشورهای اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، اگر تغییری در مواضع رخ ندهد برگزاری نشستی دیگر فایده ندارد.

دیپلمات‌ها گفتند: ۶ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با رقم سقف قیمت پیشنهادی G۷ مخالفت کردند.

لهستان با این استدلال که با توجه به هزینه‌های تولید روسیه که برخی برآورد می‌کنند ۲۰ دلار برای هر بشکه است، خواهان تعیین سقف ۳۰ دلاری است و معتقدند پیشنهاد گروه هفت سود زیادی برای مسکو فراهم می‌کند.

کشورهای لیتوانی و استونی هم از موضع لهستان حمایت کردند.

آدریان بیرناکی، سخنگوی نماینده لهستان در اتحادیه اروپا گفت: لهستان حامی طرح سقف قیمتی برای نفت روسیه است، اما سطح پیشنهادی بسیار بالاست.

وی افزود: این سطح باید با هزینه‌های تولید هر بشکه نفت خام مرتبط باشد نه قیمت کنونی بازار.

حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد از صادرات نفت خام روسیه به جای خطوط لوله با نفتکش روانه بازارهای جهانی می‌شود، طرح یادشده برای این است که شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه‌های اتکایی را از جابه‌جایی محموله‌های نفت خام روسیه در سراسر جهان منع کند، مگر اینکه به قیمتی کمتر از قیمت تعیین‌شده از سوی گروه هفت و متحدانش فروخته شود.

از آنجا که شرکت‌های مهم کشتیرانی و بیمه جهان از کشورهای عضو گروه هفت هستند، سقف قیمت فروش نفت را برای مسکو بسیار دشوار می‌کند.

قبرس، یونان و مالت، کشورهایی با صنایع بزرگ کشتیرانی که در صورت مسدود شدن محموله‌های نفتی روسیه بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند، استدلال می کنند که سقف بسیار پایین است و خواهان جبران خسارت برای از دست دادن تجارت یا زمان بیشتری برای تعدیل هستند.

قبرس به‌ویژه نگران نفتکش‌هایی است که با پرچم این کشور حرکت می‌کنند و با اعمال این طرح نفتکش‌ها به‌دنبال ثبت در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا مانند پاناما یا لیبریا می‌روند.

نفت خام اورال روسیه هم‌اکنون در محدوده ۶۸ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود.

اندیشکده یورواینتلیجنس در این باره اعلام کرد: این به آن معناست که سقف پیشنهادی همان قیمت یا اندکی بالاتر از سطحی است که نفت روسیه در بازار آزاد به‌دست می‌آورد.

کد خبر: ۱۹۰٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha