۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
دغدغه های گوجه کاران بوشهری؛ از تعرفه صادراتی تا خرید تضمینی
بازار گزارش می دهد؛

دغدغه های گوجه کاران بوشهری؛ از تعرفه صادراتی تا خرید تضمینی

بوشهر- مشکلات اخیر در افزایش دو برابری نرخ تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصول و افزایش قیمت تضمینی گوجه‌فرنگی مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان استان بوشهر است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور محسوب می‌شود و سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن گوجه در این استان تولید و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.

در سنوات اخیر، فروش محصولات تولیدی کشاورزان مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان بوده و به دلیل اینکه ساز و کار مشخصی وجود نداشت، گوجه‌کاران با مشکلات زیادی در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کردند.

در یکی دو سال اخیر، صادرات گوجه به کشورهای همسایه با رونق نسبتا خوبی مواجه شد و بیش از ۳۰ درصد محصولات تولیدی صادر می‌شود که رضایت‌مندی گوجه‌کاران را فراهم کرد.

امسال با افزایش بی سابقه تعرفه گمرکی صادرات گوجه، تولیدکنندگان با چالش بزرگی مواجه شدند و بخش زیادی از محصول کشاورزان، پشت مرزها ماند و امکان صادرات به حداقل رسید.

با پیگیری کشاورزان و صادرکنندگان گوجه، اخیرا بخشی از مشکل رفع شد اما محصولات زیادی کماکان با مشکل صادرات مواجه هستند.

تعدادی از گوجه‌کاران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار خواستار ورود مسئولان برای رفع مشکلات صادرات و همچنین رونق بازار داخلی و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول شدند.

افزایش ۱۰۰ در صدی تعرفه صادرات گوجه وضعیت را بغرنج کرد

محمد بدری از تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی به خبرنگار بازار گفت: هر ساله وعده مسئولان مبنی بر کمک به تولیدکنندگان، ما را امیدوار می‌کند اما در موقع عمل، کسی نیست.

وی افزود: تعرفه صادرات از هر کیلوگرم ۶ هزار تومان به یکباره به کیلویی ۱۳ هزار تومان افزایش یافت و بخش زیادی از بارهای تولیدکنندگان پشت مرز ماندند.

این تولیدکننده ابراز داشت: مسئولان پیگیری را انجام دادند و موقتا تعرفه را کمتر کردند اما باید به گونه‌ای عمل کنند که مجددا دچار مشکل نشویم.

بدری گفت: ایجاد کارخانه رب گوجه از دغدغه‌های تولیدکنندگان است که برای همیشه مشکل فروش و بازاریابی گوجه را رفع می‌کند.

گسترش صنایع تبدیلی و فرآوری گوجه راهکار حل مشکل است

عبدالرضا محمدیان از تولیدکنندگان گوجه دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: گوجه‌کاران در طول سال زحمت زیادی می‌کشند و در زمان فروش محصول، هیچکس کمک و همراهی نمی‌کند.

وی بیان کرد: علاوه بر مساله تعرفه صادرات گوجه، قیمت خرید تضمینی نیز به هیچ وجه رضایت‌بخش نیست و هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد.

محمدیان تاکید کرد: خرید توافقی و تضمینی محصول از وظایف جهاد کشاورزی است که انتظار داریم قیمت‌ها اصلاح تا معیشت گوجه‌کاران به خطر نیفتد.

این تولیدکننده گوجه‌فرنگی یادآور شد: توسعه صنایع تبدیلی و کارخانجات مرتبط با این محصول، از خواسته‌های کشاورزان است که توجه چندانی به آن نشده است.

حمایت از تولیدکننده نباید فقط در شعار باشد

احمد بارونی از فعالان و تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی به خبرنگار بازار گفت: گوجه‌فرنگی یک‌محصول مهم کشاورزی در استان بوشهر و کشور است و حمایت از تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی نباید فقط در شعار باشد.

وی اضافه کرد: افزایش یکباره تعرفه صادرات و نرخ پایین خرید تضمینی از مشکلات ما در فروش محصول است که باید توسط مسئولان پیگیری و اصلاح شود.

بارونی یادآور شد: تمام محصولات کشاورزی در ایجاد صنایع تبدیلی دارای جایگاه خوبی هستند ولی با توجه به ظرفیت بالای تولید گوجه مرغوب، استان بوشهر در این زمینه قوی نیست.

قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی بویژه گوجه‌فرنگی باید افزایش یابد تا کشاورزان دغدغه معیشتی نداشته باشند

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: پیگیری متعددی برای اصلاح تعرفه انجام دادیم که با موافقت وزارت جهاد شاهد اصلاح تعرفه صادرات این محصول هستیم.

ابراهیم رضایی افزود: قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی به ویژه گوجه‌فرنگی باید افزایش یابد تا کشاورزان دغدغه معیشتی نداشته باشند.

وی بیان کرد: تامین آب کشاورزان و حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری می‌تواند کمک کننده وضعیت معیشت و بهبود اشتغال منطقه باشد که امیدوارم با برنامه‌ریزی بهتر به نتیجه مورد نظر برسیم.

رضایی تصریح کرد: در کنار تولیدکنندگان و کشاورزان زحمت‌کش هستیم و برای فروش محصول و ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی هر کمکی لازم باشد انجام می‌دهیم.

مشکل تعرفه صادراتی گوجه رفع شده است

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: حمایت از گوجه‌کاران را در سطوح مختلف پیگیری کردیم و مشکل تعرفه صادراتی این محصول رفع شده است.

وی افزود: برای قیمت خرید تضمینی نیز مذاکرات لازم انجام شده و بحمدالله به نتیجه خوبی برسیم.

استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی بویژه گوجه از تاکیدات مدیریت استان است و امسال گام‌های خوبی برداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: احداث کارخانه رب گوجه و گسترش این صنعت در منطقه، مشکل فروش محصول گوجه‌کاران را مرتفع کرده و در زمینه اشتغال پایدار نیز موثر خواهد بود.

احداث صنایع تبدیلی کشاورزی مورد حمایت صمت است

مهدی صفوی مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از احداث کارخانه رب گوجه در استان بوشهر حمایت می‌کنیم و باید این صنعت گسترش یابد.

وی افزود: اکنون دو کارخانه تولید رب گوجه در استان بوشهر فعال است که گسترش این کارخانجات و احداث کارخانه بزرگ رب گوجه در دستور کار است.

مدیر کل صمت استان بوشهر تصریح کرد: حجم بالای تولید گوجه فرنگی خارج از فصل، می‌تواند خوراک مورد نیاز کارخانجات رب گوجه را فراهم‌کند و احداث این کارخانه در استان مورد حمایت است.

گوجه‌فرنگی قابلیت ایجاد صنایع وابسته را دارد و امیدواریم با حضور سرمایه‌گذاران شاهد احداث کارخانجات مرتبط باشیم

نوذر منفرد مدیر کل جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: جهاد کشاورزی استان بوشهر از تمام توان و ظرفیت خود برای رضایت تولیدکنندگان استفاده می‌کند.

وی افزود: در بحث خرما، پیگیری زیادی انجام دادیم و شاهد تثبیت قیمت و بهبود و رونق بازار فروش داخلی و خارجی هستیم.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: برای گوجه‌کاران نیز با پیگیری همه جانبه مدیران استان و نمایندگان مجلس، تعرفه به قیمت خرداد برگشته و برای فروش داخلی نیز نهایت توان خود را به کار می‌گیریم.

منفرد در ارتباط با صنایع تبدیلی کشاورزی نیز ابراز داشت: گوجه‌فرنگی قابلیت ایجاد صنایع وابسته را دارد و امیدواریم با حضور سرمایه‌گذاران شاهد احداث کارخانجات مرتبط باشیم.

اکنون گوجه‌کاران بعد از رفع مشکلات تعرفه صادرات، منتظر اصلاح قیمت توافقی و تضمینی محصول هستند تا معیشت آنها به خطر نیفتد.

ایجاد کارخانه بزرگ رب گوجه‌فرنگی و سایر صنایع وابسته نیز از دیگر خواسته‌های تولیدکنندگان است که اجرای آن به معیشت کشاورزان رابطه مستقیم دارد.

کد خبر: ۱۹۰٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • M IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      1 0
      مردم تموم سرمایشو نو گذاشتن. گورجه محصولی که زود خراب میشه باید خیلی زود جمع آوری بشه باید به موقع چیده بشه باور کنید ملیون ملیون خرج کردن همه ی چشم انتظاریشون برداشت بشه