۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
روند تحریم در سال ۲۰۲۳ | چرا آمریکا صادرات ریز تراشه به چین را محدود کرد؟
بازار گزارش می دهد؛

روند تحریم در سال ۲۰۲۳ | چرا آمریکا صادرات ریز تراشه به چین را محدود کرد؟

در سال پیش رو روسیه همچنان هدف اصلی تحریم هاست و آخرین تحریم‌ها به الحاق مناطق اوکراین مربوط می شود و دسترسی روسیه به فناوری اطلاعات، مهندسی و سایر خدمات کلیدی را محدود می‌کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در سال ۲۰۲۲، تهاجم روسیه به اوکراین باعث تشدید سریع‌ترین حالت حکومت‌داری اقتصادی شد که تا به حال شاهد آن بوده‌ایم. تحریم های هماهنگ غرب روسیه را منزوی کرده و دسترسی آن را به فناوری های پیشرفته محدود کرده است. ایالات متحده آمریکا اکنون در حال اعمال کنترل‌های صادراتی به چین است و با استناد به قانون قدرتمند محصولات مستقیم خارجی (FDPR) در حال تشدید سیاست اقتصادی علیه چین از زمان جنگ تجاری در سال ۲۰۲۰ است.

تحریم های جدید: روسیه همچنان هدف اصلی است

در طی فصل پاییز، مقامات تحریم کننده در سراسر جهان نزدیک به ۷۴۰ نهاد و فرد را به دلیل مشارکت در جنگ اوکراین جهت اعمال تحریم تعیین و مشخص کردند. در واکنش به الحاق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا توسط پوتین، بریتانیا ممنوعیت صادراتی را برای هدف قرار دادن بخش‌هایی که به شدت به کالاها و خدمات غربی وابسته هستند اعمال کرد. تحریم های جدید دسترسی روسیه به فناوری اطلاعات، مهندسی و سایر خدمات کلیدی را قطع می کند. بریتانیا پیش بینی می کند که این اقدامات پیشرفت فناوری روسیه را متوقف کند. هدف قرار دادن صنایع روسیه که به شدت به واردات کالاها یا خدمات غربی متکی هستند، سیاست موثری است زیرا کنترل های چندجانبه صادرات منجر به کاهش ۷۰ درصدی واردات نیمه هادی به روسیه شده است.

مانند بریتانیا، کانادا نیز هیچ نشانه ای از کاهش سرعت اعمال تحریم ها علیه روسیه نشان نمی دهد. کانادا نیز مقامات بلندپایه دولتی را تحریم و دارایی های آنها را مسدود کرده است. شایان ذکر است، کانادا اولین کشور است که جهت کمک به اوکراین فروش اوراق قرضه جدید را اعلام کرده است. درآمد حاصل از این اوراق قرضه پنج ساله تحت حمایت دولت کانادا از طریق صندوق بین المللی پول به اوکراین منتقل می شود. ترکیب اقدامات تنبیهی علیه روسیه با کمک مالی به اوکراین احتمالاً سیاست مؤثرتری نسبت به اعمال تحریم ها و کنترل صادرات به تنهایی خواهد بود.

آیا تحریم روسیه با سرعت فعلی در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت؟

در حالی که یکی از شدیدترین سال‌ها از لحاظ تحریم‌ها و ناظران اقتصادی دولت‌ها به پایان می‌رسد، بررسی می‌کنیم که آیا سرعت فعلی تحریم‌های جدید در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت یا خیر. سوال اکنون اینجاست که آیا تحریم ها هژمونی دلار آمریکا را تهدید می کند؟ اکنون کاهش جزئی ذخایر دلار در سراسر جهان توسط ناظران دولت‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در سالی که دلار آمریکا در برابر ارزهای بازارهای نوظهور ۶ درصد افزایش یافته است، تقریباً تعجب آور است که دارندگان ذخایر دلار رشد قابل توجهی نداشته اند. بدیهی است که صادرکنندگان نفت دارایی های خود را افزایش داده اند زیرا آنها این کالای پرسود را به دلار آمریکا می فروشند. باید گفت دارایی‌های یوان در سال جاری ۶.۲ درصد از پایه بسیار پایین افزایش یافته و گزارش ها درباره مرگ هژمونی دلار بسیار اغراق آمیز است.

کنترل صادرات فناوری علیه چین به سختی باعث ایجاد موج اقتصادی در ایالات متحده آمریکا خواهد شد

ایالات متحده آمریکا اخیراً از قانون قدرتمند محصولات مستقیم خارجی (FDPR) برای محدود کردن صادرات نیمه هادی های بسیار پیشرفته به چین استفاده کرده است. ایالات متحده آمریکا و متحدانش تقریباً انحصار تولید نیمه هادی های پیشرفته را دارند و کنترل صادرات را به ابزاری مؤثر برای محروم کردن کشورهایی مانند روسیه و چین از آخرین تراشه های پیشرفته تبدیل می کنند.

برخلاف اکثر تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی که مستلزم تبعیت از سوی افراد آمریکایی است، قانون قدرتمند محصولات مستقیم خارجی شرکت‌های خارج از ایالات متحده آمریکا را ملزم می‌کند تا در صورت استفاده از نرم‌افزار یا سخت‌افزار ایالات متحده در فرآیند تولید، قبل از صادرات نیمه‌هادی‌های پیشرفته به چین، مجوز دریافت کنند. پیامدهای این قانون برای پیشرفت تکنولوژی چین قابل توجه است زیرا نرم افزار ایالات متحده تمایل دارد توسط اکثر تولید کنندگان نیمه هادی در سراسر جهان استفاده شود.

کنترل صادرات هوش مصنوعی اخیر بزرگترین تشدید اقدامات قهری علیه چین از زمان جنگ تجاری است. در سال ۲۰۲۰، دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا نزدیک به ۳۰۰ نهاد را به فهرست نهادهای خود اضافه کرد - به این معنی که افراد آمریکایی باید قبل از صادرات اقلام کنترل شده به آن نهادها مجوز دریافت کنند. اما قانون قدرتمند محصولات مستقیم خارجی اخیر فراتر از ایالات متحده آمریکا بوده و هدف آن محدود کردن جریان تمام نیمه هادی های پیشرفته است که می توانند برای تولید نظامی و ابر رایانه استفاده شوند.

با این حال محدودیت‌های نیمه‌هادی‌های پیشرفته احتمالاً تأثیرات محدودی بر صادرات کلی ایالات متحده به چین خواهد داشت. نیمه هادی ها و محصولات مرتبط حدود ۹ درصد از کل صادرات ایالات متحده آمریکا به چین در سال ۲۰۲۱ را تشکیل می دادند. از آنجایی که اقدام اخیر فقط تراشه های بسیار پیشرفته را پوشش می دهد، بخش بسیار کوچکتری از کل صادرات تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است، شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات نیمه‌رسانا (SME) احتمالاً ضربه خواهند خورد زیرا فروش آنها به چین بین ۱۳ تا ۳۰ درصد کل فروش است. با این حال، صادرات کلی تراشه ایالات متحده به چین کاهش قابل توجهی را تجربه نخواهد کرد. این موضوع در مورد تایوان نیز صدق می کند، که ۶۰ درصد از نیمه هادی های خود را به چین صادر می کند اما از کنترل صادرات ایالات متحده آمریکا تبعیت می کند و پیش بینی می کند که تنها بخش کوچکی از صادرات تراشه هایش تحت تأثیر قرار گیرد.

پیش بینی تحریم ها در سال ۲۰۲۳

اعداد و ارقام نمی توانند کل ماجرا را نشان دهند، اما اگر کشورهای غربی تحریم هایی را در مقیاسی که در سال ۲۰۲۲ اعمال کردند، اعمال کنند، جهان در سه ماهه اول به بیش از ۳۶۵۰۰ تحریم از سوی ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، سوئیس، کانادا و استرالیا خواهد رسید.

از سال ۲۰۲۳. این روند عمدتاً توسط روسیه هدایت می شود: تا زمانی که جنگ در اوکراین ادامه دارد، تحریم ها ادامه خواهند داشت. در مقابل چین، ایالات متحده ممکن است تحریم های مالی را به عنوان ابزار اصلی اقتصادی انتخاب نکند، اما به استفاده از کنترل صادرات ادامه خواهد داد و به احتمال زیاد مرجع جدیدی برای غربالگری سرمایه گذاری های خارجی به چین ایجاد خواهد کرد.

کد خبر: ۱۸۹٬۵۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha