۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
دست اندازی به نام سفته زنجیره ای برای وام مسکن روستایی| ۲ هزار متقاضی در انتظار دریافت تسهیلات
«بازار» گزارش می دهد

دست اندازی به نام سفته زنجیره ای برای وام مسکن روستایی| ۲ هزار متقاضی در انتظار دریافت تسهیلات

در حالی ۲ هزار متقاضی وام مسکن روستایی را در مرحله نخست دریافت کرده و منتظر هستند وام مرحله دوم خود یعنی ۱۰۰ میلیون تومان را دریافت کنند که روش پرداخت به شکل سفته زنجیره ای هنوز برطرف نشده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: دریافت وام مسکن روستایی توسط متقاضیان همچنان داستان پیچیده ای به خود گرفته است و عدم ابلاغ اصلاحیه مصوبه دولت به بانک ها باعث شده تا روند پرداخت تسهیلات به کُندی صورت بگیرد.

هیئت وزیران در ۹ آبان ماه جاری و به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مصوبه پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ را اصلاح و مقرر کرد ۹ بانک عامل برای اجرا آنرا به استان ها ابلاغ کنند.

حال با گذشت بیش از سه هفته این اصلاحیه هنوز ابلاغ نشده و برخی از بانک ها به همین دلیل و علیرغم تشکیل پرونده و معرفی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سیستم بانکی به همین بهانه از پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی و حتی برخی از متقاضیان که وام ۱۰۰ میلیونی را دریافت کرده اند و منتظر مرحله دوم این وام هستند طفره می رود.

بر اساس این مصوبه هیئت دولت، سقف فردی تسهیلات از ابتدای سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان (برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی) با بازپرداخت ۲۰ سال تعیین شد.

در این مصوبه مقرر شد تا متقاضیانی که از تسهیلات بانکی طرح ویژه نوسازی و بهسازی در روستاها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان استفاده کرده اند بتوانند ۱۰۰ میلیون تومان دیگر نیز دریافت کنند. اما همین مساله عدم ابلاغ اصلاحیه از سوی دولت باعث شده تا بانک ها در پرداخت تسهیلات به جای سفته زنجیره ای با اخذ تضامین بر اساس دستورالعمل وام های خُرد بانک مرکزی به این موضوع تن دهند. همین مساله باعث شده تا در پرداخت ها کُندی پرداخت تسهیلات به خوبی دیده شود.

متقاضیانی که از ۲۵ آبان ۱۴۰۰ به بعد پروانه گرفتند و ساخت واحد را شروع کردند مشمول این وام می شوند. برخی افراد ۱۰۰ میلیون تومان را در ابتدای کار دریافت کرده اند و مابه التفاوت آن را هم دریافت خواهند کردند. اما عدم ابلاغ اصلاحیه باعث شده تا برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی به دلیل نداشتن تضامین لازم همچنان منتظر ابلاغیه و ارائه سفته زنجیره ای به بانک ها بمانند

بر اساس اصلاحیه متقاضیانی که از ۲۵ آبان ۱۴۰۰ به بعد پروانه گرفتند و ساخت واحد را شروع کردند مشمول این وام می شوند که برخی افراد ۱۰۰ میلیون تومان را در ابتدای کار دریافت کرده اند و مابه التفاوت آن را هم دریافت خواهند کردند. اما عدم ابلاغ اصلاحیه باعث شده تا برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی به دلیل نداشتن تضامین لازم همچنان منتظر ابلاغیه و ارائه سفته زنجیره ای به بانک ها بمانند.

دست اندازی به نام سفته زنجیره ای برای وام مسکن روستایی| ۲ هزار متقاضی در انتظار دریافت تسهیلات

آنطور که اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرده است تمام متقاضیانی که از ۲۵ آبان ۱۴۰۰ به بعد پروانه ساخت اخذ کرده اند و ساخت واحد مسکونی را شروع کردند مشمول این وام می شوند که برخی افراد ۱۰۰ میلیون تومان را در ابتدای کار دریافت کرده اند و مابه التفاوت آن را هم دریافت خواهند کردند. تاکنون۲ هزار متقاضی دریافت وام داشته اند که آمار خوبی است. بانک های عامل همکاری خوبی داشتند. در سفته زنجیره ای وقفه ای ایجاد شده بود که قرار است فردا طی جلسه ای با خاندوزی وزیر اقتصاد رفع شود.

وی افزود: تمام افرادی که در روستاها در کاربری مسکونی پروانه می گیرند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. طبق قانون سالانه ۲۰۰ هزار وام ۲۰۰ میلیونی به واحدهای مسکن روستایی اختصاص می یابد.

مجید جودی، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفته است که طبق آمار ۵۶ هزار نفری که وام ۱۰۰ میلیونی گرفتند برای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان دیگر وام ۲۰۰ میلیونی ساخت مسکن روستایی به بانک معرفی می‌شوند.

جودی درباره اینکه برخی هموطنانی که وام ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کرده و درخواست دارند تا از ۱۰۰ میلیون دیگر هم بهره‌مند شوند، گفت: تصمیمات جدید در این خصوص به زودی ابلاغ خواهد شد، براساس مصوبه شهریورماه دولت محترم با حمایت ویژه آقای رئیس جمهور و پشتیبانی دولت مصوب کردند وام از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند.

امیدواریم دولت واحدهای نیمه کاره را در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دهد چرا که برخی از واحدهای مسکونی ماههاست که با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان وام واحدهای مسکونی خود را تا مرحله سفت کاری رسانده اند و حالا منتظر ۱۰۰ میلیون تومان دیگر هستند تا بتوانند از این مرحله عبور کرده و واحد مسکونی خود را برای سکونت آماده کنند

برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی در تماس با خبرگزاری بازار اعلام کرده اند که واحدهای مسکونی آنها با دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی و طبق وعده های داده شده صورت گرفته است بنابراین امیدواریم که تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی طبق اصلاحیه صورت گرفته هر چه سریعتر پرداخت شود.
آنان می گویند: امیدواریم دولت واحدهای نیمه کاره را در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دهد چرا که برخی از واحدهای مسکونی ماههاست که با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان وام واحدهای مسکونی خود را تا مرحله سفت کاری رسانده اند و حالا منتظر ۱۰۰ میلیون تومان دیگر هستند تا بتوانند از این مرحله عبور کرده و واحد مسکونی خود را برای سکونت آماده کنند. اما پرداخت وام به این متقاضیان هنوز در اولویت دولت و بانک ها نیست.

کد خبر: ۱۸۹٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
      6 1
      سلام تورو خدا زودتر اصلاحیه ابلاغ کنید بخدا خانه خراب شدیم از بس قرض بالا اوردیم ب امیدیان متمم ۱۰۰تومنی
    • سعید IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      7 1
      آن چیزی که نشده نمی شود ونخواهدشد خانه دارشدن ماست آنقدر دیرمیدن که نتوانی کاری انجام بدی
    • زهرا IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      2 0
      اقا شرط سند را بردارین زمین ما سمد نداره حالا چکار کنیم سمد دارهم نمیشع تورا خدا کاری کنید مستاجریم تو این اوضاع بد کمرمون شکست خیلی ها مثل ما هستند تورا جان مادرتون یکاری کنید
    • US ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      2 0
      سلام تورو خدا زود وامو بدین خونه ما نیمه کاره مونده.صاحب خونه هم گفته خونه رو تحویل بدین اینجا هم وقتمون تموم شده.
    • مریم IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
      1 0
      سلام ما بدبخت روستایی ها چیکار کنیم کجا فیش حقوقی پیدا کنیم تروخدا یه کاری کنین اگه فیش حقوقی داشتم خو وام بانکی می‌گرفتیم نمیومدم چقدر خرج کنیم بعدم یک سال صبر کنیم بعدم بگن زنجیره ایی نمیشه آخه درک این روستایی هم کنین مایی که یه خونه نداریم بشینم تو این زمستون چیکار کنیم
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      1 0
      به خداکارتون شده عذاب دادن مردم من 4ماه بوده که منتظر وام بودم الان بنیاد مسکن شیراز معرفی نامه به من داده رفتم بانک تجارت ،2تاضامن کسرازحقوق هم بردم همه مدارکم که کامل شده بانک میگه تو ابلاغیها اعلام شده تاسندتک برگ زمین نباشه به کسی وام ندید.
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
      0 0
      سلام لطفا پیگیری نمایید تایخبندان نشده مابه التفاوت وام 200 میلیونی روستایی را پرداخت کنند باتشکر
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      0 0
      کاش شرایط سفته رو فقط بذارن.من دوتا ضامن بازنشسته دولتی بردم بانک رفاه و یک ضامن تامین اجتماعی که کلا با ۱۰ سال کار بازنشسته شده بود و همچنین چک ۳۰۰ میلیونی هم دادم .ولی طرف میگه باید ضامنت سنش پایین باشه و کل وام رو ضمانت کنه.اصلا موندم منه جووون از کجا ضامن بیارم چجوری اخه؟یه سفته بگیرین خب مردم رو معطل کردین.کاش خدا خودش درستش کنه