۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
خزان توریسم در نصف‌جهان| گردشگری زمستانی مدفون در زیر بهمنِ بی‌توجهی
بازار گزارش می دهد؛

خزان توریسم در نصف‌جهان| گردشگری زمستانی مدفون در زیر بهمنِ بی‌توجهی

اصفهان- کوه‌های پر از برف، آب و هوای کوهستانی، ارتفاعات برف‌گیر و ظرفیت‌های ارزشمند زمستانه می تواند خزان سرد توریسم در اصفهان را به بهاران مبدل کند؛ موضوعی که تاکنون مورد بی توجهی مسئولان بوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: دو پیست اسکی شاخص در غرب اصفهان نقطه عطفی است برای استانی که هنوز نتوانسته آنچنان که باید و شاید از ظرفیت ارزشمند گردشگری زمستانه استفاده کند؛ این در حالی است که در صورت برنامه ریزی اصولی و تأمین زیرساخت‌ها اصفهان نه تنها می تواند شاهد جذب حداکثری گردشگران داخلی باشد بلکه پتانسیل های زیادی در جذب گردشگران خارجی نیز خواهد داشت.

با وجود اینکه پیست فریدونشهر تنها پیست اسکی استاندارد در اصفهان است که شیب تند و منحصر به‌ فرد ۳۵ درجه ای آن موجب جذب گردشگران و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی می‌شود و سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر گردشگر را به خود جذب می‌کند اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران خارجی در این منطقه هنوز به نحو احسن ایجاد نشده است.

در شرایطی که اصفهان در این فصل از سال خزان توریسم را تجربه می کند، برنامه‌ریزی، توسعه، زیرساخت‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری زمستانی می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و افزایش درآمدها نیز سهم بسزایی داشته باشد.

موضوعی که از چشم معاون بالاترین مقام اجرایی استان هم به دور نمانده است. آن طور که محمدرضا جان‌نثاری تأکید کرده رونق گردشگری شهرستان فریدونشهر مستلزم ایجاد زیرساخت‌هاست و باید به این شهرستان بر اساس الگوی گردشگری نگاه شود تا با ایجاد زیرساخت ها شاهد رونق این صنعت در این خطه باشیم.

از فحوای کلام معاون استاندار اصفهان می توان دریافت که مسئولان بلندپایه اصفهان هم نسبت به این موضوع تأکید دارند که گردشگری زمستانی در ایران که یکی از مقصدهای ارزان برای گردشگران به شمار می رود می تواند سهم عظیمی از اعتبار را با خود به ارمغان بیاورد و اقتصاد گردشگری این استان را متحول کند اما نبود زیرساخت ها و امکانات جانبی در کنار تفریحات زمستانی باعث شده که در هر سال زمستان با رکود توریست مواجه شویم.

عدم نگاه تخصصی به گردشگری زمستان

کارشناسان می گویند، علت آنکه اصفهان نتوانسته در زمینه گردشگران زمستانی موفق باشد این است که هنوز ما نتوانسته ایم در زمینه گردشگری زمستانی در اصفهان به شکل تخصصی عمل کنیم.

خزان سرد توریسم در نصف‌جهان| گردشگری زمستانی مدفون در زیر بهمنِ بی‌توجهی

یکی از فعالان گردشگری کوهستانی در گفت و گو با بازار در مورد ضعف و نبود امکانات جانبی در این رابطه معتقد است: ممکن است تمام جاذبه های کوهستانی ایران نسبت به کشورهای همسایه از جمله ترکیه بهتر باشد. اما این امکانات جانبی است که ترکیه زیرساخت های آن را فراهم کرده و در نتیجه حتی از حاشیه خلیج فارس، روسیه، اوکراین، عراق و غیره این کشور را برای استفاده از تفریحات کوهستانی به جای ایران، انتخاب می کنند.

دوران پساکرونا نقطه امیدی است برای اینکه از تمامی ظرفیت هایی که داریم استفاده کنیم و در این راستا ما باید در زمینه گردشگری حلال و جذب گردشگر کوهستانی در حوزه کشورهای مسلمان ورود کنیم

رسول حامدی، پیشنهاد می دهد که ما باید در زمینه گردشگری حلال و جذب گردشگر کوهستانی در حوزه کشورهای مسلمان ورود کنیم.

به گفته این کارشناس دوران پساکرونا نقطه امیدی است برای اینکه از تمامی ظرفیت هایی که داریم استفاده کنیم. اگر به سمت گردشگری حلال حرکت کنیم یا اکوکمپ های کوهستانی با استانداردهای جهانی ایجاد کنیم می شود امیدوار بود که به کوهستان ها به عنوان مقصدی نو در گردشگری نگاه کرده ایم.

زیرساخت های توسعه نیافته گردشگری در فصول سرد سال

یک کارشناس دیگر در حوزه گردشگری نیز در گفت و گو با بازار بر این نکته تاکید کرد که اصفهان به عنوان یک شهر پرگردشگر همواره مثال زدنی است اما متاسفانه در فصل زمستان گردشگری این استان خاموش می شود و به نسبت تابستان رونقی نمی بینیم و همین باعث شده که در فصول سرد آمار و ارقام مربوط به گردشگران پایین بیاید و عملا عایدی چندانی برای استان نداشته باشد.

علی مظفری با اشاره به جاذبه‌های طبیعی استان اصفهان در فصول سرد سال ادامه داد: گردشگری زمستانی آنچنان که باید و شاید در سال های قبل مورد توجه نبوده و به همین دلیل زیرساخت های آن آنچنان توسعه نیافته است.

وی افزود: اصفهان از جمله استان هایی است که با شروع فصل سرد دچار رکود مسافرت و جذب توریست می شود و دلیل این موضوع هم به خاطر نبود اطلاعات کافی درباره تفریحات زمستانه ای است که در این استان وجود دارد.

اصفهان استانی پر پتانسیل برای جذب توریسم در فصول سرد است و اقتصاد اصفهان می تواند از این طریق رونق یابد و شاهد کاهش بیکاری در این استان باشیم

مظفری با تاکید بر اینکه البته نمی توان از نبود زیرساخت های مناسب هم برای توسعه توریسم زمستانه در اصفهان گذشت، ادامه داد: ما باید برنامه ریزی مناسبی برای رونق توریسم زمستانه داشته باشیم تا رونق توریسم در فصل سرد را نیز شاهد باشیم و بتوانیم از آن بهره برداری کنیم.

خزان سرد توریسم در نصف‌جهان| گردشگری زمستانی مدفون در زیر بهمنِ بی‌توجهی

این کارشناس حوزه گردشگری، اصفهان را استانی پر پتانسیل برای جذب توریسم در فصول سرد دانست و گفت: اقتصاد اصفهان می تواند از این طریق رونق یابد و شاهد کاهش بیکاری در این استان باشیم.

مظفری با اظهار تاسف از اینکه بیشتر سفرها در زمستان به سفرهای تجاری یا حرفه ای و یا سفرهای ضروری ختم می شود، اظهار داشت: اکثر مردم در فصل زمستان به بخش جنوبی کشور سفر می کنند در حالیکه گردشگری زمستانه جذابیت های مغفول زیادی دارد و به همین خاطر نیازمند زیرساخت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بازاریابی، گردشگری زمستانه را گرم می کند

سیامک محسنی، کارشناس طبیعت گردی نیز به بازار در رابطه با این موضوع به بازار گفت: باید نگرش مردم به سفرهای زمستانه تغییر کند و محدود به مکان های گرم نشود.

به گفته این کارشناس، ضعف تبلیغات حال چه در داخل کشور و چه در خارج کشور باعث شده که در این ارتباط شناخت کامل از جاذبه های زمستانه نباشد در صورتی که این استان به عنوان مقصدی جذاب برای گردشگران ماجراجو و دوستدار تفریحات برفی و کوهستانی می تواند باشد.

محسنی ادامه داد: اکنون برای ورود سرمایه گذاران به این بخش باید انگیزه ایجاد شود و تنها راهکار برای این مساله این است که بازاریابی مناسبی انجام شود تا گردشگران بیشتری به این سمت بیایند تا کوهستان ها و مناطق سردسیری اصفهان با جذابیت های طبیعی اش چرخ صنعت گردشگری اصفهان را به گردش درآورد و شاهد جذب گردشگران زمستانی هم باشد.

خزان سرد توریسم در نصف‌جهان| گردشگری زمستانی مدفون در زیر بهمنِ بی‌توجهی

وی تاکید کرد: امروزه گردشگری زمستانی در بسیاری از کشورها آن قدر رونق گرفته است که علاوه بر ساخت انواع تأسیسات اقامتی، پذیرایی و تفریحی از سوی سرمایه‌گذاران، سالانه هزاران شغل فصلی در مناطق گردشگری ایجاد شود. به همین دلیل هم برخی از ایرانیان در فصل سرد برای گردش و تفریح راهی کشورهای دیگر می شوند غافل از اینکه بسیاری از مناطق کوهستانی و سردسیر کشور خودمان از جاذبه‌های منحصربه‌فردی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی برخوردارند که شاید هنوز عده ای از وجود این جاذبه ها بی خبر باشند.

گردشگری زمستانی می تواند برای استانی مثل اصفهان به عنوان یک الگوی مناسب باشد تا شاهد کاهش بیکاری و کارگران فصلی در استانی که قطب گردشگری ایران محسوب می شود، باشیم. این در حالی است که هم اکنون سفر به اصفهان با شروع فصل سرما دچار رکود و کاهش می شود به این علت که ذهنیت مسافران و سفرسازان در خصوص فصل سرما نیاز به تغییر دارد تا زمستان های اصفهان از وجود گردشگران گرم شود و با جذابیت‌های طبیعی‌اش چرخ صنعت گردشگری این استان را در فصول سرد هم به گردش دربیاید.

کد خبر: ۱۸۹٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضای ازبویین میاندشت IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
      0 0
      چرا از بویین میاندشت چیزی نمگید همه شهروروستاراوازشهرستان بویین میاندشت هیچ