۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
۴.۵ میلیون هکتار از مستثنیات کشور رفع تداخل شد
رئیس سازمان امور اراضی کشور:

۴.۵ میلیون هکتار از مستثنیات کشور رفع تداخل شد

رئیس امور اراضی کشور از رفع تداخل ۴.۵ میلیون از ۱۸ میلیون هکتار اراضی مستثنیات کشور خبر داد.

به گزارش بازار، صفدر نیازی شهرکی در نشست حفاظت از اراضی کردستان در سنندج گفت: برنامه ما در وزارت جهاد کشاورزی این است که در قالب این طرح ظرف دو سال و تا ۱۴۰۱ رفع تداخل زمین‌ها انجام شود.

نیازی شهرکی با بیان این که در سفر به کردستان، رفع تداخلات مقررات موازی بر روی یک عرصه نیز بررسی شد، افزود: در صدور اسناد کشاورزی و مقابله با تغییر کاربری در استان عملکرد خوبی را شاهد هستیم به طوری که ۳۶۴ پلاک و در مجموع ۳۰ درصد اراضی رفع تداخل شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: آمار تداخل اراضی کشاورزی در استان کردستان رقم بالایی است که مستلزم چاره‌اندیشی ویژه و همت جهادی ادارات مربوطه است.

این مقام مسوول، آمار تداخلات زمین‌های کشاورزی در استان را بیش از ۴۰ درصد عنوان کرد و گفت: این عدد از میانگین کشوری بالاتر است که باید با تلاش و برنامه‌ریزی ویژه کاهش یابد.

نیازی یادآور شد: هماهنگی و تلاش میان مسوولان و کارکنان ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، ثبت اسناد و امور اراضی استان سبب می‌شود تا مالکیت اراضی کشاورزی استان تعیین تکلیف شود و از بروز اختلافات در این زمینه جلوگیری شود.

نیازی همچنین یکی از دغدغه‌ها در کردستان را نبود تصاویر ماهواره‌ای دهه ۴۰ اعلام و بر چاره‌اندیشی برای رفع این موضوع تأکید کرد.

رییس سازمان امور اراضی کشور، به صدور اسناد کشاورزی در کردستان هم اشاره کرد و افزود: ۷۰ هزار هکتار سند کشاورزی در استان صادر شده و برنامه سازمان ثبت اسناد استان این است که ۴۰ درصد اراضی امسال سنددار شود.

این مقام مسوول با بیان این که کردستان در تولید محصول حرف برای گفتن دارد، افزود: حساسیت در این زمینه در استان بالا است، ولی با این وجود اراضی متعددی در استان واگذار شده و محدودیتی برای توسعه زیرساخت‌ها و صنایع نداریم.

نیازی با اشاره به اینکه در حوزه صدور مجوزهای تغییر کاربری در اراضی کشاورزی کردستان که در کمیسیون تبصره یک ماده یک مطرح شده اقدامات خوبی انجام گرفته است، اضافه کرد: مشکلاتی در حوزه تغییر کاربری داریم به ویژه در بخشی از باغ‌ها که بدون مجوز اقدام به تغییر کاربری می‌شود که باید اخطارهایی صادر شود، ولی اگر تغییر کاربری به سمت تولیدی باشد مجوز آن صادر می‌شود.

در این نشست، مدیرکل ثبت اسناد و املاک کردستان هم اعتبارات ابلاغی برای قراردادهای رفع تداخل زمین در استان را قابل قبول عنوان کرد و ادامه داد: نقشه قرارداد ۴۰ هزار هکتار زمین ملی در استان در حال تهیه است و مستندسازی ۲۰ هزار هکتار نیز تنظیم خواهد شد.

اکبر پیرمحمدی بر لزوم هماهنگی بیشتر بین امور اراضی و جهاد کشاورزی برای رفع تداخل زمین‌های استان تأکید کرد و گفت: اراضی مازاد بر نسق کشاورزان نیز باید تعیین تکلیف شود.

رئیس نظام مهندسی کردستان هم پیشنهاد داد تعرفه تشکیل پرونده برای رفع تداخل زمین‌ها در اختیار استان‌ها قرار گیرد، چراکه این هزینه‌ها بر اساس استان‌های مختلف، متفاوت است.

کد خبر: ۱۸۹٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha