۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
دارو کم اما در دسترس است| بازار دارو نیازمند بازرسی مستمر
عضو انجمن داروسازان اصفهان در گفتگو با بازار:

دارو کم اما در دسترس است| بازار دارو نیازمند بازرسی مستمر

تنهایی، عضو انجمن داروسازان اصفهان با اشاره به بهبود تامین دارو گفت: علاوه بر واردات داروهای خارجی، توافقاتی برای تسهیل امور تولید انجام شده و اکنون نیز حجم تولیدات داروهای داخلی افزایش یافته است.

بازار؛ گروه صنعت: طی هفته های گذشته بازار دارویی کشور شرایط خوبی را تجربه نکرد. به طوری که خیلی از بیماران برای دریافت داروهای تجویزی نیازمند جستجو در میان شمار زیادی از داروخانه ها شدند و در برخی از موارد حتی نتوانستند تمام نسخه تجویز شده را بیابند.

اتفاقاتی که به مجلس و رئیس دولت کشیده شد و در نتیجه آن با واردات و کاهش چالش های تولید امروز می بینیم خبرهای امید بخشی از بهبود نسبی بازار دارویی کشور شنیده می شود. از این رو انتظار می رود با نظارت هر چه بهتر مسئولان و بهبود شرایط تولید، طی هفته های آینده شرایط تامین دارو از امروز هم بهتر شود.

در این خصوص مریم تنهایی، عضو انجمن داروسازان اصفهان در رابطه با آخرین وضعیت بازار دارویی کشور به بازار می گوید: هر چند هنوز وضعیت دارو به حد مطلوب نرسیده اما شرایط تامین دارو نسبت به چند هفته گذشته بهتر شده است. از جمله اقدامات در خصوص تامین دارو واردات محموله داروهای خارجی بود تا کمبود دارو را بهبود ببخشند.

بازار دارو وضعیت مطلوب تری یافته است و بیماران با مراجعه به داروخانه ها می توانند داروی خود را تهیه کنند

وی اضافه می کند: خوشبختانه در حال حاضر حجم تولیدات داخلی افزایش یافته و توافقاتی برای تسهیل امور برای تولید دارو انجام شده است. بنابراین اکنون بازار دارو نسبت به چند هفته گذشته وضعیت مطلوب تری یافته است و بیماران با مراجعه به داروخانه ها می توانند داروی خود را تهیه کنند.

عضو انجمن داروسازان اصفهان ادامه می دهد: البته اشباع شدن بازار دارویی از داروها نیازمند مدت زمان بیشتری است اما چون معاونت غذا و دارو روی موضوع نظارت دارد و سعی می کند توزیع داروی موجود به صورت مطلوب در استان‌ها انجام شود دسترسی به دارو نسبت به قبل بهبود قابل ملاحظه ای یافته و دغدغه بیماران کاهش پیدا کرده است.

ضرورت ادامه یافتن نظارت ها بر بازار دارویی

تنهایی در پاسخ به این سوال که الان کمبودهای دارویی در چه بخش هایی است بیان می کند: هنوز هم برخی از انواع آنتی بیوتیک ها و شربت ها به قدر کافی در داروخانه ها موجود نیست اما کمبودها در حدی نیست که بیمار نتواند دارو را تامین کند. بنابراین به نظر می رسد طی مدت کوتاهی این چالش دارویی تا حد زیادی برطرف شود.

مهمترین کار مدیریتی تا زمان برطرف شدن کامل چالش دارو، نظارت بر نحوه توزیع شرکت ها است

عضو انجمن داروسازان اصفهان در پاسخ به انتظاری که از مسئولان برای بهبود بازار دارویی کشور دارد اضافه می کند: در صورتی که نظارتی بر روش اجرای طرح دارویار باشد مردم متحمل هزینه های کمتری خواهند شد و ارزی که به دارو تعلق گرفته به مردم بر می گردد.

وی می افزاید: به نظر می‌رسد مهمترین کار مدیریتی تا زمان برطرف شدن کامل چالش دارو، نظارت بر نحوه توزیع شرکت ها بوده و لازم است جهت دسترسی بهتر مردم همچنان پراکندگی پخش دارو به صورت منصفانه و درست انجام شود.

کد خبر: ۱۸۹٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha