۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
طرح تعویض کولرهای گازی فرسوده تا دو ماه آینده نهایی می شود| مذاکره با ترکیه برای افزایش صادرات برق
مدیرعامل توانیر در پاسخ به بازار:

طرح تعویض کولرهای گازی فرسوده تا دو ماه آینده نهایی می شود| مذاکره با ترکیه برای افزایش صادرات برق

کردی مدیرعامل توانیر از نهایی شدن طرح تعویض کولرهای گازی فرسوده طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: بهینه سازی مصرف در گذشته صرفه اقتصادی نداشت و بسیاری از صنایع رغبتی برای ورود به این حوزه نداشتند.

بازار گروه آب و انرژی: آرش کردی مدیرعامل توانیر در نشست حاشیه‌ای بیست و دومین نمایشگاه برق با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ پیگیر نقش رمز ارزها در شبکه برق بودیم، اظهار داشت: بخشی مجاز هستند که براساس قوانین در اوج بار قطع می شوند اما بخش‌های غیرمجاز به شیوه های مختلف سعی در شناسایی آنها داریم.

وی در ادامه با اشاره به تبادل برق گفت: در خصوص تبادل برق هرچه بتوانیم میزان تبادل را افزایش دهیم می‌تواند باعث افزایش پایداری شبکه شود. در تلاشیم تا میزان تبادل را افزایش دهیم.

گذر از پیک تابستان

وی در خصوص گذر از پیک تابستان امسال گفت: ما سعی کردیم که با تامین برق وکسب رضایت مشترکان بگذاریم. در بخش خانگی توانستیم با زمان‌بندی مناسب این شرایط را پشت بگذاریم.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار مگاوات فاصله مصرف و تولید داشتیم، افزود: در تلاشیم با افزایش رویت پذیری مشترکان پرمصرف را مدیریت کنیم که در بخش تجاری سعی می کنیم ۲۰۰ مگاوات، در بخش‌های کشاورزی ۵۰۰‌ مگاوات و در بخش اداری ۶۰۰‌ مگاوات اضافه بر ظرفیت های کنونی امکان مدیریت داریم. مجموعا پیش بینی ما این است که ۲۵۰۰ مگاوات در بخش مدیریت کار کرد. صنایع هم موظف شده‌اند که بخشی از برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی در خصوص تفاهم‌نامه‌ها سال ۱۴۰۰ بیان داشت: تعداد ۳۲۰ هزار تفاهم نامه بود اما در سال جاری به ۴۵۰ هزار تفاهم نامه رسید. اما تفاوتی با سال های گذشته داشت اینکه در سال های گذشته تفاهم نام‌ها انتزاعی بود یعنی نمی‌دانستیم که در چه زمان‌هایی باید این محدودیت‌ها را اعمال کنیم اما امسال برای همه بخش‌ها با زمانبندی اعلام شد و محدودیت‌های شبانه برای صنایع کاملا رفع شد و میزان محدودیت ها در طول هفته نیز به شدت کاهش یافت.

کردی در خصوص نوسازی صنایع گفت: اگر بازار بهینه سازی انرژی رایج شود. می‌توان به موفقیت این موضوع امیدوار بود.

وی ادامه داد: در خصوص بازار بهینه سازی انرژی ما به صنایع می توانیم اعلام کنیم که هرجایی بهینه سازی انجام شد از میزان محدودیت‌های تابستانی همان صنعت کاهش دهیم البته همه این موارد در صورتی است که اقتصاد برق اصلاح شود واقعی برق دیده شود.

۹.۸ درصد مقدار تلفات شبکه برق

کردی در خصوص تلفات برق نیز گفت: بخشی از آن ذات صنعت برق است هرچه شبکه گسترده‌تر باشد، تلفات بیشتر شود و هرچه کمتر باشد تلفات کاهش می یابد.

او با بیان اینکه ما در ایران به دنبال کاهش تلفات به ۷ تا ۷.۵ درصد هستیم، ادامه داد: تلفات برق در شبکه کشور از ۱۶ درصد در سال های گذشته به ۹.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: تلفات هم بخش فنی و غیرفنی دارد، غیرفنی به معنای انشعاب غیر مجاز است که با قوانین جدید، امکان ارائه انشعاب موقت وجود دارد که باعث شده تا برق دزدی کاهش یابد اما بخش فنی براساس وضعیت شبکه در بخش انتقال و توزیع به صورت استاندارد وجود دارد و برنامه ریزی شده است.

بی رغبتی سرمایه گذاری برای ورود به صنعت برق

او در پاسخ به بازار درباره طرح های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق گفت: سرمایه گذاری برای کاهش مصرف و بهینه سازی در گذشته صرفه اقتصادی نداشت. اما بعد از تغییراتی که در قیمت تعرفه رخ داد، این رغبت ایجاد شده است. ضمن اینکه خود صنایع نیز به این نتیجه رسیده اند که به جای اینکه از محل عدم النفع قطعی های برق دچار خسارت شوند، بهتر است که بخشی از خسارت قطعی های برق را در این حوزه سرمایه گذاری کرده و شروع به تولید کنند.

در خصوص بهینه سازی مزایده‌ها مناقصه‌هایی در خصوص کولرها و روشنایی معابر در حال انجام هست. همچنین طرح تعویض کولرهای گازی فرسوده ظرف دو ماه آینده نهایی می شود.

او درباره افزایش مصرف گفت: در عمومی ۸ درصد، خانگی ۲ درصد، در کشاورزی ۳ دهم درصد و در بخش صنایع ۶ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ ‌و نسبت به سال ۹۹ نیز ۴ تا ۵ درصد افزایش مصرف داشتیم.

برنامه ریزی برای افزایش صادرات برق به ترکیه

مدیرعامل توانیر در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آخرین وضعیت صادرات برق به ترکیه تصریح کرد: ۴۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات پتانسیل تبادل برق با ترکیه وجود دارد ترک‌ها نیز در این زمینه سرمایه‌ گذاری انجام دادند؛ اقدامات اولیه انجام‌شده و اکنون این قابلیت وجود دارد که سنکرون شویم.

وی با بیان این‌که برای تعیین نرخ اکنون در حال مذاکره هستیم و این مساله تابع بازار برق ترکیه است، گفت: زمینه ارتباطی با کشورهای خلیج فارس، کشورهای شمالی و بحث افزایش صادرات به پاکستان نیز مطرح است. در خصوص افغانستان نیز باید گفت که به دلیل شرایط سیاسی خاص این کشور اکنون نمی‌توان اظهارنظر قطعی را اعلام کرد.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: نکته اساسی این است که ما با محدودیت مصرف مواجه هستیم اما با این حال نسبت به قراردادهایی که برای صادرات منعقد کرده‌ایم از نظر حقوقی و بین‌المللی پایبند خواهیم بود ولی ارجحیت تامین نیازهای داخل است.

کردی با بیان این‌که از اساس استراتژی و تبادل در صنعت برق یک استراتژی پذیرفته شده در تمام کشورها به حساب می‌آید، تصریح کرد: این مساله دلایل مختلفی دارد که می‌توان به موضوع اقتصادی و فنی اشاره کرد دلیل اقتصادی این مساله این است که کشورها می‌توانند با صادرات برق ارزآوری داشته باشند و از نظر فنی نیز هرچه شبکه گسترده‌تر شود مدیریت آن پایدارتر خواهند بود.

امکان افزایش صادرات برق به ۲۰۰۰ مگاوات

مدیرعامل توانیر تاکید کرد: بنابراین اصل ارتباط و صادرات برق را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. توان صادراتی ما اکنون به صورت قراردادی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات است و این قابلیت وجود دارد که این عدد را به ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ مگاوات ارتقاء دهیم.

وی در خصوص صادرات برق به اروپا نیز گفت: در شمال کشور نیاز به مسیرهای زیردریایی وجود ندارد و از طریق خطوط موجود می‌توانیم به روسیه متصل شویم همچنین از طریق ترکیه نیز می‌توانیم برق را به اروپا صادر کنیم اما به دلیل این‌که این کار می‌بایست از طریق کشورهای واسط انجام شود با مسائلی مواجه هستیم.

کردی با بیان این‌که با دو کشور حاشیه خلیج فارس مذاکراتی را برای این مساله انجام داده‌ایم و مطالعات برای اتصال به عمان و قطر آغاز شده که قابلیت اجرا نیز دارد، اظهار کرد: با قطر مذاکرات جدی داشته‌ایم و امیدواریم اولین کابل‌های دریایی را با عمان و قطر داشته باشیم. براساس پیش بینی‌های صورت گرفته با هر کدام از این کشورها قابلیت تبادل ۱۰۰۰ مگاوات را خواهیم داشت.

مدیرعامل توانیر در خصوص زیرساخت‌های موجود برای صادرات و واردات گفت:‌در بخش صادرات ۲۰۰۰ مگاوات زیرساخت وجود دارد و براساس برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته قراردادهایی را جهت توسعه این موضوع در دستور کار داریم. زیرساخت واردات نیز ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات تخمین زده می‌شود که اگر طرح‌های ترکمنستان و ارمنستان اجرایی شود می‌توانیم تا ۱۲۰۰ مگاوات این ظرفیت را افزایش دهیم.

کد خبر: ۱۸۹٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha