۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
میزان کود یارانه ای جوابگوی نیاز کشاورز نیست
دبیر خانه کشاورز گلستان:

میزان کود یارانه ای جوابگوی نیاز کشاورز نیست

گرگان- ایمانی، دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: نیاز کشاورز به کود خیلی بیشتر آنچه که دولت توزیع می کند، هست و این میزان کودتخصیصی جوابگوی نیاز کشاورز نیست.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در بحث کود همیشه مشکل داشتیم و به امسال این موضوع خلاصه نمی شود، اظهار کرد: مطابق آمار موسسه آب و خاک کشور ۴.۵ میلیون تن کود نیاز کشاورزی ایران است.

دبیر خانه کشاورز گلستان ضمن تاکید بر این نکته که هیچگاه میزاان کود کشور به رقم سه میلیون تن در کشور نرسیده، افزود: از طرفی آنچه بیشتر از همیشه تامین می شود کود اوره یا ازته است.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم تمامی محصولمان را معطوف به مصرف کود اوره کنیم چراکه کود فسفر یا پتاسه هم وظایفی در رشد و بهره وری دارند.

به گفته ایمانی، جدای از افزایش بازدهی محصولات کشاورزی عملکرد یا مقاومت گیاه و مبارزه با آفات و بیماری هم بسیار حائز اهمیت است که این موارد با تامین تمامی نیازهای خاک از طریق کودهای مختلف امکان پذیر است.

وی با بیان این نکته که در سطح استان کود فسفره نداریم و پتاسه هم بسیار کم است، افزود: این مدل کود هم به کشاورز به سختی تخصیص داده می شود.

دبیر خانه کشاورز گلستان ضمن یادآوری این مطلب که کود به دو صورت در بازار عرضه می شود، افزود: گاهی کود به دلایلی از سوی کارگزاری بخش خصوصی یا کشاورزان نشت کرده به بازار می رسد.

وی ادامه داد: یک مدل دیگر کودی است که از سوی واحدهای تولیدی آماده و به بازار عرضه می شود و اتفاقا این شرکت ها مدعی تولید کود با کیفیت هستند اما با اینحال آزمایشی بر اینها انجام نشده است.

او اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید نظارت و رصد کامل بر تولید این بخش داشته باشد و مواد تشکیل دهنده مفید آن را آنالیز کند که آیا ماده موثر مفید را دارد یا خیر.

وی با بیان اینکه دولت به ازای هر کیسه کود کشاورزی حدود یک میلیون تومان یارانه می دهد، افزود: اما در بازار آزاد همین محصول چند برابر کود یارانه ای عرضه می شود.

ایمانی گفت: نیاز کشاورز به کود خیلی بیشتر آنچه که دولت توزیع می کند، هست و این میزان تخصیصی جوابگوی نیاز کشاورز نیست با اینحال از به کشاورز می خواهیم که سطح تولید را افزایش دهد درحالیکه وقتی کود مورد نیاز کشاورز تامین نشده، نمی توان انتظار معجزه از کشاورز داشت.

وی با بیان اینکه از آن طرفی به کشت قراردادی تاکید می شود، افزود: این طرح هنوز اجرا نشده و در صورت عملیاتی شدن، فرایند کل کار بسیار سخت است زیرا کشاورز باید یک گوشی اندروید، سیمکارت به نام خودش داشته باشد و پس از آن هویت شناسی شود.

او معرفی به بانک و اعتبارسنجی را مراحل بعدی این روند اداری دانست و اضافه کرد: برای کشاورز تمامی این مراحل دشوار است و به همین خاطر تاکنون برای گلستان حتی در یک هکتار هم کشت قراردادی اجرایی نشده و در صورت عملیاتی شدن هم حتی دولت کودی ندارد تا در کشت قراردادی به کشاورز اختصاص دهد.

کد خبر: ۱۸۹٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha